dimecres, 3 de juliol del 2013

SELLE, Thomas (1599-1663) - Wir galuben all an einen Gott

Antonio del Castillo y Saavedra (1616-1668)


- En record del 350è aniversari del decés de Thomas Selle -



Thomas Selle (1599-1663) compositor i organista alemany nascut a Zörbig. Viatgem als contraforts del barroc més proper estèticament al renaixement i situem-nos geogràficament a l'Alemanya oriental per a descobrir-hi un nom de qui, per cert, aquest any en celebrem el 350è aniversari de decés. Poc en sentirem a parlar a no ser que ens teletransportem a la seva ciutat de vida i devoció musical ja que a les nostres contrades el seu nom, simplement, no existeix ni existirà mai. No és una crítica sinó una evidència de la realitat d'un univers tant ingent com apassionadament ric de tresors per conèixer i descobrir. Un d'ells, pels amants del període de transició dels segles XVI i XVII, és Thomas Selle. Sincerament, poca informació biogràfica podré annexar en l'entrada d'avui ja que el seu cosmos, com la de tants a mesura que la mirada històrica és més profunda, és difós, confús i s'ha diluït en l'espai-temps. Tenint en compte aquesta restricció, i amb un marge d'error biogràfic important, Selle es va formar a Leipzig com a cantor i possiblement a les ordres del també compositor Johann Hermann Schein, de qui també, entre els arxius, tinc alguna referència discogràfica que, espero, algun dia recuperar. Mentrestant, centrem el nostre interès en un Selle de qui sabem que es va moure per diferents punts de l'extens ecosistema germànic. El seu càrrec va estar relacionat, evidentment, amb la litúrgia i l'ofici musical de les diferents esglésies en les que va treballar.


Vista d'Hamburg l'any 1572, obra de Frans Hogenberg (1535-1590), pintor alemany. 

Ara bé, el seu punt neuràlgic des del qual va poder desenvolupar el seu treball creatiu va ser Hamburg. Establert en una data indeterminada de 1640, va romandre-hi fins el dia de la seva mort. A la ciutat-estat hi va revolucionar la forma d'entendre el cant coral amb una sèrie de reformes encaminades a donar un major protagonisme a la instrumentació, entre altres. El seu nom, per tant, es va convertir en una referència intel·lectual en els cercles més virtuosos de la ciutat. Allà, alhora, va recopilar tota la seva obra en una edició titulada "Opera omnia" en la qual s'hi aglutinaven les més de 200 partitures de caràcter religiós. Per tant, avui recuperarem una amalgama de motets i himnes de caràcter sagramental extrets d'aquesta edició i que ens donaran a conèixer, amb tot luxe de detalls interpretatius, a un compositor virtuós que coneixia, perfectament, les varietats de registre de les veus i les possibilitats sonores de la instrumentació. Diferents himnes i concerts sacres, formaran part del repertori musical d'avui dimecres. Destacar les dues edicions del segell CPO en què hi trobem aquestes partitures ja que la interpretació és acadèmicament sublim. L'èxit radica en la profunditat del sentiment que transmet aquesta música que permanentment ens remet al prebarroc però que navega majestuosament pel contrapunt més intens. L'al·leluia de l'himne Surrexit Christus spes mea, per exemple, és "criminalment" tant natural que automàticament ens traslladarà als paisatges remots del barroc alemany en un encisador viatge en el temps. Un temps que avança però que en música, al mirar-lo retrospectivament, es fa irremeiablement més interessant! 

A la interpretació el conjunt instrumental i vocal Bremen Weser-Renaissance sota la direcció de Manfred Cordes.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

2 comentaris: