dissabte, 15 de novembre del 2014

MASEK, Vincenc Václav (1755-1831) - Keyboard Concertino for 4 hands

Pietro Longhi - The Painter in his Studio (c.1741)
Obra de Pietro Longhi (1701-1785), pintor italià (1)



- Recordatori de Vincenc Václav Mašek -
En el dia de la commemoració del seu 183è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Pietro Longhi o Pietro Falca (Venezia, 15 de novembre de 1701 - Venezia, 8 de maig de 1785) va ser un pintor italià. Es va formar a Venècia amb Antonio Balestra i posteriorment al taller de Giuseppe Maria Crespi, anomenat lo Spagnoletto, al taller del qual, va entrar en contacte amb els quadres de Gambarini, amb escenes de gènere d'estil refinat i superficial, típiques del moment. El 1730 va ser un dels membres fundadors de l'Acadèmia de Belles Arts de Venècia. De la seva obra van destacar pintures com El Concert (1741), La Presentació o La visita del Lord així com importants retrats com el del pintor Francesco Guardi (1764). La seva pintura de gènere i costums va representar, amb elevades dosis d'humor, la societat veneciana de l'època en un estil proper al del rococó francès. Va morir a Venècia el maig de 1785.

Font: En català: No disponible En castellano: Pietro Longhi (1701-1785) In english: Pietro Longhi (1701-1785) - Altres: Pietro Longhi (1701-1785)



Parlem de Música...

Vincenc Václav Masek (Zvíkovec, 5 d'abril de 1755 - Prague, 15 de novembre de 1831) va ser un compositor i director txec. Membre d'una extensa família musical, es va formar inicialment amb el seu pare, Tomáš Mašek. Aviat va viatjar a Praga on va estudiar piano amb F.X. Dušek i composició amb Josef Seger. Allà va entrar al servei del Comte Vrtba amb qui va viatjar a Berlin, Hamburg, Leipzig i Dresden. El 1791 es va establir a Praga on es va convertir en professor de piano. Allà es va convertir, també, el director del cor de la German Opera i a partir del 1794 va assolir el càrrec de director musical de l'Església de Sant Mikuláš on va organitzar nombrosos festivals en memòria de Mozart, Dušek, Paul Wranitzky i altres compositors bohemis. El 1802 va obrir una botiga on va vendre col·leccions de música pròpia i de molts altres autors. Com a compositor el seu estil va ser el clàssic amb nombroses obres per a piano, concerts, simfonies obra de cambra així com abundant música religiosa.

OBRA:

Vocal secular:

Der Ostindienfahrer, op;
Der Spiegelritter, op, Prague, Nostitzsches Nationaltheater, 9 March 1784;
Ballet music
Children’s songs;
Solo songs, some ed. M. Poštolka and O. Pulkert (Prague, 1962)

Vocal religiosa: 

30 masses,
c.40 grads,
c.70 offs,
motets,
litanies,
cants., pastorellas;

Instrumental:

Concertino, pf 4 hands, 2 fl, 2 ob, 2 hn, 2 bn (Leipzig, 1803);
Pf concs.;
Syms.;
Over 15 str qts;
Pf trios;
Duos and sonatas, vn, pf;
Numerous partitas, nocturnes and serenades, wind ens, 1 ed. in MAB, xxxv (1952)
Pf sonatas; numerous dances; variation sets, incl. 10 Variationen über ein Pas de deux aus Alceste (Prague, 1802);
Works for 1 or 2 glass harmonicas

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Vincenc Václav Masek (1755-1831) - Altres: Vincenc Václav Masek (1755-1831)



Parlem amb veu pròpia...

Poques són les notícies, més enllà de l'antiga Bohèmia, d'autors clàssics com els d'avui. Vincenc Václav Mašek va ser el compositor més internacional de tota una família de músics els membres de la qual, sense tenir en compte al seu pare Tomáš Mašek, van ser: Pavel Lambert Mašek (1761-1826), compositor, professor i germà de V.V. Mašek i de qui podem sentir-ne alguna obra aquíKašpar Mašek (1794-1873), compositor i fill de V.V. Mašek; i Albín Mašek (1804-1878), organista, compositor, professor i fill de V.V. Mašek. Tots ells van ser músics vinculats espacialment a una geografia que a dia d'avui identifiquem amb el nom de la República Txeca. Allà Vincenc Václav va compondre en un estil previsible, el clàssic, i coherent amb la lògica del seu context de vida. Autor d'un gran nombre de ballets i variacions per a piano, va compondre, també, voluminosa música litúrgica la qual, a dia d'avui, roman totalment inèdita. A nivell instrumental tenim algunes mostres del seu art sent l'edició que presentem una de les més exhaustives. Partitures lleugeres, refinades, elegants i preciosistes. Exemples com les Partites per a instrument de vent i clavecí, singulars pel contrast que s'estableix entre els vents fusta i metall i la delicada sonoritat del clavicèmbal, o el Concertino a quatre mans per a clavecí i instrumentació de vent que també escoltarem, així donen fe d'un classicisme vienès d'encantadores melodies bohèmies!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Masek: Partitas / Concertino for Four Hands / Druschetzky: Keyboard Concerto

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hola Pau!
    Moltes gràcies per aquestes petites obres mestres plenes d'encant.
    Salut!
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Frantisek!

      Un plaer com sempre i gràcies de nou pel teu esforç a l'hora d'escriure en català!
      Bona setmana i salut!

      Pau

      Elimina
  3. Hi Pau
    This disk is just WONDERFUL!! I never thought Harpsichord and Winds would make such a brilliant combination and the "Piano" writing from Masek is outstanding for that period of time. A REAL discovery!!!!!
    I remember you had posted one half of this disk some time back and I waited in anticipation for this part since today.
    THANKS for these types of discoveries!!!
    Jan

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hi Jan,

      I think you are talking about this entry:

      DRUSCHETZKY, Georg (1745-1819) - Concerto for Harpsichord in E flat Major
      http://www.reciclassicat.com/2012/06/druschetzky-georg-1745-1819-concerto.html

      You're welcome Jan!! I love the Classic Era!

      Greetings!
      Pau

      Elimina
  4. An extraordinary album. :) Thank you very much. :)

    ResponElimina