dimecres, 11 d’octubre del 2017

BRUCKNER, Anton (1824-1896) - Festkantate, Festgesang & Magnificat

Carl Rahl (attr) - Ein Blumenkranz für das Jesuskind
Obra de Carl Rahl (1812-1865), pintor austríac (1)


- Recordatori d'Anton Bruckner -
En el dia de la commemoració del seu 121è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Karl Rahl (Wien, 13 d'agost de 1812 - Wien, 9 de juliol de 1865) va ser un pintor austríac. Fill del gravador Carl Heinrich Rahl, es va formar amb el seu pare abans d'entrar a l'Acadèmia de Belles Arts de Viena on va obtenir un primer premi amb 19 anys. Des d'allà va viatjar a Munic, Stuttgart, Hongria i el 1836 a Itàlia. Allà hi va romandre des del 1836 fins el 1843, on va estudiar representants de diverses escoles d'art. L'estil de Rahl, especialment els seus punts de vista sobre el color i la perspectiva, es van formar en gran mesura durant els seus anys a Roma. Després del 1843 va tornar a Viena. Allà hi va viure durant dos anys abans de tornar a iniciar una gira europea treballant principalment com a pintor de retrats. El 1850 fou nomenat professor de l'Acadèmia de Belles Arts de Viena però per motius polítics va ser acomiadat del càrrec. Va ser aleshores quan va obrir una escola d'art privada la qual va gaudir de notable ressó amb alumnes com Eduard Bitterlich, August Eisenmenger, Joseph Matthäus Aigner, Károly Lotz, Christian Griepenkerl, Gustav Gaul i Mór Than, entre altres. Rahl va morir a Viena el juliol de 1865.



Parlem de Música...

Anton Bruckner (Ansfelden, 4 de setembre de 1824 - Wien, 11 d'octubre de 1896) va ser un compositor i organista austríac. L'èxit de Bruckner es va fonamentar en les seves simfonies, misses, i motets. En particular, les seves simfonies van gaudir de gran reconeixement per la seva profunditat i ambició emocional, encara que també es van guanyar detractors, especialment als països de parla anglesa, a causa de la seva extrema durada i el fet de l'existència de múltiples versions de cadascuna d'elles. Per la seva escala, les sonoritats massives i l'estructura imponent, les simfonies de Bruckner han estat anomenades catedrals del so. Anton Bruckner va néixer a Ansfelden, on l'avi i el pare del compositor eren mestres d'escola, i aquest últim era, a més, Kantor, sagristà, organista i, en ocasions, violinista a les festes i balls de poble. Els seus progressos musicals eren incessants, i als 10 anys Bruckner va poder substituir el seu pare a l'orgue de l'església i va descobrir, fascinat, el so de les trompetes que, en determinades ocasions, se sumaven per reforçar el grup d'instruments de vent que intervenien en la missa de mitjanit d'Ansfelden.

Bruckner va rebre una instrucció general molt sòlida i una excel·lent educació musical, que va consistir en estudis de cant, de violí i de composició amb diferents mestres, entre els quals van destacar el violinista Franz Gruber, deixeble de Schuppanzigh, i el cèlebre organista benedictí Anton Kattinger. Sens dubte aquest últim va saber d'inculcar a l'adolescent el seu entusiasme no solament per l'orgue sinó també per la composició. A més de simfonies, Bruckner va compondre Misses, motets, i altres obres corals de caire religiós. A diferència de les seves simfonies romàntiques, la música coral de Bruckner és sovint més conservadora i d'estil contrapuntístic. Bruckner va ser un home molt senzill i hi ha nombroses anècdotes que il·lustren la manera com acceptava el seu art i la humilitat davant la fama. Una vegada, després d'un assaig de la quarta simfonia es va adreçar al director Hans Richter: «Quan va acabar la simfonia» narra Richter, «Bruckner va venir cap a mi, amb el rostre resplendent d'entusiasme i alegria. Vaig sentir que dipositava una moneda en la meva mà. 'Prengueu' va dir, 'i beveu-vos un got de cervesa a la meva salut.'» Richter, per descomptat, va acceptar la moneda, un thaler de Maria Theresa, i la va portar penjada de la cadena del rellotge tota la seva vida.

Bruckner va ser un organista acreditat, que va impressionar el públic a França el 1869, i a Anglaterra el 1871, en donar sis recitals en un nou orgue Henry Willis al Royal Albert Hall de Londres i cinc més al Crystal Palace. No obstant això, no va escriure grans obres per a orgue. Les seves sessions d'improvisació a l'orgue, sovint li reportaven idees per a les simfonies. També va ensenyar orgue al Conservatori. Entre els seus estudiants estigueren Hans Rott, la música del qual va influir Gustav Mahler, i Franz Schmidt. Bruckner va compondre un Te Deum, diversos Psalms i motets, i set misses. Les misses primerenques eren com les habitualment curtes Landmesse austríaques, per a l'ús en petites esglésies, i no comprenien tots els números de l'ordinari. Les tres misses que Bruckner va compondre en la dècada de 1860 i que després, en els darrers anys de la seua vida, va revisar, són les que s'interpreten avui dia i les que duen número d'ordre. Les Misses núm. 1 (en re menor) i núm. 3 (en fa menor) són per a solistes, cor i orquestra, mentre que la núm. 2 en mi menor és per a cor i un reduït nombre d'instruments de vent (potser influït pel Moviment Cecilià Alemany per a la reforma de la música litúrgica). La Missa núm. 3 va ser composta més aviat per a concert que per a la interpretació litúrgica. Els darrers anys va ser organista i professor al Conservatori de Viena, ciutat on va morir l'octubre de 1896.

OBRA:

Vocal secular:

Lieder:
Herbstkummer
Mein Herz und deine Stimme
Im April
Amaranths Waldeslieder
Frühlingslied

Weltliche Chorwerke:
An dem Feste
Festlied
Tafellied
Das Lied vom deutschen Vaterland
Vergissmeinnicht
Ständchen
Der Lehrerstand
Sternschnuppen
Das edle Herz
Die Geburt
2 Sängersprüche
Heil Vater! Dir zum hohen Feste
Lasst Jubeltöne laut erklingen
Auf, Brüder! Auf, und die Saiten zur Hand!
Des Dankes Wort sei mir vergönnt
Du bist wie eine Blume
Das edle Herz
Der Abendhimmel
Der Germanenzug
Herbstlied
Um Mitternacht
Der Abendhimmel
Vaterländisches Weinlied
Vaterlandslied
2 Wahlsprüche
Mitternacht
Das hohe Lied
Nachruf
Trösterin Musik
Abendzauber
Sängerbund
Um Mitternacht
Träumen und Wachen
Das deutsche Lied
Helgoland

Vocal religiosa:

Messen:
Messe in C-Dur/Windhaager Messe
Missa pro quadragesimo in g-Moll
Messe ohne Gloria in d-Moll/Kronstorfer Messe
Messe in F-Dur
Messe in Es-Dur
Reqiem in d-Moll
Missa sollemnis in b-Moll
Messe in d-Moll
Messe in e-Moll
Messe in f-Moll
Requiem in d-Moll

Geistliche Chorwerke:
Pange lingua
Asperges
Herz Jesu-Lied
In jener letzten der Nächte
Tantum ergo
Entsagen
Psalm 22
Psalm 114
Totenlied
Magnificat
Tantum ergo
Libera me
Vor Arneths Grab
Festgesang
Ave Maria
Psalm 146
Am Grabe
Ave Maria
Afferentur
Festkantate
Psalm 112
Trauungs-Chor
In Sanctum Angelum Custodem
Pange lingua et Tantum ergo
Inveni David
Locus iste
Christus factus est
Tota pulchra es
Zur Vermählungsfeier
Os iusti
Te deum
Ave Maria
Veni Creator Spiritus
Ecce Sacerdos
Virga Jesse
Ave Regina
Psalm 150

Instrumental:

Symphonien:
Studiensymphonie in f-Moll
die Nullte Symphonie in d-Moll
Sinfonie Nr. 1 in c-moll 
Sinfonie Nr. 2 in c-moll 
Sinfonie Nr. 3 in d-moll 
Sinfonie Nr. 4 in Es-Dur
Sinfonie Nr. 5 in B-Dur 
Sinfonie Nr. 6 in A-Dur
Sinfonie Nr. 7 in E-Dur
Sinfonie Nr. 8 in c-moll 
Sinfonie Nr. 9 in d-moll 

Orgel:
5 Präludien in Es-Dur
Präludium und Nachspiel in d-Moll
Vorspiel und Fuge in c-Moll
Fuge in d-Moll
Präludium in C-Dur (Perger Präludium)

Other:
Streichquartett in c-Moll
Streichquintett in F-Dur
Ouvertüre in g-Moll
Marsch für Klavier in d-Moll
Marsch für Orchester in d-Moll
Marsch für Militärmusik in Es-Dur
Menuett in C-Dur
Menuett mit Trio in G-Dur



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ensemble Linz
RECICLASSICAT: BRUCKNER, Joseph Anton (1824-1896)
AMAZON: BRUCKNER, A. - Lieder & Magnificat
SPOTIFY: BRUCKNER, A. - Lieder & Magnificat



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada