Obra de Karl Postl (1769-1818), pintor austríac (1)
- Recordatori de Leopold Kozeluch -
En el dia de la commemoració del seu 200è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Karl Postl (Bechyně, 1769 - Praha, 15 de març de 1818) va ser un pintor bohemi. Es va formar a l'Acadèmia de Belles Arts de Viena des d'on es va traslladar a Praga al finalitzar la seva formació. Allà va obrir el seu taller i va ser nomenat director de dibuix de l'Acadèmia de Belles Arts de la ciutat, lloc on també va treballar com a professor a partir del 1802. A partir del 1804 va treballar com a decorador i pintor del Teatre Estatal de Praga. Com a pintor, les seves obres van ser principalment per a escenografies tot i que també va realitzar dibuixos i pintures de paisatges de la zona on va viure. Com a professor va tenir nombrosos alumnes com Josef Šembera, Vincenc Morstadt, Joseph Frederick Zwettler i Antonin Manes. Karl Postl va morir a Praga el març de 1818.
Parlem de Música...
Leopold [Jan Antonín, Ioannes Antonius] Kozeluch [Kotzeluch, Koželuh] (Velvary, 26 de juny de 1747 - Wien, 7 de maig de 1818) va ser un pianista, professor i compositor bohemi. Batejat amb el nom de Jan Antonin, anys després se'l va canviar pel de Leopold per a diferenciar-se del seu cosí i compositor Jan Antonín Kozeluch. Precisament, amb ell es va formar inicialment a Velvary abans de traslladar-se a Praga, on va estudiar amb Franz Xaver Dussek. Entre els anys 1771 i 1778 va estrenar, amb èxit, les seves primeres obres motivant la seva dedicació plena vers la música. El 1778 es va traslladar a Viena on ràpidament es va fer un nom com a pianista, professor i compositor. En aquest sentit, i d'entrada, per les seves cantates i simfonies. Tant bona va ser la seva posició a Viena que el 1781 va rebutjar l'oferta d'organista oficial de l'Arquebisbat de Salzburg en substitució de Mozart. A partir del 1784 va començar a publicar de forma regular les seves obres fundant, en conseqüència, una empresa d'edició i publicació de partitures la qual va administrar el seu germà Antonín Tomáš Kozeluch (1752-1805). Tant potent va ser el seu negoci editorial, que va poder publicar, amb certa facilitat i bon preu, en altres països europeus fet que va afavorir la divulgació de la seva obra arreu del continent. El 1791 va ser contractat com a compositor de la cantata de coronació de Leopold II com a rei de Bohèmia fet que va motivar el seu nomenament, el 12 de juny de 1792, com a Kapellmeister i Hofmusik Komponist. A partir del 1804 va treballar com arranjador, i en col·laboració amb Joseph Haydn, de l'editor George Thomson si bé va mantenir els seus càrrecs a Bohèmia la resta de la seva vida. La seva filla Catharina Cibbini va ser una excel·lent pianista i compositora. Leopold Kozeluch, considerat com un dels més destacats compositors bohemis del seu temps, va morir a Viena el maig de 1818.
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
6 ops, XXIII:1–6:
Mazet [Le Muzet] (französische komische Oper, 2, L. Anseaume, after J. de La Fontaine), Vienna, Kärntnertor, 1780 ? or 1786, lost;
Didone abbandonata (os, 3, P. Metastasio), Vienna, Hof, 1795, lost;
Gustav Wasa (grosser heroische Oper, 3), after ?1792, CZ-Pk;
3 others, lost
6 ballets and pantomimes, XXIV:1–6:
La ritrovata figlia di Ottone II (ballo eroico, 5, A. Muzzarelli), Vienna, 24 Feb 1794 (1794);
Arlechino (? F. Clerico), arr. pf, A-Wgm;
ballet, str, D-Bsb*;
ballet, hpd, CZ-Pnm; pantomime, hpd, Pnm;
Télémaque dans l'île de Calypso (2, J. Dauberval), A-Wgm
Others:
9 cants., XIX:1–9:
Denis Klage auf den Tod Marien Theresien (1781);
Quanto è mai tormentosa (c1782);
Joseph, der Menschheit Segen, perf. 1783 (1784);
Cantate (K.G. Pfeffel, ‘auf M.T. von Paradis’, perf. 1783 (1785);
Chloe, recit and aria (1783);
Cantate ded. Leopold II (Meissner), perf. 1791, CZ-Pk;
La Galatea, 1802, perf. April 1806, Pk;
In un fiero contrasto, A-Wgm;
Cantata pastorale, I-Fc
c60 songs (1v, hpd/pf, unless otherwise stated), XXI:1–15, XX:1–3:
15 Lieder (1785);
12 Lieder (1785);
The Happy Pair, in 6 Ballads (London, ?c1788);
12 Italian Arietts, 1v, hp/pf (London, 1790);
De l’arbre ces fruits (1795);
march song (1796);
march song (1797);
3 airs françois (1797);
Hört! Maurer (Berlin, 1799);
In questa tomba oscura, arietta (1808);
6 [12] canzonets (1815);
Mein Mädchen (1811);
Des Kriegers Abschied (Berlin, c1818–19);
Let the Declining Damask Rose (London, n.d.);
Caro bene, recit and rondo, S, orch (London, n.d.);
2 arias, A-Wgm;
1 aria, D-Bsb
6 notturni, XVIII:1–6, S, A, T, B, pf, vc (1796);
Non v’è nembo ne procella nò, XVII:1, chorus, orch, A-Wgm;
27 solfeggi, XXI:C 2, CZ-Pnm
Arrs., XXII:1–2:
A Select Collection of [110] Original Scottish Airs, 1v, pf, vn, vc (London, 1798);
A Select Collection of [59] Original Welsh Airs, 1v, pf, vn, vc, collab. J. Haydn (London, 1809)
Vocal religiosa:
Oratorios:
Moisè in Egitto, XVI:1 (orat), 1787, A-Wgm;
La Giuditta, XVI:2 (orat, G. Bertati), ?c1790–92, I-Fc;
Others:
Mass, CZ-Pnm;
Tantum ergo, A-Wn;
off or grad, CZ-Pnm;
2 arias, Pnm;
1 aria, N;
hymn (Prague, 1833)
Instrumental:
Orch.:
11 syms., I:1–11:
D (Paris, c1786); C (Paris, c1786);
D, F, g (1787), ed. in MAB, lxxii (1969);
C, A, G (1787);
C, D-DO;
A, ‘à la française’, c1779–84, CZ-Pnm;
B , ‘l'irresolu’, Pnm
22 hpd/pf concs., IV:1–20:
F, B (1784);
G (1785);
A, E (1785);
C (Paris, 1786);
D (1787);
F (Mainz, c1785);
Concerto en rondo, C (Offenbach, 1793);
Concert favori, E (London, 1800);
B for 4 hands, listed in Breitkopf catalogue, 1785–7, CZ-Pnm;
D, D, Pnm;
Rondo concerto, E , Pnm;
E, Pnm*;
F, KRa;
C, A-Wgm;
C, Wn;
Fantasia concertante, d, Wn;
E, B-Bc;
F, B , BR-Rn [without catalogue numbers]
Sym. concertante, II:1, E , perf. 1798, A-Wn;
Sym. concertante, II:2, C, Wn;
Ov., III:2, D, Wgm;
2 cl concs., V:1–2, E , E , before 1790, CZ-Pnm;
5 sets of dances, VII:1–5, A-Wn [nos.1, 3–5 arr. pf];
march, VII:6, lost [arr. 2vv, hpd]
---
Chbr.:
6 str qts, VIII:1–6:
B , G, E (1790) [nos.2–3 arr. trios; no.3 partly arr. trio];
C, A, F (1791) [nos.4–5 arr. trios]: all ed. in RRMCE, xli (1994)
63 trios (sonatas), IX:1–63, pf/hpd, vn/fl, vc:
D, F, E (1780) [arr. duos];
C, G, B (1781);
C, A, E (1786) [no.8 arr. duo];
G, c, F (1787) [arr. duos];
B , A, g (1788);
E , D, e (1789);
B , G, C (1791);
C (1792);
G, E (Paris, ?c1792) [arr. of str qts];
C, A, op.33 (Paris, 1793) [arr. of str qts];
D, F, G (1793);
F, C, e (1795);
B , D, G (1796) [arr. 2 vn];
F, G, D (1799);
Grand Sonatas, G, B , F, C, A, g, 1798–9 (London, ?c1799);
E , A, B (London, 1800);
D, E , C, 1801 (1802);
B , D, E , 1803 (London, 1804);
B , F, C, 1817 (London, n.d.);
D, G, E , 1817 (London, n.d.);
D, C, B , c1805–6 (London, 1800);
E , CZ-Pnm [arr. partly from str qt]
31 duos, X:1–11, 13–24 and others (pf, vn, unless otherwise stated):
E , C (Paris, 1785) [arr. of kbd sonatas];
G, c, F (Paris, ?c1785) [arr. of trios];
6 sonatas, E, G, D, B , f, G, op.23 (Paris, n.d.);
g, C, A (London, ?c1788) [arr. of kbd sonatas];
f, A, E (London, ?c1788) [arr. of kbd sonatas];
e, C, D, XV:7–9, fl, vc (London, after 1792);
D (London, c1820) [arr. of kbd sonata];
C (London, c1820) [arr. of kbd sonata];
Sonata, XII:49, G (London, ?c1820);
6 [3] grands duos symphoniques, XV:1–3, D, B , G, 2 vn (Paris, n.d.) [arr. of trios, no.3 arr. of La chasse, kbd];
D, XV:6, vn, va, A-Wgm;
A, CZ-Pnm [arr. of trio];
D, F, E , Pu [arr. of trios]
2 serenades, VI:1–2, D, E , vn, va, b, fl, bn, hn, op.11 (Offenbach, 1787);
16 fanfares, XV:5, 3 hn, JIa;
2 divertimentos, VI:9–10, E , E , pf/hpd, 2 vn, 2 ob, 2 hn, A-Wn;
3 divertimentos, VI:4–5, 7, D, D, E , 2 cl, bn, 2 hn, CZ-Pnm;
Nocturne, VI:6, D, fl, vn, 2 va, vc/basset hn, Pnm;
Trio, XV:4, G, fl, vn, vc, Pnm;
Parthia, VI:3, F, 2 va, fl, 2 cl, 2 bn, 2 hn, D-W;
Parthia, VI:8, F, 2 fl, 2 cl, 2 bn, 2 hn, USSR-Lsc
Keyboard:
7 sonatas for 4 hands, XI:1–7:
F (?c1781);
B (1784);
F (1784);
B (1789), C, F, D, op.12 (Paris, n.d.)
49 solo sonatas, XII:1–48, 50:
F, E , D (1780);
B, A, c (1780);
E , e, G (1784), no.3 also pubd with others, F, C (Paris, 1784) [no.5 arr. duo];
D (Amsterdam, n.d.) [arr. duo], E , C (1784) [arr. duo];
g, C, A (1785) [arr. duo];
f, A, E (1785) [arr. duo];
F, C, d (1786);
D, a, E (1788);
B , G, c (1789);
F, A, g (1791);
E , C, f (1793);
G (London, ?c1797);
E , c, d, 1803 (London, 1807);
F, before 1773, USSR-Lsc;
A, 1776, CZ-Pnm;
C, A-Wn;
E , Wn;
Grandes sonates, B , A, e, I-PAc;
G, F, E , before Oct 1806 (London, 1809)
Other solo works:
La chasse, XIII:2, F (1781) [arr. 2 vn];
Ov., III:1, G (London, ?c1785);
Minuet, XIV:6 (1789);
XII Menuetten, XIV:7 (1793);
XV neue deutsche Tänze, XIV:8 (1793) [arr. of orch dances];
6 écossaises, XIV: 9 (?1793);
15 deutsche Tänze, XIV:9 (?1793) [arr. of orch dances];
6 contredanses, XIV:5 (1795) [arr. of orch dances]; march, XIV:10 (c1797);
3 caprices, XIII:3–5, E , B , c (1798);
12 Pieces … for the Use of Beginners, XIII:6–17 (London, 1799);
12 neue deutsche Tanze, XIV:11, A-Wn [arr. of orch dances];
andante and march, XIII:1, 1779–80, D-Bsb;
23 minuets, 1 polonaise, XIV:1–4, ?1778, CZ-Pnm
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
6 ops, XXIII:1–6:
Mazet [Le Muzet] (französische komische Oper, 2, L. Anseaume, after J. de La Fontaine), Vienna, Kärntnertor, 1780 ? or 1786, lost;
Didone abbandonata (os, 3, P. Metastasio), Vienna, Hof, 1795, lost;
Gustav Wasa (grosser heroische Oper, 3), after ?1792, CZ-Pk;
3 others, lost
6 ballets and pantomimes, XXIV:1–6:
La ritrovata figlia di Ottone II (ballo eroico, 5, A. Muzzarelli), Vienna, 24 Feb 1794 (1794);
Arlechino (? F. Clerico), arr. pf, A-Wgm;
ballet, str, D-Bsb*;
ballet, hpd, CZ-Pnm; pantomime, hpd, Pnm;
Télémaque dans l'île de Calypso (2, J. Dauberval), A-Wgm
Others:
9 cants., XIX:1–9:
Denis Klage auf den Tod Marien Theresien (1781);
Quanto è mai tormentosa (c1782);
Joseph, der Menschheit Segen, perf. 1783 (1784);
Cantate (K.G. Pfeffel, ‘auf M.T. von Paradis’, perf. 1783 (1785);
Chloe, recit and aria (1783);
Cantate ded. Leopold II (Meissner), perf. 1791, CZ-Pk;
La Galatea, 1802, perf. April 1806, Pk;
In un fiero contrasto, A-Wgm;
Cantata pastorale, I-Fc
c60 songs (1v, hpd/pf, unless otherwise stated), XXI:1–15, XX:1–3:
15 Lieder (1785);
12 Lieder (1785);
The Happy Pair, in 6 Ballads (London, ?c1788);
12 Italian Arietts, 1v, hp/pf (London, 1790);
De l’arbre ces fruits (1795);
march song (1796);
march song (1797);
3 airs françois (1797);
Hört! Maurer (Berlin, 1799);
In questa tomba oscura, arietta (1808);
6 [12] canzonets (1815);
Mein Mädchen (1811);
Des Kriegers Abschied (Berlin, c1818–19);
Let the Declining Damask Rose (London, n.d.);
Caro bene, recit and rondo, S, orch (London, n.d.);
2 arias, A-Wgm;
1 aria, D-Bsb
6 notturni, XVIII:1–6, S, A, T, B, pf, vc (1796);
Non v’è nembo ne procella nò, XVII:1, chorus, orch, A-Wgm;
27 solfeggi, XXI:C 2, CZ-Pnm
Arrs., XXII:1–2:
A Select Collection of [110] Original Scottish Airs, 1v, pf, vn, vc (London, 1798);
A Select Collection of [59] Original Welsh Airs, 1v, pf, vn, vc, collab. J. Haydn (London, 1809)
Vocal religiosa:
Oratorios:
Moisè in Egitto, XVI:1 (orat), 1787, A-Wgm;
La Giuditta, XVI:2 (orat, G. Bertati), ?c1790–92, I-Fc;
Others:
Mass, CZ-Pnm;
Tantum ergo, A-Wn;
off or grad, CZ-Pnm;
2 arias, Pnm;
1 aria, N;
hymn (Prague, 1833)
Instrumental:
Orch.:
11 syms., I:1–11:
D (Paris, c1786); C (Paris, c1786);
D, F, g (1787), ed. in MAB, lxxii (1969);
C, A, G (1787);
C, D-DO;
A, ‘à la française’, c1779–84, CZ-Pnm;
B , ‘l'irresolu’, Pnm
22 hpd/pf concs., IV:1–20:
F, B (1784);
G (1785);
A, E (1785);
C (Paris, 1786);
D (1787);
F (Mainz, c1785);
Concerto en rondo, C (Offenbach, 1793);
Concert favori, E (London, 1800);
B for 4 hands, listed in Breitkopf catalogue, 1785–7, CZ-Pnm;
D, D, Pnm;
Rondo concerto, E , Pnm;
E, Pnm*;
F, KRa;
C, A-Wgm;
C, Wn;
Fantasia concertante, d, Wn;
E, B-Bc;
F, B , BR-Rn [without catalogue numbers]
Sym. concertante, II:1, E , perf. 1798, A-Wn;
Sym. concertante, II:2, C, Wn;
Ov., III:2, D, Wgm;
2 cl concs., V:1–2, E , E , before 1790, CZ-Pnm;
5 sets of dances, VII:1–5, A-Wn [nos.1, 3–5 arr. pf];
march, VII:6, lost [arr. 2vv, hpd]
---
Chbr.:
6 str qts, VIII:1–6:
B , G, E (1790) [nos.2–3 arr. trios; no.3 partly arr. trio];
C, A, F (1791) [nos.4–5 arr. trios]: all ed. in RRMCE, xli (1994)
63 trios (sonatas), IX:1–63, pf/hpd, vn/fl, vc:
D, F, E (1780) [arr. duos];
C, G, B (1781);
C, A, E (1786) [no.8 arr. duo];
G, c, F (1787) [arr. duos];
B , A, g (1788);
E , D, e (1789);
B , G, C (1791);
C (1792);
G, E (Paris, ?c1792) [arr. of str qts];
C, A, op.33 (Paris, 1793) [arr. of str qts];
D, F, G (1793);
F, C, e (1795);
B , D, G (1796) [arr. 2 vn];
F, G, D (1799);
Grand Sonatas, G, B , F, C, A, g, 1798–9 (London, ?c1799);
E , A, B (London, 1800);
D, E , C, 1801 (1802);
B , D, E , 1803 (London, 1804);
B , F, C, 1817 (London, n.d.);
D, G, E , 1817 (London, n.d.);
D, C, B , c1805–6 (London, 1800);
E , CZ-Pnm [arr. partly from str qt]
31 duos, X:1–11, 13–24 and others (pf, vn, unless otherwise stated):
E , C (Paris, 1785) [arr. of kbd sonatas];
G, c, F (Paris, ?c1785) [arr. of trios];
6 sonatas, E, G, D, B , f, G, op.23 (Paris, n.d.);
g, C, A (London, ?c1788) [arr. of kbd sonatas];
f, A, E (London, ?c1788) [arr. of kbd sonatas];
e, C, D, XV:7–9, fl, vc (London, after 1792);
D (London, c1820) [arr. of kbd sonata];
C (London, c1820) [arr. of kbd sonata];
Sonata, XII:49, G (London, ?c1820);
6 [3] grands duos symphoniques, XV:1–3, D, B , G, 2 vn (Paris, n.d.) [arr. of trios, no.3 arr. of La chasse, kbd];
D, XV:6, vn, va, A-Wgm;
A, CZ-Pnm [arr. of trio];
D, F, E , Pu [arr. of trios]
2 serenades, VI:1–2, D, E , vn, va, b, fl, bn, hn, op.11 (Offenbach, 1787);
16 fanfares, XV:5, 3 hn, JIa;
2 divertimentos, VI:9–10, E , E , pf/hpd, 2 vn, 2 ob, 2 hn, A-Wn;
3 divertimentos, VI:4–5, 7, D, D, E , 2 cl, bn, 2 hn, CZ-Pnm;
Nocturne, VI:6, D, fl, vn, 2 va, vc/basset hn, Pnm;
Trio, XV:4, G, fl, vn, vc, Pnm;
Parthia, VI:3, F, 2 va, fl, 2 cl, 2 bn, 2 hn, D-W;
Parthia, VI:8, F, 2 fl, 2 cl, 2 bn, 2 hn, USSR-Lsc
Keyboard:
7 sonatas for 4 hands, XI:1–7:
F (?c1781);
B (1784);
F (1784);
B (1789), C, F, D, op.12 (Paris, n.d.)
49 solo sonatas, XII:1–48, 50:
F, E , D (1780);
B, A, c (1780);
E , e, G (1784), no.3 also pubd with others, F, C (Paris, 1784) [no.5 arr. duo];
D (Amsterdam, n.d.) [arr. duo], E , C (1784) [arr. duo];
g, C, A (1785) [arr. duo];
f, A, E (1785) [arr. duo];
F, C, d (1786);
D, a, E (1788);
B , G, c (1789);
F, A, g (1791);
E , C, f (1793);
G (London, ?c1797);
E , c, d, 1803 (London, 1807);
F, before 1773, USSR-Lsc;
A, 1776, CZ-Pnm;
C, A-Wn;
E , Wn;
Grandes sonates, B , A, e, I-PAc;
G, F, E , before Oct 1806 (London, 1809)
Other solo works:
La chasse, XIII:2, F (1781) [arr. 2 vn];
Ov., III:1, G (London, ?c1785);
Minuet, XIV:6 (1789);
XII Menuetten, XIV:7 (1793);
XV neue deutsche Tänze, XIV:8 (1793) [arr. of orch dances];
6 écossaises, XIV: 9 (?1793);
15 deutsche Tänze, XIV:9 (?1793) [arr. of orch dances];
6 contredanses, XIV:5 (1795) [arr. of orch dances]; march, XIV:10 (c1797);
3 caprices, XIII:3–5, E , B , c (1798);
12 Pieces … for the Use of Beginners, XIII:6–17 (London, 1799);
12 neue deutsche Tanze, XIV:11, A-Wn [arr. of orch dances];
andante and march, XIII:1, 1779–80, D-Bsb;
23 minuets, 1 polonaise, XIV:1–4, ?1778, CZ-Pnm
Informació addicional...
RECICLASSICAT: KOZELUCH, Leopold (1747-1818)
IMSLP: Leopold Kozeluch (1747-1818)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: KOZELUCH, L. - Symphonies, Vol. 1
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminagracias, amigo !
ResponElimina