dissabte, 22 de desembre del 2012

MOZART, Wolfgang Amadeus (1756-1791) - Der Messias, K.572

Adolph Menzel - Theatre du Gymnase in Paris





Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) compositor i organista austríac nascut a Salzburg. Ara que ens trobem immersos en plena confusió i caos nadalenc tot i el dur context social i econòmic del nostre entorn, parlar del Messies de Händel, a banda del somriure que ens desperta espontàniament, pot resultar un recurs fàcil per tota la parafernàlia artística i musical que representa. Ara bé, si ens fixem bé en el títol i en el compositor protagonista la cosa, aparentment, canvia radicalment. Doncs sí bons i estimats amics lectors, va haver-hi un temps en què Mozart també feia arranjaments d'obres i una d'elles va ser la de l'oratori més conegut i admirat del segle XVIII, el Messies de Händel. En el cas de Mozart, no fou per voluntat pròpia sinó per la petició sincera i imaginem que molt ben pagada que l'hi faria el compte i mecenes Gottfried van Swieten que disposaria dels recursos necessaris per tal que Mozart la reversionés tot adaptant-la als "nous temps" moderns i amb la corresponent traducció a l'alemany. Corria l'any 1788, un temps en què Mozart, a banda de trobar-se a pocs anys del seu trist final, feia vida i miracles musicals a Viena. Allà estava al càrrec de la direcció d'organització de concerts d'un dels cercles privats i exclusius de la ciutat. Un d'ells era el de Van Swieten per a qui faria el bon treball que avui presentarem i que Mozart estrenaria el 6 de març de 1789 a un dels Palaus dels Esterhazy. Crec recordar que en alguna entrada llunyana d'aquest espai parlava de l'existència d'aquest Messies número de catàleg K.572 de Mozart i crec recordar, també, que comentava que un bon dia el recuperaria. Aquest dia, l'endemà de l'apocalíptica fi del món, ja ha arribat i avui, en ple advent, tindrem el plaer de fruir d'aquest regal inesperat de Nadal que Mozart, respectant amb obsessió i prou cura la partitura original, ens fa. Evidentment, no pujaré tota l'obra perquè qui vulgui la podrà escoltar en el corresponent enllaç de descàrrega o mitjançant Spotify. He seleccionat el final de la segona part i fins l'amén final. El principal canvi que Mozart introduiria seria a nivell d'instrumentació amb la presència dels vents metall, fagots i possiblement clarinets. Alhora, en modificaria lleugerament l'harmonia, el temps o l'assignació d'algunes parts vocals tot respectant el conjunt de la partitura. Bona sorpresa musical. Un regal tan mozartià com handelià. Demà, tot i el paisatge de llums, colors i arbres engalanats, canviarem radicalment de registre i farem un homenatge a un actor que ja ha visitat aquest espai un parell de vegades. Això serà demà, avui gaudim d'aquest Messies que no dubto que agradarà a tots aquells que estimen la partitura... a qui no, doncs paciència que tot plegat és fugaç i eteri així doncs, per avui ja n'hi ha prou. Mentrestant, fruïm de Händel de la mà de Mozart... ves qui ho diria!

A la interpretació la Hanoverian Court Orchestra, amb instruments originals, el cor i solistes de la Maulbronn Chamber Choir i la batuta de Juergen Budday.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris: