- Recordatori de Franciszek Wincenty Mirecki -
En el dia de la celebració del seu 224è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
John Constable (East Bergholt, 11 de juny de 1776 - London, 31 de març de 1837) va ser un pintor anglès i un dels més destacats paisatgistes europeus. Les seves obres, extretes directament de la natura, van influir en els pintors francesos de l'Escola de Barbizon i en el moviment impressionista. Va treballar en el seu negoci familiar, transportant gra i carbó importat en les seves pròpies barcasses i també fent farina. El 1795, va conèixer a George Beaumont, que li va mostrar un paisatge de la seva col·lecció pintat per Claude Lorrain, un pintor determinant en la vida de Constable. Va començar a estudiar teoria de l'art i el 1799 va persuadir al seu pare perquè li permetés estudiar pintura a Londres amb Joseph Faringdon a les Royal Academy Schools. La crisis que afectava a la Royal Academy va motivar a Constable a fer còpies precises d'obres de Jacob van Ruysdael, Claude Lorrain i altres mestres. Va exposar els seus primers paisatges el 1802 i des d'aleshores es va dedicar a l'estudi del paisatge rural anglès, desenvolupant un estil marcadament propi. El 1816, després de la mort del seu pare, va començar a rebre una renda personal i aquesta li va permetre, entre altres coses, casar-se amb Maria Bicknell. Les seves pintures, que es duien a terme a l'aire lliure com era costum en aquella època, van suposar una innovació per a l'art anglès. Constable va abandonar les tradicions pictòriques holandesa i anglesa descartant l'aplicació de l'habitual base de color castany i aconseguint efectes de llum més naturals i brillants, mitjançant l'ús del color en brut aplicat amb petites pinzellades. Es va esforçar a retratar l'efecte de l'escena, suavitzant sovint els detalls físics. Estava fascinat pels reflexos a l'aigua i per la llum sobre els núvols, això el va portar a produir molts estudis del cel. Des de Londres va fer molts viatges al camp, reunint material per a les seves obres però la majoria dels seus treballs millor coneguts retraten la zona que envolta el seu lloc de naixement.
Els seus paisatges han rebut diferents consideracions, alguns crítics veuen una veritable i sensible traducció de l'escenari familiar, altres perceben un to moralitzant inspirat pels discursos de Joshua Reynolds, que eleva la vida natural i el paisatge natural al to pastoral de Claude, però alguns posen en relleu en les obres altament estructurades de Constable el reflex del temps idíl·lic perdut, durant un període en què la Revolució Industrial estava canviant irremissiblement l'aspecte del camp. Durant la seva vida i molts anys després de la seva mort, no es va reconèixer massa a Anglaterra el treball de Constable. No obstant això, a França, on el seu famós Haywain (1821, National Gallery, Londres) va ser exhibit per un marxant francès al Saló de París de 1824, va ser molt admirat pel pintor francès Eugène Delacroix, pels pintors de Barbizon, que van començar a pintar a l'aire lliure, i pels impressionistes, que buscaven capturar els efectes de la llum. El 1829, va ser triat membre de la Royal Academy. Entre els treballs de Constable van destacar Construcció de vaixells prop de Flatford Mill (1814-1815, Museu Victoria i Alberto, Londres), El cavall blanc (1919, Frick Collection, Nova York), El camp de blat (1826) i La granja Valley (1835). Molts dels seus esbossos a l'oli es troben al Museu Victòria i Albert de Londres, el que ha permès augmentar la seva reputació a Anglaterra. Es té la certesa que alguns dels seus treballs van ser obra del seu fill Lionel Constable. John va morir a Londres el març de 1837.
Font: En català: John Constable (1776-1837) - En castellano: John Constable (1776-1837) - In english: John Constable (1776-1837) - Altres: John Constable (1776-1837)
Parlem de Música...
Franciszek Wincenty Mirecki (Kraków, bap. 31 de març de 1791 - Kraków, 29 de maig de 1862) va ser un professor, director i compositor polonès. Es va formar amb el seu pare organista abans d'entrar, el 1810, a la Universitat de Cracòvia, on es va especialitzar en llengua grega. El 1814 va viatjar a Viena on va rebre classes de J.N. Hummel mentre treballava al servei de Joseph Maximilian Ossoliński. En aquells primers anys va publicar obres per a piano que van facilitar el seu contacte amb Beethoven ja que l'alemany es va sentir atret pel llenguatge folklòric de Mirecki. Des de Viena va viatjar a Itàlia i posteriorment a París on va rebre classes de Cherubini. El seu mestre italià va motivar-lo a redescobrir la música antiga italiana, especialment l'obra de Benedetto Marcello. Entre el 1826 i 1838 es va instal·lar a Gènova des d'on va desenvolupar una intensa activitat com a director de la companyia d'òpera de la ciutat. El 1838 va tornar a Polònia on va obrir una escola de cant que posteriorment es va convertir en la primera escola pública de música de Cracòvia. Allà va ser professor de cant i director i gràcies als seus mèrits el 1844 va assolir el càrrec de director artístic i conductor de l'Òpera de Cracòvia, ciutat on va morir el maig de 1862.
OBRA:
Vocal secular:
Operas:
Pułavski, before 1822, lost
Cyganie [The Gypsies] (Spl, 3, after F.D. Kniaźnin), Warsaw, National, 23 May 1822, ov. and vs (Warsaw, n.d.)
Piast [The Piast] (J.U. Niemcewicz), Warsaw, National, 22 Nov 1822, lost
Evandro in Pergamo (os, 2, A. Peracchi), Genoa, S Agostino, 26 Dec 1824, excerpts vs (Milan, c1844)
Adrian en Syrie, 1825–6, unfinished, lost
I due forzati (os), Lisbon, March 1826, ov. PL-Kj, excerpts vs (Milan, c1844)
Cornelio Bentivoglio (os), Milan, Scala, 18 March 1844 (Milan, n.d.)
Nocleg w Apeninach [A Night in the Apennines] (oc, 2, N. Ekielski, after A. Fredro), Kraków, Miejski, 11 April 1845, vs (Milan, 1850)
Rajmund mnich [Raymond the Friar] (Fredro), aria (Lwów, 1860)
Songs:
Krakowiaki ofiarowane Polkom [Krakowiaks Offered for Polish Women] (A. Górecki), op.4 (Warsaw, 1816)
Arrs.:
G.C.M. Clari: 25 madrigals and 14 tercetti (Paris, c1820);
F. Durante: 13 duets (Leipzig, 1824);
Vocal religiosa:
Mass, E , 4vv, org, c1841, PL-Wn
Arrs.:
B. Marcello: 50 Psalms, 2–4vv, pf (Paris, c1828)
Instrumental:
Orch.:
Symphony no.1, 1855, ed. (Kraków, 1972)
Chbr:
Pf Trio, op.22 (Milan, c1830);
Adagio and Allegro concertant, pf, 2 vn, va, vc, db, op.24 (Vienna, 1837);
2 sonatas, vn, pf
Pf:
Variations, op.6 (Vienna, c1815);
3 sonatinas, F, D, B , op.12 (Paris, c1818);
3 sonatas, a, C, E , op.14 (Paris, c1818);
Variations Sur un air de l'opéra Faniska de Cherubini, op.9 (Milan, c1819);
3 sonatinas, C, a, G, op.19 (Milan, c1822);
Rondo, op.7 (Milan, c1825);
Grand Variations sur un air national français, A, op.18;
fantasies, krakowiaks, marches, mazurkas, polonaises
OBRA:
Vocal secular:
Operas:
Pułavski, before 1822, lost
Cyganie [The Gypsies] (Spl, 3, after F.D. Kniaźnin), Warsaw, National, 23 May 1822, ov. and vs (Warsaw, n.d.)
Piast [The Piast] (J.U. Niemcewicz), Warsaw, National, 22 Nov 1822, lost
Evandro in Pergamo (os, 2, A. Peracchi), Genoa, S Agostino, 26 Dec 1824, excerpts vs (Milan, c1844)
Adrian en Syrie, 1825–6, unfinished, lost
I due forzati (os), Lisbon, March 1826, ov. PL-Kj, excerpts vs (Milan, c1844)
Cornelio Bentivoglio (os), Milan, Scala, 18 March 1844 (Milan, n.d.)
Nocleg w Apeninach [A Night in the Apennines] (oc, 2, N. Ekielski, after A. Fredro), Kraków, Miejski, 11 April 1845, vs (Milan, 1850)
Rajmund mnich [Raymond the Friar] (Fredro), aria (Lwów, 1860)
Songs:
Krakowiaki ofiarowane Polkom [Krakowiaks Offered for Polish Women] (A. Górecki), op.4 (Warsaw, 1816)
Arrs.:
G.C.M. Clari: 25 madrigals and 14 tercetti (Paris, c1820);
F. Durante: 13 duets (Leipzig, 1824);
Vocal religiosa:
Mass, E , 4vv, org, c1841, PL-Wn
Arrs.:
B. Marcello: 50 Psalms, 2–4vv, pf (Paris, c1828)
Instrumental:
Orch.:
Symphony no.1, 1855, ed. (Kraków, 1972)
Chbr:
Pf Trio, op.22 (Milan, c1830);
Adagio and Allegro concertant, pf, 2 vn, va, vc, db, op.24 (Vienna, 1837);
2 sonatas, vn, pf
Pf:
Variations, op.6 (Vienna, c1815);
3 sonatinas, F, D, B , op.12 (Paris, c1818);
3 sonatas, a, C, E , op.14 (Paris, c1818);
Variations Sur un air de l'opéra Faniska de Cherubini, op.9 (Milan, c1819);
3 sonatinas, C, a, G, op.19 (Milan, c1822);
Rondo, op.7 (Milan, c1825);
Grand Variations sur un air national français, A, op.18;
fantasies, krakowiaks, marches, mazurkas, polonaises
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
YOUTUBE: Franciszek Mirecki - Symphony in C minor
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaGràcies, gràcies, gràcies...una altra simfonia romàntica d'autor Polonès desconegut per a mi!!! :)))
ResponEliminaDe res! Salut!
EliminaGracias!!
ResponEliminaMuchas gracias Pau
ResponElimina