dimecres, 5 de juny del 2013

PAISIELLO, Giovanni (1740-1816) - Cantata "Il Maestro ed'i sui due Scolari"

Louis-Léopold Boilly - Une loge, un jour de spectacle gratuit
Obra de Louis-Léopold Boilly (1761-1845), pintor francès.


- En record del 197è aniversari del decés de Giovanni Paisiello -



Giovanni Paisiello (1740-1816) compositor italià nascut a Taranto. Inevitablement, escriure en relació a Paisiello és fer-ho amb la mirada fixada a la òpera. Possiblement, l'antecedent més clar i eloqüent dels Rossini i companyia és l'italià tarantinès juntament amb noms com Mayr, Cimarosa i Piccinni. Avui, tot i les aparences, no parlarem d'òpera, si més no, directament. En qualsevol cas, serà inevitable passar-hi de prop perquè la música de Paisiello, en el seu conjunt, és marcadament teatral i essencialment lírica. Estudiant en el col·legi jesuïta de la seva ciutat, va destacar per la solidesa i l'encant d'una veu afortunada. Ràpidament, i per tal de no perdre aquell talent precoç, el van enviar a Nàpols per tal de perfeccionar l'habilitat vocal. A la potent escola napolitana, i sota supervisió del seu fundador Francesco Durante, va començar a compondre música vocal d'església. Aquesta seria la seva carta de presentació en el Conservatori de Sant Onofre on debutaria amb l'admiració d'alumnes i docents. Ara bé, la seva veritable explosió creativa seria amb un gènere, la òpera bufa i amb uns referents clars entre cella i cella, Cimarosa i Piccinni. Aviat, el ressò del seu art creuaria fronteres i arribaria a oïdes d'una Caterina II de Rússia, admiradora fervent de la música italiana i que, anys abans, havia adoptat convenientment a un dels seus contemporanis més respectats, el buranès Baldassare GaluppiDoncs bé, en nom de la emperadriu de Rússia, va treballar com a mestre de capella durant el període de 1776 a 1785. Sens dubte, el període rus fou el més productiu qualitativament parlant d'un Paisiello que va deixar un llegat ingent d'òperes però, també, de música religiosa (oratoris, misses, cantates, ofertoris...) i de música instrumental. Avui, per tant, en parlarem però allunyats de la ortodòxia a què, a priori, estaríem acostumats en el cas que ens ocupa. La inèrcia artística ens invita a recuperar alguna de les més de 90 òperes del seu repertori. A efectes pràctics, serà com parlar-ne ja que la Cantata còmica "Il Maestro ed'i sui due Scolari", escrita durant la seva estada a Sant Petersburg, se'ns presenta en forma de singspiel en alemany i en petit format còmico-teatral. De curta volada, és un divertimento vocal curiós i absolutament desconegut. Simfonia d'entrada, àries molt breus i recitatius s'intercalen còmicament en aquesta breu partitura. En aquest sentit, em resulta especialment divertida l'ària "Ut, re, mi, fa, sol"... En definitiva, arguments diferents per, al cap i a la fi, organitzar un festí musical en aquest dia de commemoració i, per tant, de celebració d'un conegut Paisiello a qui estimem i admirem!

A la interpretació de la Cantata, les veus i el cor del Budapest Madrigal Chor, amb la Hungarian State Orchestra i la direcció de Ferenc Szekeres.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):


Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Estimado Pau muchas gracias por la joyas musicales!!! maravillosas!!!
    Observa vuestro correo
    Salut !!!
    Milton

    ResponElimina
  2. Dear Pau,

    thank you so much for the Paisiello comic cantata, this composer has become one of my favorite Opera composers. How do you find these hidden treasures, its wonderfull.

    Greetings,
    Peter

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Peter!

      I'm very grateful for your comments!
      Normally when I choose a composer, I try to find all musical references about him. Then, I search his music on Internet or in my huge directory and then I share here... simply and easy way, what do you think? :-)

      Thanks!
      Greetings!
      Pau

      Elimina