dimarts, 6 de novembre del 2012

REICHA, Antonin (1770-1836) - Bassoon Quintet (1826)

Konstantin Alekseyevich Korovin (1861-1939) - Place Opera Paris
La plaça de la Opera de París, obra de Konstantin Alekseyevich Korovin (1861-1939), pintor rus.





Antonin Reicha (1770-1836) compositor txec nascut a Praga. Fixem-nos en la preciosa nebulosa de l'Europa Oriental per a revisitar un dels tants ciutadans dels quals n'he parlat d'una o altra forma en aquest espai. De fet, Reicha l'havia presentat fa uns quants mesos en relació al seu grand quator concertant opus 104 una partitura que Reicha va escriure en la seva llarga i agradable estada al seu país d'acollida, França. Perquè el país de la Il·lustració europea fou cabdal en la vida de Reicha, tant professional com personal. Allà no només cultivaria una fama internacional sinó que seria condecorat amb tots els honors alhora que assoliria un bon càrrec al Conservatori de París. Des d'aquell imponent centre d'operacions, Reicha es convertiria en referent teòric d'algunes de les més importants ànimes creatives contemporànies o posteriors a la seva. El seu, no obstant, fou la música amb instruments de vent. Un mestre, un geni en aquest àmbit on ell mateix la definia: "En aquell temps, hi havia una absència de bona música per a quintet de vent, simplement perquè els compositors en desconeixien la tècnica". Dit i fet, un gènere que ell potenciaria i elevaria a un nivell superior i a una nova i fantàstica dimensió. Avui un exemple del que volem dir quan ens referim a música per a instruments de vent de Reicha. Específicament, un grand quintet per a fagot i cordes en Si bemoll major. Si bé en aquest cas l'instrument de vent és un, el fagot, certament té un protagonisme quasi absolut i esplèndidament brillant. Aquesta obra data de 1826, firmada i segellada a París i l'etiqueta "grand" se l'hi escau adequada pel volum, el recorregut i la solemnitat del conjunt. Temàticament molt interessant, és una partitura excel·lent i molt treballada d'un dels millors mestres en aquest art de tots els temps. I la pintura representativa de París, evidentment per la singular i especial vinculació que Reicha hi va tenir al llarg de la seva existència, és un bon motiu per a presentar un fantàstic pintor rus de cognom Korovin representant de l'escola impressionista russa. Pintura, música, literatura i art, són els principis d'aquest espai. Malauradament, d'això no puc viure materialment perquè el dogma econòmic en què vivim així m'ho impedeix. Tanmateix, la permanent satisfacció que la música, i per definició tota representació artística, produeix no es pot quantificar econòmicament... Per sort, perquè encara hi hauria algun il·luminat il·lustrat, tecnocràtic i acadèmic que voldria imposar la pertinent taxa artística de torn. En qualsevol cas, que parli la música, com sempre!

Ens l'interpreta el conjunt instrumental Island.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

RECICLASSICAT: REICHA, Antonin (1770-1836)
CPDL: No disponible

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Thank you again, Pau! May I ask you why you used 2 different bitrates (191 + 320).
    Did you do this by accident? Or do you have a special meaning by it?
    Greetings, Sasja.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Is basically an accident. Later I upload again.

      Sorry.

      Thanks.
      Greetings,
      Pau

      Elimina