divendres, 23 de novembre del 2012

WESLEY, Samuel (1766-1837) - Domine Salvam Fac

Simon Vouet - Saint Cecilia (1626)
Santa Cecilia, obra de Simon Vouet (1590-1649), pintor francès.





Samuel Wesley (1766-1837) compositor i organista anglès nascut a Bristol. Situem-nos en plena època Georgiana i sota regnat de Jordi III del Regne Unit per a trobar-hi un dels compositors clàssics més importants i alhora desconeguts de la geografia anglesa. I si en aquest espai hem conegut al "Mozart suec", al "Mozart negre" i al "Mozart espanyol", avui coneixerem aquell que per etiqueta porta el títol del "Mozart anglès". Efectivament, Wesley rep aquest nom possiblement pel fet de ser un talent prematur i no tant per la seva música, escassa en quantitat tot i que no en qualitat. I aquest últim extrem ho confirmarem fàcilment amb la música del dia d'avui la qual considero, sense discussió, un tresor immens. Wesley, que tocava el violí i l'orgue des de ben petit, va treballar com a director d'orquestra i professor de música. Certament, no es coneixen gaires edicions de la seva música. A nivell instrumental destacaria l'edició d'algunes de les seves simfonies que el segell anglès Chandos va fer l'any 2000. Una visió típicament anglesa i molt efectiva en el tractament i en la interpretació i que es mereix la més ferma de les meves recomanacions. Més enllà de la bona posada en escena del seu treball simfònic i observant un repertori de concerts, sonates i diversitat de música de cambra encara no recuperada, el conjunt de partitures amb cara i ulls de Wesley i en autèntica primícia, és la d'avui. Per tant, centrem-nos exclusivament en aquesta misteriosa música del dia per entendre el meu reiterat accent en l'excel·lència i la preciositat inherent de les partitures vocals i instrumentals que avui es presenten. Obres corals principalment acompanyades de dos petits ofertoris per orgue. Litúrgia per acabar la setmana caracteritzada en l'obra que porta per títol l'entrada del dia tot i que només és representativa del conjunt d'obres que hi podrem trobar, entre elles un Magnificat, un Ave Regina o vespres i ofertoris diversos, en un disc dedicat, íntegrament, a la música coral de Wesley. En sí mateix i amb dret propi una explosiva catarsi de bellesa d'un autor quasi desconegut per la majoria de nosaltres. Raó no l'hi faltava a William Boyce quan un bon dia va arribar a casa dels Wesley i l'hi va comentar al pare d'un jove Samuel: "Senyor, he escoltat que tens un Mozart anglès a casa teva". Potser les expectatives foren molt altes i les premonicions van quedar lluny del més que probable desig de l'escola anglesa de música que un bon dia existís algú irrepetible com el jove de Salzburg. En qualsevol cas i escoltant la poca música conservada i enregistrada de Wesley, un pensa en què hauria estat capaç si s'hagués dedicat, a temps complet, a la música. Nosaltres, amb independència del volum del seu repertori, ens quedem amb allò tangible i existent, és a dir, amb joies com aquesta!

A la interpretació el Cor de Gonville & Caius College de Cambridge amb Geoffrey Webber a l'orgue.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris: