dijous, 20 de desembre del 2012

JIRANEK, Frantisek (1698-1778) - Violin Concerto in d

Nicolas Poussin - The Triumph of Bacchus
El triomf de Bacchus, obra de Nicolas Poussin (1594-1665), pintor francès.





Frantisek Jiranek (1698-1778) compositor bohemi nascut a Lomnice nad Popelkou. De família aristocràtica, el d'avui és un dels tants noms bohemis abandonats a la seva sort i amagats de les fines oïdes dels melòmans fins fa quatre dies. Deixeu-me agrair la impagable labor de recuperació que el segell Supraphon està duent a terme en relació als músics i compositors txecs del segle XVIII. Un d'ells Jiranek, que va viure a Praga els seus primers anys i que es traslladaria, ja com a estudiant musical, a la Venècia de Vivaldi on, sembla ser, acabaria sent-ne un dels seus privilegiats alumnes. Tot i que aquest extrem empíricament no és demostrable, el to, les melodies i les formes de la seva música ens inviten a pensar que va ser així. En qualsevol cas, a Venècia hi romandria un període breu que, tot i així, seria prou determinant com per poder-lo visualitzar musicalment a la majoria de les seves obres instrumentals. Queda clar que si a la música d'avui l'hi poséssim l'etiqueta de Vivaldi o Albinoni ens ho creuríem plàcidament amb els ulls tancats. Com sempre i en sintonia amb el caràcter curiós que tenim tots els amants de la música, observar-hi un cognom de la música tant desconegut per nosaltres amb una música tant veneciana com aquesta ens resultarà, sincerament, gratificant. Tres obres il·lustraran el catàleg ajustat d'un Jiranek del qual, a dia d'avui, se'n coneixen una trentena de partitures i com dèiem, principalment, instrumentals. D'entrada, un preciosista concert de flauta en Sol major, lleuger i a on la flauta brilla amb força i relega la orquestra a un paper secundari que no necessàriament deslluït. Seguidament, el concert de violí en Re menor que ens recordarà obligadament a Vivaldi. L'estil, el caràcter, el mètode i el discurs segueixen els postulats tant característics de la Venècia d'aquell temps i que tantes vegades hem escoltat. Finalitzarà el tast d'avui amb una simfonia en Fa major intranscendent metodològicament parlant però prou atractiva com per fer-li un petit espai. Un dia més un inesperat protagonista agafa el relleu i ens delecta amb una música més o menys afortunada però prou digne com per donar-li una bona oportunitat. Jiranek, del qual sabem que viuria bona part de la seva existència a Dresden ciutat a la qual fem referència sovint i que vilment fou massacrada durant la Segona Guerra Mundial, probablement va deixar bones mostres d'un art musical interessant de conèixer. Malauradament, com tants compositors de tantes èpoques, la majoria de la seva producció s'ha perdut per sempre. La d'avui és una carta amable en una petita i desgastada àmfora que navega per l'enorme univers de la música. Com ell, romanen centenars de noms a l'espera que algun esperit solidari les cerqui i les reculli de la deriva per tal que en un dia i en un futur llunyà éssers com nosaltres en puguin descobrir inesperats i meravellosos tresors com aquests! 

A la interpretació Marina Kataržnova al violí, Jana Semerádová a la flauta i la orquestra del Collegium Marianum.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

Jiranek: Concertos and Sinfonias

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris: