Obra de Nikolaos Gyzis (1842-1901), pintor grec (1)
- Recordatori d'Antonio Lotti -
En el dia de la commemoració del seu 273è aniversari de decés
.. Vacances, per pocs dies! ..
Parlem de Pintura...
Nikolaos Gyzis (1 de març de 1842 - 4 de gener de 1901) és considerat un dels pintors grecs més importants del segle XIX. La seva obra més famosa és Eros i el pintor, la primera pintura del seu moviment artístic. És considera el major representant de l'anomenada "Escola Munic", el major moviment artístic grec del segle XIX. Gyzis va néixer a l'illa de Tinos, amb una llarga història artística. La seva família es va establir a Atenes el 1850, on va començar els seus estudis a l'Escola de Belles Arts d'Atenes. Els seus estudis el van formar en la seva educació intel·lectual i el van ajudar a desenvolupar la seva habilitat artística per la pintura. El 1865, va ser becat i va continuar els seus estudis a l'Acadèmia de Belles Arts de Munic, on s'hi va establir definitivament. Es va adaptar fàcilment al clima i ambient alemanys i va esdevenir un dels representants del moviment artístic grec de l'Escola Munic. Això s'expressa en les pintures Notícies de Victòria el 1871, en la qual s'aprecien detalls de guerra francoprussiana, i també en Apotheosis i Thriamvos tis Vavarias. A partir del 1886 va exercir com a professor a l'Acadèmia de Munic. A principis de la dècada del 1870 va tornar a Grècia per un període prolongat. En aquest temps, va produir una seqüència de pintures amb més temes grecs, com el Carnaval d'Atenes i el Arravoniasmata. Les seves obres es conserven i s'exhibeixen en museus i col·leccions privades.
Font: En català: No disponible - En castellano: Nikolaos Gyzis (1842-1901) - In english: Nikolaos Gyzis (1842-1901) - Altres: Nikolaos Gyzis (1842-1901)
Parlem de Música...
Font: En català: Antonio Lotti (c.1667-1740) - En castellano: Antonio Lotti (c.1667-1740) - In english: Antonio Lotti (c.1667-1740) - Altres: Antonio Lotti (c.1667-1740)
Parlem amb veu pròpia...
Si bé avui és dissabte, em permetré la llibertat de parlar de missa. Tot té un per què ja que, si bé l'aniversari de decés d'Antonio Lotti és demà diumenge, m'avançaré en el temps i en parlaré avui ja que, per pocs dies, hauré d'estar absent per la qual cosa m'acomiadaré amb aquesta missa. El cert és que Lotti és un autor que no conec en detall. Tot i tenir algunes bones referències discogràfiques al seu nom i d'una música propera a la filosofia de Zelenka, el cert és que no l'hi he dedicat massa temps tot i que, cal dir-ho, amb la d'avui ja són tres les visites que aquest espai fa al seu univers artístic. Lotti, que al llarg de la seva vida va dedicar el seu art a la òpera, principalment, també va tenir temps d'escriure gran quantitat de música religiosa. Comprensible tenint en compte la seva condició de mestre de capella. I, curiosament i a diferència de molts dels seus contemporanis, sovint l'escrivia a capella. En l'edició d'avui hi podem trobar alguns exemples esplèndids com el Crucifixus a 8 veus. Tanmateix, la Missa en Mi menor segueix un esquema més tradicional en la seva concepció. Veus solistes, cor i orquestra. De dos moviments, Kyrie i Gloria, Lotti la va escriure durant la seva estada a Dresden en els anys 1717-1719. Tot i que hi trobarem a faltar el Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei, certament no és una missa breu. Ans el contrari, és una missa extensa, molt ben desenvolupada, amb fugues, contrapunts refinats i fidel als principis musicals de l'escola de Dresden i de Venècia. Tanmateix, existeixen algunes discrepàncies històriques a l'entorn d'aquesta missa ja que, de fet, aquesta obra apareix a la col·lecció de Zelenka amb el nom de Missa Vide Domine laborem meum. A més a més, el Kyrie en Mi menor està escrit a tres veus a diferència del Gloria en Re que està escrit a cinc veus. Això ens fa pensar que molt probablement Lotti va escriure els moviments per separat i va ser posteriorment que els va estructurar a l'entorn d'una missa que, pel que sembla, va interpretar per primera vegada el cor de noies de l'Ospedale degli Incurabili de Venècia. En qualsevol cas, és un treball majestuós, d'interpretació correcte per part del cor i orquestra d'Harvard i que ens donarà a conèixer un autor, en general, desconegut. Bona festivitat de Reis!
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
RECICLASSICAT: LOTTI, Antonio (1667-1740)
PRESTOMUSIC: LOTTI, A.: Missa in E Minor / Benedicam Dominum / O vos omnes / Crucifixus a 8 / Trio Sonata in A Major
IMSLP: Antonio Lotti (1667-1740)
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaI failed to download reup!. Possible to get it again?
ResponEliminaThank you very much,
Barbara
Heartfelt thanks and greetings,
EliminaBarbara
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina