- Recordatori de Christian Friedrich Ruppe -
En el dia de la commemoració del seu 192è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
François-Xavier Fabre (Montpellier, 1 d'abril de 1766 - Montpellier, 16 de març de 1837) va ser un pintor francès. Es va formar a l'escola de dibuix de Montpeller amb Jean Cousteau i el 1783 va entrar al taller de Jacques-Louis David i a la Reial Acadèmia de Belles Arts de París. El 1787 va guanyar el Gran Prix de Roma i va viatjar Itàlia, primer a Roma i a partir del 1793 a Florència. Allà, i gràcies a la bona amistat amb el poeta Vittorio Alfieri, va poder entrar en contacte amb l'alta societat florentina rebent diversos encàrrecs. Autor heterogeni en els temes, va realitzar pintures d'història, de mitologia, de religió, així com paisatges i retrats, gènere aquest últim que va practicar a partir de l'entrada del nou segle. A més, va ser un gran col·leccionista d'art i gravador. El 1825, després de la mort de la Comtessa d'Albània, va tornar a Montpeller, donant la seva col·lecció al museu de la ciutat, del qual en va ser director, i va impulsar la creació de la nova Escola de Belles Arts i d'una biblioteca. El seu estil va combinar les influències del classicisme de Poussin, present en les seves composicions i en el tractament dramàtic de les seves obres, i el neoclassicisme estricte de David, que s'aprecia en la definició dels contorns i l'ús expressiu de la llum. François-Xavier Fabre va morir a Montpeller el març de 1837.
Parlem de Música...
Christian Friedrich [Christiaan Frederik; Christiaan Fredrik] Ruppe (Salzungen, 22 d'agost de 1753 - Leiden, 25 de maig de 1826) va ser un compositor alemany. Germà de Friedrich Christian Ruppe, es va formar a la Universitat de Leiden. A l'entorn del 1784 va constar actiu com a comerciant, en un temps en què va publicar les seves primeres obres en les quals es va definir a sí mateix com ‘Amateur de musique’. El 1787, i després d'un temps a Alemanya, va tornar a entrar a la universitat per estudiar música. El 1788 va ser nomenat organista d'una congregació luterana de Leiden i el 1790 kapelmeester de la Universitat de Leiden. El 1800 va fundar la societat coral religiosa Tot Meerder Oefening en la qual va representar la majoria de les seves obres religioses. A l'entorn del 1810 es va fer conegut dins els ambients acadèmics holandesos gràcies a la publicació del seu tractat Theorie der hedendaagsche muzyk. El 1816 el rei Willem I el va nomenar lector in musik de la Universitat de Leiden amb l'obligació, en qualsevol cas, de continuar amb totes les activitats musicals inherents al seu càrrec de mestre de capella. Com a compositor, va ser relativament prolífic en la majoria de gèneres existents al seu temps si bé gran part de la seva obra de joventut es va perdre. Christian Friedrich Ruppe va morir a Leiden el maig de 1826.
OBRA:
printed works published in The Hague, Amsterdam, Rotterdam, Leiden or Haarlem
Vocal:
Stage:
Galatée (oc, after J.P. Florian), Leiden, 1804, only lib extant
Cants.:
Muziek voor het kerstfeest, 1796;
Muziek voor het paasch feest, 1797;
Gezangen voor het feest van den 19 December 1799;
Q. Horatii Flacci odae IV et alia ode (1803), incl. S. Speyert van der Eyk: Cantata in pacis festo, pubd separately (1802);
De hoop der zaligheid, 1809;
Vrije naarvolging der Latijnsche hymnen (H. Hillebrand) (1810);
Jezus in Gethsemané, 1813;
Op den winter, 1813;
Koor voor godsdienstige zanggenootschappen (Ps xxxiii) (1822);
others, listed in Doove and Knödler, in NL-L
Songs:
Romanzes (R. Feith) (1787);
Oden en gedichten (J.P. and A. Kleyn) (1788);
4 collections of 12 gezangen, 3vv (1802–8);
[22] Stukjes uit de gedichtjes voor kinderen (H. van Alphen), opp.33 (c1823), 36 (c1827)
Instrumental:
Kbd trios:
6 as op.2 (c1779);
3 as op.4 (c1783);
3 as op.14 (c1807);
1 each in opp.18, 25–7 (c1810–19);
Ouverture turque, acc. perc/db, op.20 (c1812);
Ouverture tartare, op.28 (1820)
Duets (sonatas, sonatines), kbd, vn:
4 as op.1 (1777);
6 as op.3 (c1781);
4 sets of variations (c1785–c1800);
8 as op.6 (c1787);
9 as op.7 (c1789);
3 as op.8 (1790/R);
12 as op.9 (1790);
3 as op.11 (c1801), ed. in Oud-Nederlandsche speelmuziek, x (The Hague, 1948);
3 as op.22 (c1814);
La métamorphose, op.32 (1822)
Kbd solo:
12 sonatines, hpd/pf (c1795), incl. arrs. of pieces from op.6;
18 pièces, org/pf, op.10 (1798), no.1 ed. in Oud-Nederlandsche speelmuziek, ix (The Hague, 1947), nos.1 and 2 ed. in Nederlandse klaviermuziek uit de 18e eeuw, ed. G. Oost (Sneek, c1976);
12 sonatines, hpd/pf (c1800);
De zangwyzen van de psalmen en gezangen, org/hpd/pf (1801);
45 praeludia en 276 interludia nevens 4 fuga’s, org (1802;
fugues R 1978);
6 sonatines, pf, op.13 (c1805), no.6 for 4 hands;
Zangwijzen der evangelische gezangen, org/hpd/pf (1806);
Chasse, op.15 (1808);
3 ballets caractéristiques, op.17 (c1809);
La grande bataille de Waterloo, pf, op.23 (1815);
La paix universelle, pf, op.24 (c1816);
6 sérénades, pf, op.31 (c1822);
Ouverture grecque, pf, op.34 (c1824);
7 sets of variations, 1 ed. in Doove and Knödler, others ed. (Hilversum, 1984) and by P. van Reijen (Utrecht, 1993)
Kbd 4 hands:
3 sonates, op.5 (c1785);
3 sonates, op.16 (1809)
Literatura:
Theorie der hedendaagsche muzyk (Amsterdam, 1809–10, plates pubd separately, 1811)
OBRA:
printed works published in The Hague, Amsterdam, Rotterdam, Leiden or Haarlem
Vocal:
Stage:
Galatée (oc, after J.P. Florian), Leiden, 1804, only lib extant
Cants.:
Muziek voor het kerstfeest, 1796;
Muziek voor het paasch feest, 1797;
Gezangen voor het feest van den 19 December 1799;
Q. Horatii Flacci odae IV et alia ode (1803), incl. S. Speyert van der Eyk: Cantata in pacis festo, pubd separately (1802);
De hoop der zaligheid, 1809;
Vrije naarvolging der Latijnsche hymnen (H. Hillebrand) (1810);
Jezus in Gethsemané, 1813;
Op den winter, 1813;
Koor voor godsdienstige zanggenootschappen (Ps xxxiii) (1822);
others, listed in Doove and Knödler, in NL-L
Songs:
Romanzes (R. Feith) (1787);
Oden en gedichten (J.P. and A. Kleyn) (1788);
4 collections of 12 gezangen, 3vv (1802–8);
[22] Stukjes uit de gedichtjes voor kinderen (H. van Alphen), opp.33 (c1823), 36 (c1827)
Instrumental:
Kbd trios:
6 as op.2 (c1779);
3 as op.4 (c1783);
3 as op.14 (c1807);
1 each in opp.18, 25–7 (c1810–19);
Ouverture turque, acc. perc/db, op.20 (c1812);
Ouverture tartare, op.28 (1820)
Duets (sonatas, sonatines), kbd, vn:
4 as op.1 (1777);
6 as op.3 (c1781);
4 sets of variations (c1785–c1800);
8 as op.6 (c1787);
9 as op.7 (c1789);
3 as op.8 (1790/R);
12 as op.9 (1790);
3 as op.11 (c1801), ed. in Oud-Nederlandsche speelmuziek, x (The Hague, 1948);
3 as op.22 (c1814);
La métamorphose, op.32 (1822)
Kbd solo:
12 sonatines, hpd/pf (c1795), incl. arrs. of pieces from op.6;
18 pièces, org/pf, op.10 (1798), no.1 ed. in Oud-Nederlandsche speelmuziek, ix (The Hague, 1947), nos.1 and 2 ed. in Nederlandse klaviermuziek uit de 18e eeuw, ed. G. Oost (Sneek, c1976);
12 sonatines, hpd/pf (c1800);
De zangwyzen van de psalmen en gezangen, org/hpd/pf (1801);
45 praeludia en 276 interludia nevens 4 fuga’s, org (1802;
fugues R 1978);
6 sonatines, pf, op.13 (c1805), no.6 for 4 hands;
Zangwijzen der evangelische gezangen, org/hpd/pf (1806);
Chasse, op.15 (1808);
3 ballets caractéristiques, op.17 (c1809);
La grande bataille de Waterloo, pf, op.23 (1815);
La paix universelle, pf, op.24 (c1816);
6 sérénades, pf, op.31 (c1822);
Ouverture grecque, pf, op.34 (c1824);
7 sets of variations, 1 ed. in Doove and Knödler, others ed. (Hilversum, 1984) and by P. van Reijen (Utrecht, 1993)
Kbd 4 hands:
3 sonates, op.5 (c1785);
3 sonates, op.16 (1809)
Literatura:
Theorie der hedendaagsche muzyk (Amsterdam, 1809–10, plates pubd separately, 1811)
Informació addicional...
PRESTOCLASSICAL: RUPPE-Cantatas
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina