diumenge, 23 de desembre del 2012

FIBICH, Václav (1850-1900) - Missa Brevis, Op.21

Alexander Ivanov - Appearance of Christ Before the People (1837-57)
L'aparició de Crist, obra d'Alexander Andreyevich Ivanov (1806-1858), pintor rus.





Václav Antonín Zdenek Fibich (1850-1900) compositor i pianista txec nascut a Vseborice. Ahir tancava l'entrada messiànica del dia comentant que avui diumenge faria un sentit homenatge a un dels tants autors musicals de tots els temps. I aprofitant que el proppassat divendres es commemorava el 162è aniversari del seu naixement i de la forma que comentava en la darrera entrada referida a Fibich, avui recuperaré una de les seves poques produccions sacres convenientment editades i interpretades. A mode de recordatori, m'agradaria accentuar l'enorme descobriment que ha suposat per mi, com tants dels noms bohemis que han visitat, visiten i visitaran aquest espai, la música de Fibich de la qual reconec en desconeixia, més enllà de 2012, la seva existència. Un sincer respecte em desperta el treball extens i que, com comentava, podrem fàcilment trobar editat, en gran part, de Fibich. Biogràficament, en les dues vegades que n'he parlat, feia especial èmfasi, per la sorpresa que em suposava i una més que notable incomprensió, en el fet que Fibich fou defenestrat artística i  literalment parlant de la seva bohèmia natal. A mesura, sense pressa però sense pausa, que vaig coneixent amb major coherència el seu repertori em resulta, tot plegat, inversemblant i prou complicat d'entendre. En qualsevol cas, avui em resulta immensament plaent el poder celebrar l'aniversari de Fibich amb una de les seves obres més maques i substancials del seu decàleg religiós, la Missa Brevis Op. 21 per a cor, solistes i orquestra. Una partitura impecable, que em recorda les misses minimalistes i breus de Gounod i que em resulten d'una emotivitat i d'una sensibilitat perfectes. El cor, sovint acompanyat només per l'orgue, dóna una profunditat sagrada a la música que fa encara més creïble el motiu pel qual estan cantant i adorant a Crist i a l'Església. Realment complicat m'ha resultat trobar aquest meravellós tresor tant sensible en el tractament, en l'equilibri tonal, en el cor i en la orquestració. Una interpretació impecable d'una obra esplèndida. Aquest és, en el meu cas, un regal inesperat de Nadal inquantificable econòmicament parlant. Doncs la música és capaç de tocar l'os de les emocions tranquil·lament i plàcidament, sense estridències, sense rubors... només amb la puresa del seu llenguatge. Fibich, felicitats i gràcies per aquesta joia! 

A la interpretació el director Petr Fiala amb la Czech Chamber Soloists i el Czech Philharmonic Chorus Brno.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)


Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Thanks dearest Pau for the wonderful mass, the perfect Xmas gift for everybody!
    Have a wonderful Xmas and relaxing holidays!!
    Jan

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Jan,

      Thank you so much! It is my first gift for christmas...
      Wonderful Christmas to you!

      Pau

      Elimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina