Obra de Carl Spitzweg (1808-1885), pintor alemany (1)
- Recordatori d'Ole Bornemann Bull -
En el dia de la celebració del seu 206è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Carl Spitzweg (Germering, 5 de febrer de 1808 - München 23 de setembre de 1885) va ser un pintor alemany. Es va formar inicialment en Farmàcia a la Universitat de Viena i va treballar com a farmacèutic abans de començar a pintar el 1832. En aquest sentit va ser autodidacte, estudiant els antics mestres, especialment la pintura holandesa. En la seva obra va procurar representar la vida dels ciutadans del seu temps, que va interpretar amb un gran sentit humorístic. A més, va realitzar diversos paisatges i vistes romàntiques sovint sota llum lunar. Els seus quadres, sovint de petit format, van gaudir d'una acurada execució i de bon dibuix i detall en les figures. A partir del 1844 va ser col·laborador de la revista Fliegende Blätern. Les seves principals obres van ser El poeta pobre, El savi a les golfes i L'anacoreta (Nova Pinacoteca, Munich); La serenata del barber de Sevilla, L'hipocondríac i El comiat (Museu Schak, Munich); Bany de dones a Dieppe i El senyor rector (Museu Nacional, Berlín). Va morir a Munich el setembre de 1885.
Font: En català: Carl Spitzweg (1808-1885) - En castellano: Carl Spitzweg (1808-1885) - In english: Carl Spitzweg (1808-1885) - Altres: Carl Spitzweg (1808-1885)
Parlem de Música...
Ole Bornemann Bull (Bergen, 5 de febrer de 1810 - Lysøen, 17 d'agost de 1880) va ser un violinista i compositor noruec, considerat el primer músic de renom internacional del seu país. De ben petit el seu pare va procurar una formació religiosa per Bull, no obstant, ben aviat es va decantar per la música gràcies a l'afició materna. Als 18 anys va entrar a la Universitat de Cristània (Oslo) si bé no va acabar els seus estudis. Poc després va viatjar a Alemanya amb la idea d'estudiar Dret tanmateix allà va entrar en contacte amb Ludwig Spohr qui es va oferir a formar-lo musicalment. El 1832 va viatjar a París on va conèixer i estudiar amb H.W. Ernst qui, al seu torn, el va induir a estudiar l'obra musical de Paganini. Un any més tard va assolir el seu primer gran èxit a Bolonya com a intèrpret solista. A partir d'aleshores, va ser reclamat en diverses ciutats europees fins a assolir una fama llegendària. A Anglaterra, per exemple, el 1837 va ser intèrpret en més de 274 representacions. No obstant, pocs anys més tard i potser degut a l'enorme estrès que va patir, es va intentar suïcidar llançant-se al riu Sena a París. Afortunadament, va quedar en intent i una ciutadana francesa el va acollir a casa seva casant-se, mesos més tard, amb la seva filla. Com a compositor i intèrpret el seu model i referent va ser el del seu mentor Ernst però especialment el de l'italià Paganini. A llarg de la vida va assolir una gran fortuna fins el punt que va comprar un petit territori als EUA on hi va fundar l'assentament New Norway. Amb èxit i ressò desigual, va desistir de l'ambient americà per tornar a Noruega, on va morir l'agost de 1880.
OBRA:
Many lost
Instrumental i vocal:
Hymne til friheden [Hymn to Liberty], Tordenen [In the thunder] (H. Wergeland), 1829;
Cantata, wind insts, for the funeral of Westye Egeberg, 1830;
Song (Bjerregaard), 1830;
Souvenirs de Norvège (? = Norges fjelde), Hardanger fiddle, 2 vn, va, vc, db, fl, 1832–3;
Fantaisie et variations de bravoure sur un thème de Bellini, 1832–3, pubd vn, orch, op.3 (Hamburg and Leipzig, 1843);
Aria appassionata with variations, June 1833;
Vn Conc., A, 1834;
Capriccio fantastico, solo vn, 1834;
Capriccio; Qt, solo vn, 1834;
Adagio religioso (A Mother’s Prayer), vn, orch, op.1, 1834 (Hamburg and Leipzig, 1843), arr. pf (Christiania, n.d.);
Recitativo, adagio amorosa con polacca guerriera, 1835, Polacca guerriera, pubd vn, pf (Christiania, n.d.)
Concerto irlandais (Farewell to Ireland), 1837;
Homage to Edinburgh (Fantasy on Scottish Folk Melodies), 1837;
Preghiera dolente e rondo ridente (Cantabile dolorosa e rondo giocoso), perf. Berlin, 19 Feb 1839;
Nordmannens heimlengt (Norwegers Traum und Heimweh), perf. Vienna, 1839;
Vn Conc., e, Feb 1841, Adagio arr. pf, vn (Christiania, n.d.);
Grüss aus der Ferne (En fjern hilsen), March 1841;
Concerto romantico, begun 1834, perf. Christiania, 1841;
Til hende [To Her], 1842;
Villspel i Lio [Wild Playing in Lio], 1842;
Nocturne, vn, orch/pf, op.2, 1842 (Hamburg and Leipzig, 1843);
Siciliano e Tarantella, vn, orch, perf. Bremen, 1843, arr. vn, pf (Oslo, 1949), full score N-Ou;
El agiaco cubana, 1844;
Recuerdos de Habana, 1844;
Niagara, 1844;
The Solitude of the Prairies, 1844;
Davids Salme, 1844;
Washingtons minde [In Memory of Washington], perf. New York, 1845, march, arr. pf (Christiania, n.d.);
La verbena de San Juan, 1847;
Guitarspilleren fra Sevilla, 1847;
Et saeterbesøg [A Visit to the Mountain Pasture] (Den 10. December), vn, orch/pf, 1848 (Christiania, n.d.);
music for prol for opening of Norwegian Theatre, Bergen, 2 Jan 1850;
music for Wergeland’s play Fjeldstuen [The Mountain Cottage], Bergen, 1850
I ensomme stunde [In Moments of Solitude] (M.J. Monrad), song, arr. male vv by J. Behrens, orig vn, pf (?=Ensomhed [Solitude], perf. Bergen, 16 June 1850); also arr. str orch by J. Halvorsen as La mélancolie (Copenhagen, 1914);
Kunstens magt [The power of art] (H. Ibsen), male vv, orch, 1851, autograph score Ou;
Lørdagskveld på saetren [Saturday Night in the Mountain Pasture], perf. Drammen, 1859;
Kringen, perf. Drammen, 1859;
?Carnival in Venice (Paganini), variations;
Kjaempeslåtten [Giant’s Folkdance], perf. Christiania, 10 Oct 1862;
Hommage à Moscou, vn, vv, orch, April 1866;
Nattergalen, fantasia on Russ. folksong, April 1867
Lily Dale, fantasia on American folksong, 1872;
Vision, 1872;
Arioso, vn, orch, Ou (inc.)
Font: En català: Ole Bornemann Bull (1810-1880) - En castellano: Ole Bornemann Bull (1810-1880) - In english: Ole Bornemann Bull (1810-1880) - Altres: Ole Bornemann Bull (1810-1880)OBRA:
Many lost
Instrumental i vocal:
Hymne til friheden [Hymn to Liberty], Tordenen [In the thunder] (H. Wergeland), 1829;
Cantata, wind insts, for the funeral of Westye Egeberg, 1830;
Song (Bjerregaard), 1830;
Souvenirs de Norvège (? = Norges fjelde), Hardanger fiddle, 2 vn, va, vc, db, fl, 1832–3;
Fantaisie et variations de bravoure sur un thème de Bellini, 1832–3, pubd vn, orch, op.3 (Hamburg and Leipzig, 1843);
Aria appassionata with variations, June 1833;
Vn Conc., A, 1834;
Capriccio fantastico, solo vn, 1834;
Capriccio; Qt, solo vn, 1834;
Adagio religioso (A Mother’s Prayer), vn, orch, op.1, 1834 (Hamburg and Leipzig, 1843), arr. pf (Christiania, n.d.);
Recitativo, adagio amorosa con polacca guerriera, 1835, Polacca guerriera, pubd vn, pf (Christiania, n.d.)
Concerto irlandais (Farewell to Ireland), 1837;
Homage to Edinburgh (Fantasy on Scottish Folk Melodies), 1837;
Preghiera dolente e rondo ridente (Cantabile dolorosa e rondo giocoso), perf. Berlin, 19 Feb 1839;
Nordmannens heimlengt (Norwegers Traum und Heimweh), perf. Vienna, 1839;
Vn Conc., e, Feb 1841, Adagio arr. pf, vn (Christiania, n.d.);
Grüss aus der Ferne (En fjern hilsen), March 1841;
Concerto romantico, begun 1834, perf. Christiania, 1841;
Til hende [To Her], 1842;
Villspel i Lio [Wild Playing in Lio], 1842;
Nocturne, vn, orch/pf, op.2, 1842 (Hamburg and Leipzig, 1843);
Siciliano e Tarantella, vn, orch, perf. Bremen, 1843, arr. vn, pf (Oslo, 1949), full score N-Ou;
El agiaco cubana, 1844;
Recuerdos de Habana, 1844;
Niagara, 1844;
The Solitude of the Prairies, 1844;
Davids Salme, 1844;
Washingtons minde [In Memory of Washington], perf. New York, 1845, march, arr. pf (Christiania, n.d.);
La verbena de San Juan, 1847;
Guitarspilleren fra Sevilla, 1847;
Et saeterbesøg [A Visit to the Mountain Pasture] (Den 10. December), vn, orch/pf, 1848 (Christiania, n.d.);
music for prol for opening of Norwegian Theatre, Bergen, 2 Jan 1850;
music for Wergeland’s play Fjeldstuen [The Mountain Cottage], Bergen, 1850
I ensomme stunde [In Moments of Solitude] (M.J. Monrad), song, arr. male vv by J. Behrens, orig vn, pf (?=Ensomhed [Solitude], perf. Bergen, 16 June 1850); also arr. str orch by J. Halvorsen as La mélancolie (Copenhagen, 1914);
Kunstens magt [The power of art] (H. Ibsen), male vv, orch, 1851, autograph score Ou;
Lørdagskveld på saetren [Saturday Night in the Mountain Pasture], perf. Drammen, 1859;
Kringen, perf. Drammen, 1859;
?Carnival in Venice (Paganini), variations;
Kjaempeslåtten [Giant’s Folkdance], perf. Christiania, 10 Oct 1862;
Hommage à Moscou, vn, vv, orch, April 1866;
Nattergalen, fantasia on Russ. folksong, April 1867
Lily Dale, fantasia on American folksong, 1872;
Vision, 1872;
Arioso, vn, orch, Ou (inc.)
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
AMAZON: BULL, O. - Violin Concertos
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThank you, this is a true piece of inspirational music. I am a devotee of Paganini and, suddenly, thanks to you, I discovered his genius was not alone. My - daily - visit to your blog has become a pleasurable duty.
ResponEliminaThanks Basin!! Enjoy the Scandinavian Paganini!
EliminaGreetings!
Pau
Hola Pau!
ResponEliminaUna vez más, una semana absolutamente impresionante. Con sorpresas espectaculares como la Sinfonía de Halm y con música auténticamente "divina" como las cantatas de Johann Ludwig Bach, sin olvidar dos autores maravillosos como son Krebs, tan elogiado por Johann Sebastian ("el único cangrejo de mi arroyo") y Myslivecek.
Muchíiiiisimas Gracias Pau!
Un abrazo.
Frantisek
No hay de que! jeje
EliminaVoy muy liado con mil cosas por lo que apenas tengo tiempo para mi querido blog... me gustaría poder hablar más en 'voz propia' pero por ahora me resulta imposible! Aun así, espero y deseo que el nivel musical no decaiga!
Gracias!!
Abrazo!
Pau