dijous, 20 de juny del 2013

KRAUS, Joseph Martin (1756-1792) - Flute Quintet in D

Alexander Roslin - King Gustav III of Sweden and his Brothers (1771)
Obra d'Alexander Roslin (1718-1793), pintor suec.


- En record del 257è aniversari del naixement de Joseph Martin Kraus -



Joseph Martin Kraus (1756-1792) compositor alemany nascut a Miltenberg. Curiosament, fa poc més d'un any escrivia la que era la primera entrada relacionada amb l'univers de Kraus, i no em refereixo al benaurat tenor espanyol Alfredo Kraus, sinó a l'alemany adoptat a Suècia per decret reial d'un simpàtic monarca perfectament il·lustrat en la preciosa pintura que ens acompanya. La coincidència temporal, quasi exacta, amb el temps de vida del terrícola més famós de l'època, l'austríac Mozart, va fer que se l'etiquetés amb el sobrenom del "Mozart Suec". En essència, el recorregut, els actius musicals, la cultura i l'estètica més formal, van fer de Kraus un músic característicament "mozartià". La seva música, extensa i molt variada, així ens ho demostra. El seu camí, des d'Alemanya a Suècia no va ser fàcil. De fet, la seva primera parada la va fer a Mannheim, ciutat d'obligada visita per tots els ciutadans decidits a posar fil i agulla al seu viatge musical. Des d'allà, prèvia formació artística i acadèmica, va començar la competitiva carrera compositiva amb l'escriptura dels seus dos primers oratoris. La obra vocal, tot i l'abundància de la seva música instrumental, va ser la substància d'un Kraus que va guanyar fama i admiració per aquest fet. Fou gràcies a una de les seves produccions operístiques que el rei suec, Gustav III, decidiria invitar-lo a la seva cort a formar part del selecte grup de músics i compositors al seu càrrec. 


Vista de Miltenberg, obra de Matthäus Merian (1593-1650), gravador suís.


En relació a la música de Kraus, i en nom del seu inseparable rei Gustav III, recuperaré dues de les seves obres instrumentals. D'entrada, un virtuós Quintet de flauta i corda en Re major VD 188, de tres moviments. Preciós i elegant que ens introduirà una de les tantes simfonies que va escriure, la Simfonia en Re major VB 143, de tres moviments i curiosament recuperada en un dels concerts espirituals que regularment es feien a París a finals del XVIII. Com a molts dels autors del seu temps, aquesta simfonia va estar erròniament atribuïda a Joseph Haydn fet pel qual va gaudir d'un ressó que per sí mateix ja mereixeria en última instància però que en nom de l'austríac la va situar en un pedestal molt alt del qual, sobtadament, va baixar quan es va descobrir que l'autoria era d'un tal Kraus. Per requisits d'una quotidianitat no esperada i d'una conjunció indeterminada de vectors no previstos, hauré de finalitzar l'entrada del dia en aquest punt. Felicitem a Kraus que avui és el seu aniversari i aprofitem el bon dia que fa per a celebrar-ho a l'aire lliure ben acompanyats, com sempre, de la nostra inseparable música!

El quintet de flauta ens l'interpreta Martin Sandhoff a la flauta amb el Schuppanzigh Quartet.

La simfonia ens la interpreta el conjunt Le Agrémens sota la direcció de Guy van Waas

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

3 comentaris: