dimarts, 9 de febrer del 2016

HOFFMEISTER, Franz Anton (1754-1812) - Klavierkonzert D-Dur (1787)

Etienne Jeaurat - The Judgment of Paris
Obra d'Étienne Jeaurat (1699-1789), pintor francès (1)



- Recordatori de Franz Anton Hoffmeister -
En el dia de la commemoració del seu 204è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Étienne Jeaurat (Vermenton, 9 de febrer de 1699 - Versailles, 14 de desembre de 1789) va ser un pintor francès. Nascut a Vermenton, prop d'Auxerre, va quedar orfe des de ben petit. El seu germà, el gravador Edme Jeaurat, el va enviar a viure amb Nicolas Vleughels, un pintor i amic d'Antoine Watteau, que en aquell temps va ser nomenat, el 1724, director de l'Acadèmia de França a Roma. Vleughels va viure amb Jeaurat a Roma durant una temporada motiu pel qual la influència del seu tutor va ser determinant en la futura obra de Jeaurat. El 1733 va tornar a París on es va convertir en membre de la Reial Acadèmia de Pintura i Escultura. El 1737 va exposar per primera vegada al Salon des Artistes del Louvre, si bé en aquell temps encara no havia assolit la condició de museu. Va seguir exposant les seves obres allà fins el 1789 si bé en anys previs va ser nomenat professor (1737), chancelier (1781) i guardià de les col·leccions del rei a Versalles. Va assolir notable ressò per les seves obres històriques, mitològiques i religioses però també per les seves pintures de natures mortes que sovint van ser properes a Chardin. Però el major èxit el va aconseguir amb les escenes de gènere de la vida de París com en l'obra La Conduite des filles de joie à la Salpétrière, lorsqu'elles passent par la Porte St-Bernard (1755). Va morir a Versalles el desembre de 1789.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Étienne Jeaurat (1699-1789) - Altres: Étienne Jeaurat (1699-1789)



Parlem de Música...

Franz Anton Hoffmeister (Rottenburg am Neckar, 12 de maig de 1754 - Wien, 9 de febrer de 1812) va ser un editor i compositor austríac. Va estudiar dret a Viena però es va dedicar plenament a la composició i l'edició musical. El 1784 va fundar una editorial a Viena i Leipzig en la qual va publicar gran part de les obres de Mozart (quartets i quintets), J.S. Bach (composicions per a piano i orgue) i Haydn (quartets). El 1800 va crear a Leipzig, juntament amb Kühnel, una oficina de música, de manera que va ampliar així la seva faceta divulgativa, editant obres de Beethoven, les obres completes de J.S. Bach i altres compositors de menor importància. En la seva faceta de compositor, Hoffmeister va ser autor de nombrosa música instrumental. Va escriure sonates per a piano, centenars d'obres per a flauta, gran quantitat de partitures de cambra i lieder, 9 òperes i gran quantitat d'arranjaments sobre obres de Mozart. La important feina d'edició i publicació de Hoffmeister, que va comprendre l'obra de gairebé tots els mestres de la seva època el va situar com un dels més importants editors de l'escena musical europea dels primers temps del romanticisme.

OBRA:

Vocal secular:

Stage (all first perf. in Vienna):
Der Alchimist, c1790;
Die bezauberte Jagd, c1790;
Der Schiffbruch, c1792;
Der Haushahn, c1795;
Der Königssohn aus Ithaka (op, 2, E. Schikaneder), Wieden, 27 June 1795, A-Wgm, D-Bsb, DS, vs (Brunswick, n.d.); addns to Gluck:
Cythère assiégée, in Ger. as Die Belagerung von Cythere, Wieden, 19 Jan 1796;
Rosalinde, oder Die Macht der Feen (magic op, 3, S. Mayer), 23 April 1796, vs (Brunswick, n.d.);
Der erste Kuss (M. Stegmayer), 7 Feb 1797, ov., arr. 2 vn, va, b (Vienna, n.d.);
Liebe macht kurzen Process, oder Die Heyrath auf gewisse Art (Spl, 3, J. Perinet), 1801, collab. F.X. Süssmayr, J. Wöffl, vs (Brunswick, n.d.); Elysium (prol)

Several collections of songs;
songs pubd separately;
Gebeth des Herrn, lost;
German arias;
masonic lieder;
8 lieder, 1 canon, 3vv, Wgm

Vocal religiosa:

Offertorium pro omni tempore, 1779, A-KR;

Instrumental:

all published works undated unless otherwise stated

Orch:
c66 syms., incl. III sinfonie, op.3 (Lyons and Paris), 3 simphonies à grand orchestre, op.9 (Lyons), La chasse, op.14 (Vienna), many MSS, in A-Wgm, Wn, D-DS, LÜh, Mbs, SWl, W, Z;
ovs., incl. 1 (Leipzig);
11 serenades;
Cassation, A-Wn;
12 menuetti (Vienna);
6 menuetti con trios, 6 contradances, 6 tedeski, 2 vn, b, 2 ob, 2 hn (Vienna);
2 sets of 12 German dances (Vienna);
notturnos

Concs.:
25 for fl;
14 for kbd;
c20 others, incl. for 2 fl, fl and ob, fl and vn, 3 hn, vn, va, vc, db, shawm etc.

Large wind ens:
Harmonie, 2 cl, 2 ob, 2 bn, 2 hn (London);
Variations, 2 cl, 2 bn, 2 hn, no.1 (Leipzig and Vienna), others, A-Wgm, B-Bc;
12 ariettes, 2 cl, 2 hn, bn (Berlin and Amsterdam);
2 notturnos, Wgm;
serenades

Chbr:
15 qnts for 2 vn, 2 va, vc, in 3 sets, 12 qnts for fl, vn, 2 va, vc, qnt for pf/hpd, vn, 2 va, vc, most pubd Vienna; Qnt for hn, 2 vn, va, b, Wgm;
Variations, fl, acc. 2 vn, va, b (Paris);
57 str qts in 14 sets (Vienna, Leipzig, Paris, London), incl. 7 for vn, 2 va, vc;
c50 str/kbd qts, Wgm;
46 qts for fl, vn, va, vc, in 12 sets, most pubd Vienna;
4 sets of variations, for fl, vn, va, vc (Vienna, Offenbach);
9 kbd qts in 3 sets (Vienna, Paris);
[6] Quatuors, cl, vn, va, vc (Paris);
18 str trios in 4 sets, 2 vn, vc (Vienna), also 12 in I-Mc, 7 in A-Wgm;
19 sonatas/trios in 9 sets, kbd, fl/vn, vc (Leipzig, Offenbach, Venice, Vienna);
12 trios in 2 sets, fl, vn/fl, vc (Vienna);
La gallina, il cucco e l’asino, 3 fl (Hamburg);
76 str duets in 21 sets, vn, vn/va/vc, most pubd Vienna;
15 duets, 2 vn, Wgm;
125 fl duets in 32 sets (Vienna, London, Paris etc.);
6 fl duets, D-W;
39 sonatas/duets in 17 sets, kbd, fl/vn (Leipzig, Offenbach, Vienna etc.);
kbd sonata, obbl vn, PL-WRu;
3 duets, 12 airs, all for fl, vn, 5 duets for fl, va, most pubd Vienna;
6 solos, fl, b (Vienna);
2 sonatas, vn, b (Vienna);
6 duets, kbd, cl, A-Wgm;
others, lost

Miscellaneous:
Journal pour clarinette, i–iii (Leipzig);
[12] Caprices, vn, i–ii (Leipzig);
Etudes, va, i–ii (Leipzig);
24 petits duos, Amusements progressives, both 2 cl (Vienna);
21 kbd sonatas in 11 sets, most pubd Vienna;
5 kbd sonatas, Wgm;
Ger. dances, marches, variations, etc., kbd 4 hands, other small kbd pieces, most pubd, some in Wgm, B-BC;
numerous études, caprices, for fl (Leipzig, Mannheim, Offenbach);
numerous arrs. of works by others, esp. Mozart

Font: En català: No disponible En castellano: Franz Anton Hoffmeister (1754-1812) In english: Franz Anton Hoffmeister (1754-1812) - Altres: Franz Anton Hoffmeister (1754-1812) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Franz Anton Hoffmeister va ser un compositor austríac conegut, tanmateix, per la seva extraordinària labor com editor. Essencial, i en certa manera, per la divulgació de centenars o milers d'obres dels grans mestres del seu temps, des de Mozart a Beethoven passant pels germans Haydn, Pleyel o Clementi, però també d'altres músics de menor fortuna escènica. Per tant, des d'una perspectiva històrica, el seu treball de recopilació, estudi, classificació i impressió de partitures ha esdevingut primordial per a la publicació en el seu temps i per a la preservació en el nostre. Conseqüentment, i ja d'entrada, hem d'agrair aquesta ingent tasca divulgativa, i evidentment econòmica, d'un Hoffmeister que també va dipositar part de la seva energia a la composició. Segurament, el fet de veure, palpar i escoltar tanta música va influir necessàriament en l'esperit més creatiu de l'austríac fins el punt que el seu repertori dista lluny de ser purament testimonial. Una setantena de simfonies, una cinquantena de concerts i centenars d'obres de cambra però també una desena d'òperes són la ciència empírica d'aquest extens i pacient treball com a compositor. I en paraules d'Ernst Gerber, un compositor i autor d'un famós diccionari de músics, la seva va ser una música que 'es va guanyar per a si mateix una ben merescuda i àmplia reputació pel contingut original dels seus treballs, que no només van ser rics en expressió emocional, sinó que també es van distingir per l'interessant i acurat ús dels instruments així com d'un bon i precís sentit pràctic'. Tot un elogi que fàcilment podrem ratificar o desmentir amb les nombroses edicions discogràfiques de les seves obres. Precisament, una d'elles la que fa referència a un dels 14 concerts de piano que va escriure, concretament en relació al seu Concert en Re Major per a piano i orquestra publicat, probablement a Viena, el 1787. En un estil proper al de Mozart, el concert presenta una arquitectura clàssica en tres moviments. El primer, lluminós i enèrgic que enllaça amb un adagio més melòdic, expressiu i amb aires d'una certa inquietud per finalitzar amb un allegretto que evita la solemnitat en favor d'una harmoniosa i juganera interacció entre el piano i l'orquestra. El conjunt, brillant i gratificant en tot moment si bé la qualitat del so és millorable, ens permet ser fidels al comentari de Gerber per gaudir de la merescuda fama que Hoffmeister es va guanyar, també, com a compositor!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Felicja Blumental (1908-1991, piano); Vienna Symphony Orchestra; Robert Wagner (1915-2008, conductor)
AMAZON: Hoffmeister - Friends and Rivals
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Hoffmeister - Friends and Rivals



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Gràcies, Pau, és sempre molt interessant poder escoltar les obres dels compositors contemporanis de Mozart i de Beethoven, que no són certament compositors menors, sinó menys coneguts.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Certament, de menors n'hi ha pocs, de menys coneguts... la majoria! Mozart ja l'hem recuperat des de moltes perspectives i cromatismes possibles i ara toca parlar de tota la generació que el va acompanyar perquè, en definitiva, no van ser precisament pocs!

      Salut!
      Pau

      Elimina