Parlem de Pintura...
Jan van Huysum (Amsterdam, 15 d'abril de 1682 - Amsterdam, 8 de febrer de 1749) va ser un pintor holandès, el més distingit pintor de flors del seu temps, juntament amb Rachel Ruysch. Va assolir la fama arreu d'Europa, sent àmpliament imitat. Els colors i fons clars que va emprar, tot i el caràcter obert de les seves intricades composicions, es van convertir en trets distintius de la pintura floral holandesa del segle XVIII. De manera ocasional va pintar temes no relacionats amb les flors, com és el cas d'un autoretrat que es conserva al Ashmolean Museum d'Oxford. El seu pare, Justus el Vell (1659-1716), va ser pintor de flors i paisatges. Jan va tenir tres germans que també van ser pintors: Justus el Jove (c.1684-1707), Michiel (c.1700-1759) i Jacob (c.1687-c.1740), el qual va treballar a Anglaterra i va imitar l'estil de Jan. Va morir a Àmsterdam el febrer de 1749.
Font: En català: No disponible - En castellano: Jan van Huysum (1682-1749) - In english: Jan van Huysum (1682-1749) - Altres: Jan van Huysum (1682-1749)
Parlem de Música...
Antonio Ferradini (Napoli, c.1718 - Praha, 1779) va ser un compositor italià. Segons Fetis, va néixer a Nàpols el 1718 si bé la seva primera referència apareix el 1739, quan va publicar obra religiosa així com el seu oratori Giuseppe riconosciuto (Nàpols, 1745). Els anys 1751 i 1752 va publicar òperes per encàrrec de les ciutats de Lugo i Sinigaglia. Entre el 1757 i el 1760 va representar algunes de les seves obres a Itàlia i a Espanya. A Parma va estrenar, el 1757, Il Festino, la que seria la seva única òpera còmica. Segons Martin Gerber, va ser un brillant compositor tant de música religiosa com d'obra teatral. Els darrers anys va viure a Praga, ciutat on va morir el 1779 i a on el seu Stabat Mater fou interpretat els anys 1780 i 1781.
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
Opera seria unless otherwise stated:
Ermelinda, Lugo, Fair 1751
Ezio (P. Metastasio), Sinigaglia, 10 July 1752
Il re pastore (Metastasio), Madrid, Reale, 1756
Semiramide (Metastasio), Madrid, Reale, ?1756
Il festino (dg, C. Goldoni), Parma, Regio, carn. 1757
Solimano (G.A. Migliavacca), Florence, Pergola, carn. 1757
Ricimero (F. Silvani), Parma, carn. 1758, P-La
Antigono (Metastasio), Reggio, Fair 1758, La, S-Skma (excerpts)
Demofoonte (Metastasio), Milan, Regio Ducal, 26 Dec 1758, P-La
Didone (Metastasio), Lucca, aut. 1760, La
Music in:
Artaserse (pasticcio, Metastasio), Forlì, Pubblico, spr. 1752;
G. Latilla: L’opera in prova a all moda (dg, 3, G. Fiorini), Lodi, carn. 1752
Miscellaneous excerpts CZ-POa, D-Bsb, Dl, GB-LBl, I-MOe, PAc
Other:
Madrigals, 2 S, bc, I-PAc
Vocal religiosa:
Giuseppe riconosciuto (orat, Metastasio), Naples, 1745, ?D-Bsb, BS
Mass, 4vv, I-Fc* (dated Prague, 12 Sept 1775)
3 Ky-Gl, 2 in CZ-Pu (1 for S, A, SATB, orch), LIT
5 Cr, 2 in Pu, LIT (SATB, str), D-Bsb, DS (dated 1739)
Credidi, 4vv, 1739, Bsb, MÜs
Te Deum, 4vv, insts, 5 Nov 1773, Dl
Stabat mater, solo vv, orch, Bsb, I-Fc, PAc; vs, ed. L. Bettarini (Milan, 1969)
Gaude fideles turba, T, orch, CZ-LIT [?= Aria solennis, Pu]
Gaudete alatae mentes, A, orch, Pnm
Dextera Domini, 4vv, Pnm* (dated Prague, 29 March 1776)
Tenebrae factae sunt, pubd
Instrumental:
2 overtures, 1755, S-Skma; 1758, I-MAv;
sinfonia, D-Bsb
?Quartetto Armonioso, 3 vn, vc, Bsb;
Serenata Nocturna, 2 fl, b, MT
6 sonatas, hpd, Dl
12 duets for the Electress of Saxony, perf. 9 July 1769, Dl;
3 duets, 2 S, Dl;
Doubtful:
addl nos. in Leo: La finta frascatana (ob, G. Federico), Naples, 1750;
5 arias, I-Bc;
4 cants., Bc
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
Opera seria unless otherwise stated:
Ermelinda, Lugo, Fair 1751
Ezio (P. Metastasio), Sinigaglia, 10 July 1752
Il re pastore (Metastasio), Madrid, Reale, 1756
Semiramide (Metastasio), Madrid, Reale, ?1756
Il festino (dg, C. Goldoni), Parma, Regio, carn. 1757
Solimano (G.A. Migliavacca), Florence, Pergola, carn. 1757
Ricimero (F. Silvani), Parma, carn. 1758, P-La
Antigono (Metastasio), Reggio, Fair 1758, La, S-Skma (excerpts)
Demofoonte (Metastasio), Milan, Regio Ducal, 26 Dec 1758, P-La
Didone (Metastasio), Lucca, aut. 1760, La
Music in:
Artaserse (pasticcio, Metastasio), Forlì, Pubblico, spr. 1752;
G. Latilla: L’opera in prova a all moda (dg, 3, G. Fiorini), Lodi, carn. 1752
Miscellaneous excerpts CZ-POa, D-Bsb, Dl, GB-LBl, I-MOe, PAc
Other:
Madrigals, 2 S, bc, I-PAc
Vocal religiosa:
Giuseppe riconosciuto (orat, Metastasio), Naples, 1745, ?D-Bsb, BS
Mass, 4vv, I-Fc* (dated Prague, 12 Sept 1775)
3 Ky-Gl, 2 in CZ-Pu (1 for S, A, SATB, orch), LIT
5 Cr, 2 in Pu, LIT (SATB, str), D-Bsb, DS (dated 1739)
Credidi, 4vv, 1739, Bsb, MÜs
Te Deum, 4vv, insts, 5 Nov 1773, Dl
Stabat mater, solo vv, orch, Bsb, I-Fc, PAc; vs, ed. L. Bettarini (Milan, 1969)
Gaude fideles turba, T, orch, CZ-LIT [?= Aria solennis, Pu]
Gaudete alatae mentes, A, orch, Pnm
Dextera Domini, 4vv, Pnm* (dated Prague, 29 March 1776)
Tenebrae factae sunt, pubd
Instrumental:
2 overtures, 1755, S-Skma; 1758, I-MAv;
sinfonia, D-Bsb
?Quartetto Armonioso, 3 vn, vc, Bsb;
Serenata Nocturna, 2 fl, b, MT
6 sonatas, hpd, Dl
12 duets for the Electress of Saxony, perf. 9 July 1769, Dl;
3 duets, 2 S, Dl;
Doubtful:
addl nos. in Leo: La finta frascatana (ob, G. Federico), Naples, 1750;
5 arias, I-Bc;
4 cants., Bc
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
TACTUS (source/font: aquí)
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
TACTUS: FERRADINI, A. - 6 Harpsichord Sonatas
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: FERRADINI, A. - 6 Harpsichord Sonatas
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaGracias!! El clave de este "periodo de transición" q es el Estilo Galante,
ResponEliminame encantan. Saludos, Daniel, desde Madrid
Saludos Daniel!
Elimina