dijous, 17 de maig del 2012

HAYDN, Johann Michael (1737-1806) - Missa pro Defunctis (1806)

Magdalena amb la flama fumejant, obra de Georges de La Tour, pintor francès del XVII.





Johann Michael Haydn (1737-1806) compositor austríac nascut a Rohrau. Ahir per motius aliens a la voluntat d'un mateix no em va ser possible crear l'entrada del bloc com tenia previst. En qualsevol cas avui, com volia fer ahir, parlaré del petit Haydn, autor que ja ha gaudit de presència en aquest espai en relació amb dues de les seves misses, la missa Sancti Francisci i la missa Sancti Hyeronymi i aquell que en paraules del poeta i compositor E.T.A Hoffmann i que en un dia intempestiu de 1812 va escriure: 

"Tothom que tingui coneixement de música i de la seva literatura sabrà que Michael Haydn, com a compositor d'església, és un dels millors artistes en aquest camp".

Reconec que la figura de Michael Haydn, a l'ombra indefinida de la grandiloqüència merescuda del seu germà gran Joseph, em fascina de forma irremeiable. Sense pudor puc considerar, havent escoltat una enorme quantitat d'artistes de tots els temps, que el petit Michael Haydn és el personatge de la música que més admiro, aprecio i estimo. La seva música, el seu extens repertori, la seva picardia musical i la seva descomunal obra coral m'han fet sucumbir irreversiblement als seus encants. Em fascina i el considero un dels més grans mestres de la història de la música. De fet, és fàcil entendre el per què ell va ser un dels personatges més respectats, influents i determinants en la vida i carrera del seu contemporani i veí Wolfgang Amadeus Mozart el qual el va utilitzar de model en multitud de les seves composicions. Probablement, l'admiració fou mútua i l'exemple n'és la obra d'avui, un Rèquiem en Si major MH.838 escrit pocs dies abans del descans definitiu de Haydn. Com en el cas del rèquiem de Mozart, Michael tampoc el va poder acabar de fet, del seu puny i lletra, només escriuria l'Introitus i el Kyrie. En el cas de Michael, el seu Süssmayr va ser un artista romàntic de nom Gunther Kronecker (1803-1847), compositor i mestre del cor del Monestir Benedictí de Kremsmünster, Àustria, qui s'encarregaria de finalitzar pòstumament l'últim opus de Michael Haydn, el que completava la seva obra amb el número 838. 

Recordem que tant Haydn com Mozart, van fer gran part de la seva carrera musical a Salzburg, ciutat d'una cultura i gastronomia musical fascinant. Ambdós compartien i tenien gran quantitat d'aspectes en comú i un dels més importants i sorprenents en el cas de Mozart, era que la composició de música d'església n'era el seu gènere preferit. En el cas de Michael Haydn és una evidència empírica, en el de Mozart no ho diríem tant alegrement tot i la quantitat de misses, salms, lletanies i obres menors en clara referència a l'ofici religiós. Tant encantat i meravellat estava Mozart de les obres sacres de Haydn que l'hi va demanar si se'n podia fer còpies i endur-se-les amb ell a Viena conscient de tenir, entre mans, autèntiques obres d'art. A més a més aquest any es compleix, ni més ni menys, el 275è aniversari del naixement de Michael Haydn, efemèride que justificarà, encara més, la presència del petit Haydn el qual sempre tindrà un lloc ponderant en aquest espai. I si bé avui, pròpiament de Haydn i en relació al seu rèquiem, només escoltarem dos moviments de factura haydniana ho complementarem amb una de les seves 41 simfonies, obres "menors" del seu catàleg i d'arquitectura semblant a les de Leopold Mozart amb qui Michael també va compartir gran quantitat de música, de vida i d'amistat. Dues obres que ajudaran a conèixer, una mica més, al petit però immens Michael de nom, Haydn de cognom i de qui en seguirem parlant, evidentment!

A la interpretació del rèquiem la Kammerphilharmonie Mannheim amb el KammerChor Saarbrücken sota la batuta de Georg Grün

La simfonia en Sol menor MH 334 escrita el 23 de maig de 1783 per obra i gràcia de la London Mozart Players amb Matthias Bamert a la direcció.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: