diumenge, 5 de maig del 2013

BETSCHER, Nikolaus (1745-1811) - Missa brevis (1782)

Corrado Giaquinto - El Descendimiento 1754
Obra de Corrado Giaquinto (1703-1765), pintor italià.




Nikolaus Betscher (1745-1811) compositor i organista alemany nascut a Berkheim. Batejat amb el nom de Leonardus Wolfgangus, Betscher, el misteriós protagonista del dia, va viure tota una història de vida a Alemanya. En primera instància, com a sacerdot i després com a músic si bé, actualment, el recordem com a compositor, per redescobrir encara, i no tant com a un entregat professional de l'església. Tenint en compte que la seva biografia no ha estat traduïda de l'alemany, tiraré de traductor i intentaré desgranar, en aquesta hora tardana de diumenge, la bona i musical existència d'aquest alemany de qui, fins fa relativament molts pocs dies, no coneixia ni per remota casualitat. Nascut en terres de la regió geogràfica i política que avui coneixem amb el nom de Baden-Wurtemberg, va formar part de la privilegiada legió d'afortunats ciutadans que van dedicar el seu art creatiu en honor i glòria de l'església. Perquè si per un motiu destacaríem a Betscher és per la seva solidària labor en favor de l'església, primer com a sacerdot, ordenat l'any 1769, i després com a organista i compositor de multitud de peces per a l'ofici catòlic. En aquest sentit, cal remarcar la quantitat de partitures que han sobreviscut al pas del temps, a la revolució francesa i a la meteorització intrínseca de la pròpia naturalesa. Misses, un rèquiem i una quantitat important de salms, himnes, motets, ofertoris i tot tipus de referències musicals en favor de la litúrgia. El seu llenguatge i esquema musical principal és la polifonia simple, melòdica i semblant a la del seu bon amic de la propera Salzburg, Michael Haydn. Una referència immediata si tractem de música religiosa clàssica ja que el petit Haydn, com tantes vegades he comentat, va ser un dels més grans i fidels representants de la música clàssica religiosa. Hi ha constància de la constant lloança recíproca entre ambdós autors, per tant, és més que probable que l'estil d'un i altre sigui coherent amb sí mateix. La diferència qualitativa rau, sempre i quan deixem de banda el propi cognom Haydn, en la quantitat i en la diversitat de gèneres que un i altre van dedicar en vida. Michael Haydn va treballar tot tipus de gèneres i va ser una influència decisiva pel gran Mozart. Betscher, per la seva banda, va ser un sacerdot que, probablement i perdudament enamorat de la música, va dedicar una part del seu temps a escriure bona música en un context geogràfic d'àmbit local i, per tant, poc exportable més enllà de la influència efectiva de l'Abadia Rot an der Rot, en el seu cas situada a la regió de Schwaben, en la que treballava.

Kloster Rot an der Rot. Kupferstich von Claude François Nicole aus K. L. Hugo 1736
Vista de l'abadia Rot an der Rot l'any 1736.

Sent diumenge, celebrarem a Betscher de la millor forma possible i ho farem, d'entrada, amb un Magnificat en Re major inicial, de caràcter molt breu, per a soprano, cor i orquestra, escrit l'any 1775 i que ens introduirà, convenientment, en la Missa breu en Sol menor per a veus solistes, cor i orquestra, escrita l'any 1782. Tancarà el conjunt, també en mode sintètic, un Te Deum en Re major per a veus solistes, cor i orquestra. Tot plegat, com indicava, presenta una característica comuna, la síntesis. Un vespre inicial, el Magnificat, introductori d'una missa catòlica tradicional i d'un Te Deum festiu que tancarà, alegrement, el menú Betscherià. No dubto, que si un bon dia tenim la fortuna de trepitjar el verd humit i el bosc frondós del paisatge i ecosistema en què Betscher va treballar, és molt probable escoltar-hi alguna de les seves obres i més si la nostra visita és en diumenge. Allà, a les profunditats de l'Alemanya rural, o en el seu defecte de l'Àustria rural, és fàcil observar i escoltar, amb una enveja irrefrenable, com en les esglésies interpreten, com a norma, autors de factoria pròpia. Ho vaig viure a Salzburg, en la seva església de St. Peter on la figura de Michael Haydn és tota una institució, una referència i on la seva música viu en la opulència impensable, de forma més o menys comprensible, en el nostre país. No dubto que a la regió de Schwaben, la figura pública de Betscher és, probablement, molt més coneguda del que mai, tots nosaltres exceptuant els lectors alemanys, haguéssim pogut imaginar!

A la interpretació, correcte en general tot i el caràcter local de l'edició, les veus del Staatschor der Republik Lettland, amb la orquestra de la SWR Sinfonieorchester Baden-Baden i Freiburg sota la direcció d'Alexander Sumski.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

IMSLP: No disponible.
SPOTIFY: No disponible.

Nikolaus Betscher (1745-1811): Missa brevis g-moll

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

9 comentaris:

  1. Respostes
    1. Merci pour cet enregistrement et pour avoir remis à l'honneur ce compositeur. d'autres attendent encore , Andreas HEICHLINGER (1746-1809) Meingosus GAELLE (1752-1828) Ernest WEINRAUCH (1730-1793 Franz Xaver SCHLECHT (1730-1782) dans la même collection.
      encor un grand merci pour ct enregistrement.
      AGS

      Elimina
    2. Seguiremos buscando para compartir, como mínimo, alguno de los autores que nos referencias!

      Saludos!
      Merci!
      Pau

      Elimina
  2. Estimado Pau, muchas gracias por vuestra generosidad!!!! observa el correo
    Un abrazo
    Milton

    ResponElimina
  3. segundo correo,..un abrazo
    Milton

    ResponElimina
  4. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  6. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina