divendres, 12 de juliol del 2013

KEISER, Reinhard (1674-1739) - Passion Music

French - The Deposition (18th Century)
Obra d'autor anònim de l'escola francesa del segle XVIII



Reinhard Keiser (1674-1739) compositor i organista alemany nascut a Teuchern. Talment com comentava ahir, la figura omnipresent i omnipotent del mestre Bach, per una o altra raó, és tant present com habitual en les nostres reflexions a l'entorn d'un o altre autor. Avui no en serà l'excepció en un autor situat en el mateix pla d'eclíptica del gran Déu de la música. Keiser, tanmateix i a diferència de Bach en l'exclusiu marc de referència musical alemany, va decidir prescindir, en gran part, de la música sacre per a concentrar-se en l'art secular, líric i teatral, tot convertint-se en un dels primers exponents, sòlids i consolidats, de l'escola operística germànica. De formació organística amb el seu pare va rebre, també, instrucció a la Thomasschule de Leipzig amb dos bons amics i companys de professió de Bach, Johann Schelle i Johann Kuhnau, ambdós protagonistes, per altra banda, en una o altra ocasió en aquest espai. I curiosament entre el Reinecke d'ahir i el Keiser d'avui s'estableix una connexió espacial que, en cap cas, serà musical ja que ambdós van créixer, viure i treballar a Dinamarca i posteriorment a la ciutat-estat d'Hamburg tot i que, evidentment, amb metodologies i esquemes diferents. En aquest context, el seu leitmotiv principal va ser la òpera, tanmateix, també va dedicar poc del seu temps a composicions instrumentals i religioses. 

Avui explorarem aquest univers secundari de Keiser que ens donarà a conèixer el ja de per sí desconegut món en què avui dia malviu el seu nom. Agradarà, o no, ja que la música religiosa de Keiser defuig els grans cors, és sensiblement més lírica i, en general, més fosca. Arguments que conjuguen, perfectament, amb la filosofia del motiu religiós de la Passió que conforma la música que escoltarem. En aquest sentit, recuperarem una de les cantates o, més ben dit, motet sagrat a l'entorn del característic paisatge catòlic de Setmana Santa. Per tant, tot i el brillant coneixement teatral i festiu de la òpera, la Passió exigeix penitència, contenció i austeritat i, en el cas de Keiser, aquests preceptes són sagrats. I la seva música religiosa, escrita en els últims anys de vida i durant la seva estada a Hamburg, segueix un model eminentment barroc tot i que amb clares reminiscències renaixentistes i amb absència, absoluta, dels nous models clàssics emergents. Aquest perfil misericordiós i de permanent lamentació canvia, radicalment, tant bon punt ens deixem captivar per un dels poquíssims concerts recuperats del seu repertori. El Concert en Re major, segueix l'arquitectura formal del barroc i, sorprenentment, té un toc eminentment vivaldià tot i que la influència de l'italià, en terres nord-alemanyes sigui, o fos en aquell temps, testimonial... o potser no va ser realment així? Amb independència de les reminiscències musicals amb qui més qui menys es va emmirallar, no hauria de deixar de sorprendre'ns la quantitat, ingent, de compositors alemanys contemporanis i en òrbita d'una o altra forma amb el gran mestre. Keiser va ser un d'ells i de ben segur que properament seguirem descobrint més i més planetes d'aquest univers infinit! 

A la interpretació del motet la Capella Orlandi Bremen sota la direcció de Thomas Ihlenfeldt.

A la interpretació del concert el conjunt Musica Antiqua Köln sota la direcció de Reinhard Goebel.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

8 comentaris:

  1. Dear pau,

    this time you made me very happy, i know keiser as an operacomposer but this sacred work is new to me. The arias are both operatic and sincere, a wonderful combination.
    Greetings,
    Peter

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thank you Peter!!

      Like Keiser, a lot of composers of the 17th century are waiting to be discovered, yet!

      Greetings!
      Pau

      Elimina
  2. Grazie mille!! Ero alla ricerca di questo album!

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. The new link is dead also, could you please re-upload? Thanks! Craig

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina