dilluns, 9 d’octubre del 2017

DOBRZYNSKI, Ignacy Feliks (1807-1867) - Symphony No. 2 (1834)

Charles-François Daubigny - Dieppe (1877)
Obra de Charles-François Daubigny (1817-1878), pintor francès (1)


- Recordatori d'Ignacy Feliks Dobrzyński -
En el dia de la commemoració del seu 150è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Charles-François Daubigny (Paris, 15 de febrer de 1817 - Paris, 19 de febrer de 1878) va ser un pintor francès. La seva primera formació va tenir lloc en l'àmbit familiar ja que el seu pare, Edme-François, va ser pintor. Durant la seva joventut va visitar Itàlia, on hi va viure sis mesos. Al seu retorn a França, va realitzar les seves primeres il·lustracions com a gravador i va continuar el seu aprenentatge al taller de Paul Delaroche, artista important en aquell temps. A partir del 1838 va presentar obres al Saló de París sent premiat, deu anys més tard, amb el quadre Port de Gylieu. Durant la dècada del 1840 va treballar a Fontainebleau i en aquesta etapa les seves relacions amb l'Escola de Barbizon es van fer més estretes. Va ser el seu amic Corot qui el va animar a pintar a l'aire lliure. A principis de la dècada del 1850 va publicar dos àlbums d'aiguaforts que el van acreditar com a gravador. El 1854 va visitar les costes de Normandia, lloc on va acudir diversos estiu i en poblacions com Villerville i Trouville. El 1857 va decidir habilitar una embarcació com estudi flotant que va batejar amb el nom de 'Le botin' i amb ella va navegar pel Sena i el Oise, servint alhora de plataforma per realitzar les seves composicions. L'any 1858 va ser el del seu reconeixement oficial com a pintor principalment de paisatges i aquell mateix any també va participar en l'Exposició Universal. Posteriorment, va visitar Londres els anys 1866 i 1870, el 1871 va estar amb Manet a Holanda i el 1872 està documentada una estada d'un any a Auvers amb Cézanne. Daubigny, que va ser considerat com un dels impressionistes més avançat i un nexe entre l'Escola de Barbizon i aquest moviment, es va interessar en els seus paisatges per elements com l'aigua, l'aire i el cel, que va saber plasmar magistralment en la seva obra. Va morir a París el febrer de 1878.



Parlem de Música...

Ignacy Feliks Dobrzyński (Romanów,  25 de febrer de 1807 - Warsaw, 9 d'octubre de 1867) va ser un pianista i compositor polonès. Es va formar inicialment amb el seu pare, un músic a la cort del comte Józef Iliński, i amb Józef Elsner al Conservatori de Varsòvia. Després de la seva graduació, va continuar iniciar la seva vida professional com a intèrpret i professor a Varsòvia. També a la capital polonesa va treballar a l'Instytut Wychowania Panień (1841-1843) i com a director del Wielki Theatre (1852-1853). El 1835, i després de la representació a la seva segona simfonia, va ser premiada en una competició a Viena motivant una gira concertant per Alemanya (1845-1847). Com a compositor, tot i escriure diverses òperes, va ser reconegut i especialment admirat per la seva obra instrumental de la qual va destacar un concert de piano i dues simfonies així com gran diversitat d'obra de cambra. Dobrzyński va viure la major part de la seva vida a Varsòvia morint en aquesta ciutat l'octubre de 1867.

John Thomson - Poland (1817)
John Thomson (1777-c.1840) - Poland (1817) (2)

OBRA:
(selective list)

Vocal secular:

Stage
Monbar, czyli Flibustierowie [Monbar, or The Freebooters] (op, 3, L. Paprocki and S. Duchińska-Pruszakowa, after K. van der Velde: Der Flibustier), op.30, 1838, Warsaw, 10 Jan 1863, PL-Wtm, pf 4 hands (Warsaw, 1860), vs, pf 4 hands (Warsaw, 1950)
Obrazek muzyczny [Musical Picture-Book] (op, 1), 1856, Warsaw, 18 Nov 1856 (Warsaw, 1856)
Burgrafowie [The Burgraves] (incid music, 3, K. Kaszewski, after V. Hugo), op.69, 1860, inc., Warsaw, 22 Sept 1860, Wtm, ov., arr. pf 4 hands (Warsaw, 1880)
Konrad Wallenrod (drama, 3, Kaszewski and J. Królikowski, after A. Mickiewicz), op.70, 1859, inc., Warsaw, 19 June 1859, Wtm, excerpts, ed. (Kraków, 1963)

Secular choral:
Introduction and Mazurka (Warsaw, 1831);
Śpiewka o ponczu z Schillera [Schiller Songs], op.16;
Cant., op.44;
Introduction and Funeral March on the Death of Chopin, op.66 (Warsaw, 1861);
Kantata na cześć walecznych obrońców ojczyzny [Cant. in Commemoration of the Heroic Defence of the Fatherland];
Kantata na imieniny H. Lubieńskiego [Cant. on the Christening of H. Lubieński]

Songs, 1v, pf;
Pieśni sielskie [Country Songs], op.23 (Warsaw, 1843);
Nie mogę być twoją [I Cannot be Yours], op.50 (Warsaw, 1862);
Chlopek [The Peasant], op.67 (Warsaw, 1858);
Cyganeczka [The Gypsy Girl];
Do matki polki [To a Polish Mother] (Mickiewicz) (Poznań, 1845);
Dumka hetmana Kosińskiego [Elegy for Commander Kosiński];
Ładna Kujawianka [Pretty Kujawian] (Warsaw, 1829);
2 pieśni [2 Songs] (M. Ossaria) (Warsaw, 1844);
2 pieśni [2 Songs] (P. Potocki) (Warsaw, 1830);
6 pieśni ludowych [Folk Songs] (Poznań, 1845);
Pieśń narodowa [National Song] (Warsaw, 1830);
Piosnka Aliny [Alina's Song];
Rojenia wiosenne [Dreams of Spring];
Szklaneczka z winem [A Small Glass of Wine] (Warsaw, 1830)

Vocal religiosa:

Sacred choral:
Cant., op.34, chorus, orch;
Święty Boże [Holy Lord], op.61, 4 solo vv, chorus, orch (Leipzig, 1860);
Lamentacja nad grobem Chrystusa Pana [Lamentations at the Tomb of Christ], chorus, orch, op.62;
Benedictus, unacc.;
Mass;
Modlitwa pańska [People's Prayer], unacc.;
Modlitwa polaków [Polish Prayer], unacc.;
Ojcze nasze [Our Father], chorus, org;
O Sanctissima, unacc.;
Pieśń do N. Marii Panny [Songs to the Virgin] (Warsaw, 1862);
Veni Creator, 4 solo vv, insts (Warsaw, 1867)

Instrumental:

Orch:
Concert Ov., op.1, 1824, PL-Wtm;
Piano Concerto, op.2, 1824;
Rondo alla polacca, pf, orch, op.6 (Leipzig, 1836);
Sym. no.1, op.11, 1829, arr. pf 4 hands (Warsaw, 1880), Wtm;
Sym. no.2, op.15, 1834, arr. pf 4 hands (Warsaw, 1862), Wtm;
Fantaisie sur un thème original, bn, orch, op.28, 1834;
2 Polonaises, op.31, 1835;
Tpt Fantasy, op.35, Wtm;
Hommage à Beethoven: marche funèbre, op.38, 1840, arr. pf (Berlin, 1845);
Andante and Rondo, fl, orch, op.42, 1864, ed. P.A. Janowicz (Kraków, 1953);
Introduction and Variations, trbn, orch, op.45, 1845;
Umoresca capriciosa sur un thème italien, op.53, 1847;
Grand Fantasy, vn, orch;
Marsz wojenny [Military March]

---

Chbr:
Str Qt, e, op.7, 1827–8, ed. A. Nowak-Romanowicz (Kraków, 1957);
Str Qt, d, op.8, 1829, PL-Wtm;
Introduction and Variations, vn, pf, op.9, 1829;
Concert Variations on a Favourite Mazurka, pf, str qnt, fl, op.12, 1830;
Str Qt, E, op.13, 1830;
Pf Trio, op.17, 1831 (Leipzig, 1835);
Introduction and Variations, fl, pf, op.18, 1831 (Leipzig, 1836);
Qnt, F, 2 vn, va, 2 vc, op.20 (Leipzig, 1836);
Fantasy, vn, pf, op.32, Wtm;
Str Sextet, E , op.39 (Leipzig, 1841);
Qnt, a, 2 vn, va, 2 vc, op.40 (Leipzig, 1841);
Les larmes, vn, pf, op.41 (Mainz, 1843);
Elegy, vc, pf, op.42, 1843;
Nocturn, vc, pf, op.46, 1845;
Duo, cl, pf, op.47, 1853, ed. L. Kurkiewicz (Kraków, 1953);
Study on an Original Theme in Double Counterpoint, op.62, 1867, Wtm;
6 harmonies sur le célèbre thème ‘God Save the King’, str qt;
Romans, ob, vn, vc, db;
Souvenir de Dresde, ob, vc, pf, 1846

Pf:
Polonaise, op.3, ed. (Warsaw, 1881);
Introduction and Variations, op.4, 1824;
Fantaisie quasi fugue sur une mazurek favorite, op.10, 1828 (Leipzig, 1835);
Fantaisie et variations sur une mazure (kujawiaka), op.14, 1834 (Leipzig, c1850);
3 nocturnes, op.21 (Leipzig, 1836);
3 mazurkas, op.16 (Leipzig, 1839);
Souvenir: 2 mazurkas, op.25 (Leipzig, 1846);
3 mazurkas, op.27, 1834 (Paris, 1846);
2 mazurkas, op.37, 1840 (Berlin, 1847);
Resignation, op.48 (Berlin, 1846);
Ricordanza, op.49 (Leipzig, 1846);
Nocturne on a Polish Theme, op.52 (Berlin, 1846);
Impromptu, op.54 (Berlin, 1847);
Primavera, op.55 (Berlin, 1846);
Scherzo, op.56 (Leipzig, 1849);
Hommage à Mozart, op.59 (Berlin, 1850);
Mouvement et repos: grande étude, op.60 (Berlin, 1847);
Tarantella, op.61 (Berlin, 1847);
Grande étude chromatique, op.62;
Grande valse: Rétablissement, op.63 (Warsaw, 1853);
Danse napolitaine, op.65 (Warsaw, 1856);
Melancholy Polonaise (Warsaw, 1829);
other polonaises, mazurkas, waltzes

Pedagogical works:
Szkoła na fortepian [Piano method] (Warsaw, 1845)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Emilian Madey (piano); The Polish Radio Symphony Orchestra; Lukasz Borowicz (conductor)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: DOBRZYNSKI - Piano Concerto, Symphony No.2



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

7 comentaris:

  1. Many thanks and regards from The Netherlands.
    Veel dank en groeten uit Nederland.

    ResponElimina
  2. Hi Pau, This Dobrzynski is absolutly genious... Thank you very much (again)
    A very good romantical music ...
    There is 2 nocturnes from Dobrzynski here
    https://www.youtube.com/watch?v=sIPQuhE_f_A

    ResponElimina
    Respostes
    1. Absolutely agree! I met him with his Piano Concerto and I was shocked! From then until now, I love all music by him!

      Greetings and thanks for links!
      Pau

      Elimina
  3. Muchas gracias.

    Cada entrega debería ser agradecida por mi, en ocasiones sigo de largo y lo omito -pero lo disfruto-, pero siempre reconoceré tu trabajo y manifestaré en lo posible la admiracion por tu esfuerzo, dedicación y que, además, brindas de manera tan generosa.

    Magua,
    Colombia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Y yo agradeceré cada uno de tus comentarios. ¡Amo la música y sin ella creo que a la vida le faltaría algo esencial! Y mi forma de agradecer a la vida la posibilidad de disfrutar de la música es compartiéndola!

      Gracias!
      Pau

      Elimina