Obra de John Koch (1909-1978), pintor nord-americà (1)
- Recordatori de Joseph Haas -
En el dia de la celebració del seu 137è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
John Koch (Toledo, 18 d'agost de 1909 - New York, 19 d'abril de 1978) va ser un pintor nord-americà. Es va iniciar en pintura impressionista abans d'especialitzar-se en el realisme. En aquest sentit la seva carrera va ser notablement prolífica amb temàtiques d'arquitectura, interiors i altres. Va ser mentor del pintor Charles Pfahl i el 1953 va ser triat membre de la National Academy of Design abans d'assolir-ne la condició d'acadèmic el 1954. Va morir a Nova York l'abril de 1978.
Font: En català: No disponible - En castellano: No disponible - In english: John Koch (1909-1978) - Altres: John Koch (1909-1978)
Parlem de Música...
Joseph Haas (Maihingen, 19 de març de 1879 - München, 30 de març de 1960) va ser un compositor alemany. Es va formar inicialment en magisteri infantil abans de dedicar-se a la música. A partir del 1904 va ser alumne de Max Reger, amb qui va compartir una estreta amistat. El 1907 va viatjar a Leipzig on va estudiar amb Straube i Ruthhardt. El 1911 va ser nomenat docent del Conservatori de Stuttgart i a partir del 1916 professor titular. A partir del 1921 es va dedicar a ensenyar composició en un any en què també va ser nomenat director del departament de música religiosa de l'Akademie der Tonkunst de Munich. Com a compositor va tenir notable èxit, especialment durant el Nazisme amb múltiples representacions de les seves òperes i oratoris. El 1946 va ser nomenat president de la Staatliche Hochschule für Musik de Munich, càrrec que va mantenir fins el 1950, l'any de la seva jubilació. Va morir a Munich el març de 1960.
OBRA:
(selective list) for complete list see Gemeinwieser (1994)
Vocal secular:
Operas:
Die Bergkönigen (Christmas story, F. Rodenstock), op.70 1927;
Tobias Wunderlich (H.H. Ortner and L. Andersen), op.90, 1937;
Die Hochzeit des Jobs (Andersen), op.93, 1943
Others:
3 Lieder, op.1, 1904;
Unterwegs (H. Hesse), op.65, 1925;
Gesänge an Gott (J. Kneip), op.68, 1926;
many other choral and solo songs
Vocal religiosa:
Folk oratorios:
Die heilige Elizabeth, op.84, S, spkr, chorus, orch, 1931;
Christnacht, op.85, female/children's vv, chorus, solo vv, spkr, orch, 1932;
Das Lebensbuch Gottes, op.87, chorus, solo vv, org/f/orch, 1934;
Lied von der Mutter, op.91, S, Bar, chorus, children's, male and female vv, orch, 1939;
Das Jahr im Lied, op.103, chorus, solo vv, spkr, orch, 1952;
Die Seligen (Bible, A. Silesius, Haas, L. Schuster), chorus, children's chorus, solo vv, orch, 1956
Masses:
Eine deutsche Singmesse (Silesius), op.60, chorus unacc., org, 1929;
Speyerer Domfestmesse (op. 80)
Christ-König-Messe (op. 88)
Münchener Liebfrauenmesse (op. 96)
Totenmesse (op. 101)
Deutsche Weihnachtsmesse (op. 105)
Deutsche Chormesse (op. 108)
Others:
Hymnen an das Licht (W. Dauffenbach), op.82, chorus unacc., 1932;
TeD, solo vv, chorus, orch, 1945
Instrumental:
Orch:
Heitere Serenade, op.41 (1913/14);
Variationen und Rondo über ein altdeutsches Volkslied, op.45, 1916/17;
Variationen-Suite über ein altes Rokoko-Thema, op.64, 1924;
Lyrisches Intermezzo, 1937;
Ouvertüre zu einem frohen Spiel, op.95, 1943
Chbr:
2 Sonatinen, op.4, vn, pf, 1905;
Ein Kränzlein Bagatellen, op.23, ob, pf, 1909;
2 Grotesken, op.28, vc, pf, 1909;
Sonata, op.29, hn, pf, 1910;
Ein Sommermärchen, op.30, vc, 1910;
Kammertrio, op.38, 2vv, pf, 1912;
Grillen, op.40, vn, pf, 1912;
Str Qt, op.50, 1919;
2 Kirchen-Sonaten, op.62, vn, org, 1925/6
Pf:
Eulenspeigeleien, op.39, 1912;
Sonata, a, op.46, 1918;
Deutsche Reigen und Romanzen, op.51, 1919;
Schwänke und Idyllen, op.55, 1921;
2 Sonatas, op.61, 1923;
4 Sonatinen, op.94, 1943;
Klangspiele, op.99, 1945;
many small character pieces
Org:
chorale preludes, suites etc.
OBRA:
(selective list) for complete list see Gemeinwieser (1994)
Vocal secular:
Operas:
Die Bergkönigen (Christmas story, F. Rodenstock), op.70 1927;
Tobias Wunderlich (H.H. Ortner and L. Andersen), op.90, 1937;
Die Hochzeit des Jobs (Andersen), op.93, 1943
Others:
3 Lieder, op.1, 1904;
Unterwegs (H. Hesse), op.65, 1925;
Gesänge an Gott (J. Kneip), op.68, 1926;
many other choral and solo songs
Vocal religiosa:
Folk oratorios:
Die heilige Elizabeth, op.84, S, spkr, chorus, orch, 1931;
Christnacht, op.85, female/children's vv, chorus, solo vv, spkr, orch, 1932;
Das Lebensbuch Gottes, op.87, chorus, solo vv, org/f/orch, 1934;
Lied von der Mutter, op.91, S, Bar, chorus, children's, male and female vv, orch, 1939;
Das Jahr im Lied, op.103, chorus, solo vv, spkr, orch, 1952;
Die Seligen (Bible, A. Silesius, Haas, L. Schuster), chorus, children's chorus, solo vv, orch, 1956
Masses:
Eine deutsche Singmesse (Silesius), op.60, chorus unacc., org, 1929;
Speyerer Domfestmesse (op. 80)
Christ-König-Messe (op. 88)
Münchener Liebfrauenmesse (op. 96)
Totenmesse (op. 101)
Deutsche Weihnachtsmesse (op. 105)
Deutsche Chormesse (op. 108)
Others:
Hymnen an das Licht (W. Dauffenbach), op.82, chorus unacc., 1932;
TeD, solo vv, chorus, orch, 1945
Instrumental:
Orch:
Heitere Serenade, op.41 (1913/14);
Variationen und Rondo über ein altdeutsches Volkslied, op.45, 1916/17;
Variationen-Suite über ein altes Rokoko-Thema, op.64, 1924;
Lyrisches Intermezzo, 1937;
Ouvertüre zu einem frohen Spiel, op.95, 1943
Chbr:
2 Sonatinen, op.4, vn, pf, 1905;
Ein Kränzlein Bagatellen, op.23, ob, pf, 1909;
2 Grotesken, op.28, vc, pf, 1909;
Sonata, op.29, hn, pf, 1910;
Ein Sommermärchen, op.30, vc, 1910;
Kammertrio, op.38, 2vv, pf, 1912;
Grillen, op.40, vn, pf, 1912;
Str Qt, op.50, 1919;
2 Kirchen-Sonaten, op.62, vn, org, 1925/6
Pf:
Eulenspeigeleien, op.39, 1912;
Sonata, a, op.46, 1918;
Deutsche Reigen und Romanzen, op.51, 1919;
Schwänke und Idyllen, op.55, 1921;
2 Sonatas, op.61, 1923;
4 Sonatinen, op.94, 1943;
Klangspiele, op.99, 1945;
many small character pieces
Org:
chorale preludes, suites etc.
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
Progam Notes
---
As a composer Haas felt a strong bond to his teacher, Reger. His preference for small ensembles and genres, particularly character pieces (in the tradition of Schumann), lieder and small choral works led his critics to label him a ‘master of small forms’. Such forms, however, enabled Haas to depart from the dominant programme music aesthetic of his day and achieve his goal of creating a folklike, ‘popular’ art music. He developed a transparent contrapuntal style, which first became evident in works such as the Divertimenti op.22 (1909) and op.32 (1911). By devoting himself to such genres and favouring music for amateur musicians, he supported the 19th-century tradition of domestic music-making, as well as the Gebrauchsmusik of the 1920s. His most important compositional achievement is perhaps in the field of the ‘folk oratorio’, in which he sought to transform the traditional oratorio through allowing the congregation vocal involvement in the performance. In his masses as well as his oratorios Haas achieved a folklike simple style based on unison choirs, basic forms, characteristic melodies, tonal harmony and the influence and presence of Gregorian chant.
GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
AMAZON: Bavarian Horn
IMSLP: Joseph Haas (1879-1960)
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaБлагодарю Вас.
ResponEliminaPodrias pujar aquest disc de nou? Gràcies d'antuvi.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina