divendres, 21 de juny del 2013

EBERLIN, Johann Ernst (1702-1762) - Requiem in C

Alejo Vera y Estaca - The Burial of San Lorenzo in the Roman Catacombs (1862)
Obra d'Alejo Vera (1834-1923), pintor espanyol.


- En record del 251è aniversari del decés de Johann Ernst Eberlin -



Johann Ernst Eberlin (1702-1762) compositor i organista alemany nascut a Jettingen-Scheppach. Si bé són escassament poques les composicions d'Eberlin, el fet que aquest fos un dels principals referents per Mozart i Michael Haydn durant la seva estada a Salzburg, em resulta reconfortant poder-ne parlar en veu pròpia. De fet, la d'avui, tot i celebrar el seu 251è aniversari de la seva mort, no és la primera referència en relació amb un dels tants mestres de capella de la preciosa Catedral de Salzburg. En la primera d'elles, com quasi serà obligació fer-ho quan l'alemany sigui el protagonista, fèiem referència a litúrgia musical, concretament, a la seva Missa a dos cors i orquestraCom bé sabem, Eberlin va néixer a Alemanya tot i que la major part del seu temps el va desenvolupar a la veïna Àustria. En aquell temps la geografia política era substancialment diferent a l'actual ja que ambdues regions formaven part de l'aglutinat d'estats del Sacre Imperi Romanogermànic. Per tant, un espai "Schengen" per on moure's amb relativa facilitat i comoditat per tots aquells ciutadans de l'imperi. Així ho va fer Eberlin que es va instal·lar a Salzburg de forma quasi definitiva des d'estudiant i va forjar una empresa musical a l'entorn del seu nom tan potent com efectiva ja que el seu espectre despertava un interès immediat tan pel seu protector i mecenes, l'Arquebisbe de Salzburg, com per tota la gent més o menys aficionada del país. Ara bé, tota aquesta popularitat s'ha diluït en l'espai-temps postmodern ja que la seva figura, tot i representar un esglaó clau en la posterior formació dels Mozart i Haydn més clàssics, avui dia malviu en el profund ostracisme, amb l'excepció evident de la seva ciutat d'acollida ja que allà, encara, el preserven i el divulguen amb regularitat. I en aquest sentit, la veu més efectiva en nom seu acostuma a ser la sagrada, la que en el seu discurs hi ha d'haver un equilibri de forces líriques i instrumentals. Per tant, posarem l'accent i l'interès en l'esperit genuí del treball d'Eberlin i recuperarem un dels tants rèquiems que va compondre, concretament el Rèquiem número 8 en Do major per a veus solistes, cor i orquestra. Escoltar aquest rèquiem, tot i tenir algun desajust interpretatiu, ens ajudarà a visualitzar l'evolució estètica d'una partitura que clarament ens anticipa els posteriors rèquiems de Michael Haydn i de Mozart amb les respectives distàncies evidentment. Aprofitarem l'ocasió per a presentar, en primícia, una de les poques sonates de clavicèmbal recuperades d'Eberlin ja que la majoria de la seva obra de teclat avui editada és amb orgue. Formalitat clàssica en qualsevol cas que ens servirà de testimoni eloqüent de la devoció catòlica d'un Eberlin enamorat de la música i que així ho va transmetre al món. Commemorar-lo no tan sols és recordar el seu nom sinó també és una pertinent celebració de tota una història de vida compromesa amb la seva professió! 

A la interpretació el conjunt vocal i solista Camerata Vocale Guensburg, amb l'ensemble La Banda i la direcció de Jurgen Rettenmaier.

La sonata ens la interpreta John Irving.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

6 comentaris:

  1. Hola Pau! Me ha encantado el requiem de Eberlin, muchas gracias! Seria possible subirlo en formato lossless (aqui o en el chatbox de MIMIC), por favor?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Como habrás podido comprobar en la descarga, lamentablemente solo lo tengo en mp3. Créeme que encantado lo compartiría contigo o con los amigos de Meeting in Music!

      Lo siento, saludos!!

      Pau

      Elimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina