dimecres, 9 de maig del 2018

MIZLER, Lorenz Christoph (1711-1778) - Lieder & Oden

John Greenwood - John Richard Comyns of Hylands, Essex, with His Daughters (1775)
Obra de John Greenwood (1727-1792), pintor nord-americà (1)


- Recordatori de Lorenz Christoph Mizler -
En el dia de la commemoració del seu 240è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

John Greenwood (Boston, 1727 - London, 16 de setembre de 1792) va ser un pintor i gravador nord-americà. Es va formar inicialment amb Thomas Johnston i copiant, pel seu compte, obres d'autors anglesos. El 1752 es va traslladar a Surinam i a Sud-Amèrica on hi va viure a l'entorn de cinc anys durant els quals va realitzar un centenar d'obres, la majoria d'elles retrats. El 1758 va viatjar a Europa i es va instal·lar a Amsterdam, ciutat on va entrar com a membre de l'Acadèmia de Dibuix. Poc després, es va traslladar a París i finalment a Londres on hi va fixar la seva residència a partir del 1764. Com a pintor, va destacar pels seus nombrosos retrats tot i que també va ser reconegut per algunes obres de caràcter històric o de gènere com Sea Captains Carousing in Surinam (1755). John Greenwood va morir a Londres el setembre de 1792.



Parlem de Música...

Lorenz Christoph Mizler von Kolof [Mitzler de Kolof, Koloff] (Heidenheim, 25 de juliol de 1711 - Warszawa, 8 de maig de 1778) va ser un físic, matemàtic, teòric i compositor alemany. Fill de Johann Georg Mizler i de Barbara Stumpf, es va formar amb N. Müller a Heidenheim. Als 13 anys va entrar al Gymnasium d'Ansbach on va rebre formació d'Oeder i de Johann Matthias Gesner. L'abril de 1731, i gràcies a la recomanació de Gesner, va entrar a la Universitat de Leipzig on es va formar en teologia. Al seu retorn a Ansbach va rebre formació musical d'Ehrmann. Segons el propi Mizler va ser aleshores quan "... va estudiar composició llegint els millors llibres sobre el tema, escoltant actuacions de bons músics, observant les puntuacions dels millors mestres i associant-se amb J.S. Bach". No obstant, la naturalesa i la durada d'aquesta suposada associació entre Mizler i Bach no es va poder demostrar. El 1733 va tornar a Leipzig on va finalitzar els seus estudis acadèmics i on va publicar la seva tesi Quod musica ars sit pars eruditionis philosophicae (1734) la qual va dedicar a Mattheson. El 1735, i després de viatjar per Alemanya, es va instal·lar a Wittenberg on va estudiar medicina i dret. El 1736 va tornar a Leipzig on va treballar principalment com a teòric. A partir del 1738 va establir un negoci editorial amb el qual va publicar la majoria de les seves obres, tan literàries com musicals. El 1743 va entrar al servei del comte Malachowski de Konskie com a secretari, professor, bibliotecari i matemàtic. El 1747 es va doctorar en medicina per la Universitat d'Erfurt. Aquell mateix any es va traslladar, ja de forma definitiva, a Varsòvia on el 1752 va assolir el càrrec de físic de la cort. També a la ciutat polonesa va obrir, el 1754, un negoci editorial i el 1768 va ser nomenat membre de la noblesa polonesa. Va romandre a Varsòvia la resta de la seva vida morint en aquesta ciutat el maig de 1778.

OBRA:

Musikalisches Vergnügen, bestehend in einer Sammlung von verschiedenen Oden und einer moralischen Cantate, announced 1737, not pubd
Sammlung auserlesener moralischer Oden, zum Nutzen und Vergnügen der Liebhaber des Claviers, i (Leipzig, 1740), ii (Leipzig, 1741), iii (Leipzig, 1743), iv, announced, not pubd [facs. of i–iii (Leipzig, 1971); ode 24 from vol.i, D-Bsb]
4 Sonatinen, fl/ob/vn (Leipzig, 1754), lost
Corrections to G. Lucchesini’s Fl Conc., 1741, Dlb

Literatura:

Only those pertaining to music:
Dissertatio quod musica ars sit pars eruditionis philosophicae (Leipzig, 1734, 2/1736 as Dissertatio quod musica scientia sit et pars eruditionis philosophicae, 3/1740)
Lusus ingenii de praesenti bello (Wittenberg, 1735); Ger. trans. in Neu eröffnete musikalische Bibliothek i/3, 65
Neu eröffnete musikalische Bibliothek, oder Gründliche Nachricht nebst unpartheyischem Urtheil von musikalischen Schriften und Büchern, i (Leipzig, 1739/R) [i/1 (1736), i/2–3 (1737), i/4–6 (1738)]; ii (Leipzig, 1743/R) [ii/1–2 (1740), ii/3 (1742), ii/4 (1743)]; iii (Leipzig, 1752/R) [iii/1–2 (1746), iii/3 (1747), iii/4 (1752)]; iv (Leipzig, 1754/R)
Musikalischer Staarstecher, in welchem rechtschaffener Musikverständigen Fehler bescheiden angemerket, eingebildeter und selbst gewachsener sogenannter Componisten Thorheiten aber lächerlich gemachet werden (Leipzig, 1739–40)
Anfangs-Gründe des General-Basses nach mathematischer Lehr-Art abgehandelt (Leipzig, 1739/R)
Preface to J.C. Voight: Gespräch von der Musik, zwischen einem Organisten und Adjuvanten (Erfurt, 1742)
Gradus ad Parnassum, oder Anführung zur regelmässigen Composition, aus dem Lateinischen ins Deutsche übersetzt, und mit Anmerkungen versehen (Leipzig, 1742/R) [trans. of J.J. Fux: Gradus ad Parnassum (Vienna, 1725)]



Informació addicional... 

INTERPRETS: Klaus Mertens (bass); Sibylla Rubens (soprano); Rudolf Lutz (harpsichord); Maya Amrein (violoncello)
JPC: MIZLER, L.C. - Lieder & Oden
CPDL: No disponible
SPOTIFY: MIZLER, L.C. - Lieder & Oden



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: