dimecres, 23 d’octubre del 2013

GENERALI, Pietro (1773-1832) - Musica Sacra Inedita

Albert Bierstadt - Sunlight and Shadow
Obra d'Albert Bierstadt (1830-1902), pintor alemany (1)


- Recordatori de Pietro Generali -
En el dia de la celebració del seu 240è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Albert Bierstadt (Solingen, 7 de gener de 1830 - Nova York, 18 de febrer de 1902) va ser un pintor nord-americà d'ascendència alemanya, famós per les seves grandioses escenes de l'Oest dels Estats Units. Quan tenia dos anys els seus pares van emigrar amb dos fills i es van assentar a New Bedford, Massachusetts, ciutat en aquell temps important per la seva indústria derivada de la caça de balenes. Bierstadt va començar a dibuixar i a pintar de forma autodidacta, interessant-se també pel daguerreotip i per la naixent fotografia ja que un dels seus germans era fotògraf professional. Va tornar a Alemanya el 1853 amb la intenció de ser alumne del conegut pintor Joahann Peter Hasenclever, el seu parent llunyà. En arribar a Düsseldorf es va assabentar que Hasenclever havia mort poc abans. Els amics d'aquest pintor es van fer càrrec de Bierstadt, aconseguint que estudiés des del 1853 fins al 1857 a la Kunstakademie de Düsseldorf amb els professors Carl Friedrich Lessing i Andreas Achenbach. Es va unir després al pintor Emanuel Leutze, igualment nascut a USA, que juntament amb altres dos pintors nord-americans viatjava per Alemanya, Suïssa i Itàlia, en la seva recerca de motius paisatgístics. Bierstadt va realitzar nombrosos dibuixos durant aquests viatges que posteriorment utilitzaria per a realitzar obres a l'oli en el seu estudi. Les grans dimensions dels seus llenços caracteritzen especialment els seus treballs. El 1859 va viatjar a l'Oest amb un equip de topografia, un expedició que li va servir per als seus estudis d'àmplies i majestuoses panoràmiques de les muntanyes Rocoses. El final de la seva carrera es va veure enfosquit pel canvi en el gust americà, ja que l'interès es va centrar en el naixent impressionisme i la seva obra era considerada excessivament teatral i anacrònica. Tot i l'èxit assolit durant bona part de la seva carrera, va morir en l'oblit a Nova York el febrer de 1902.

Font: En català: No disponible En castellano: Albert Bierstadt (1830-1902) In english: Albert Bierstadt (1830-1902) - Altres: Albert Bierstadt (1830-1902)



Parlem de Música...

Pietro Generali (Masserano, Piemont, 23 d'octubre de 1773 - Novara, Piemont, 3 de novembre de 1832) fou un compositor d'òperes italià. Precursor de Rossini, fou el primer a usar certes harmonies i modulacions, de les quals s'aprofità, posteriorment, l'autor d'El barber de Sevilla. Va estudiar amb Giovanni Masi a Roma on el 1802 va estrenar la seva primera òpera. Entre el 1817 i el 1821 va dirigir el teatre de la Santa Creu de Barcelona, on estrenà Gusmano di Valor (1817) i La cecchina (1818). En retornar a Itàlia es va trobar amb l'escena musical acaparada per Rossini; llavors va intentar imitar-ne l'estil amb poc èxit i amb certa indiferència. El desgraciat èxit d'algunes de les seves òperes van provocar que Generali abandonés el teatre parcialment. Més endavant, va ser mestre de capella de la catedral de Novara a Itàlia. Però el 1827 va tornar a la composició dramàtica, estrenant a Trieste la seva Francesca de Rimini que va ser, novament, menystinguda pel públic, fet que el va decidir a abandonar definitivament el teatre. Va seguir la seva feina al Conservatori de Nàpols tingué per alumnes entre altres alumnes a Antonio Sapienza. Va escriure al voltant de 60 òperes, música religiosa i la cantata Roma liberata.

Font: En català: Pietro Generali (1773-1832) En castellano: Pietro Generali (1773-1832) In english: Pietro Generali (1773-1832) Altres: Pietro Generali (1773-1832)



Parlem amb veu pròpia...

Avui parlarem d'un general si bé ho farem en nom de la música. Pot semblar contradictori lligar l'art amb l'acadèmia militar però avui ho farem, si més no, simbòlicament. Tant de bo tots els generals fossin músics i els exèrcits grans intèrprets on les guerres es decidissin de forma simfònica i concertant. Incomprensiblement i com bé sabem, res d'això és possible ja que entra en l'inframón de la fantasia. En qualsevol cas, el nostre Generali d'avui va dedicar la vida, tot i el cognom, a l'art d'una forma accidentada, quasi "bel·licista" amb el seu col·lega Rossini però sense sang ni armes, sinó amb notes i instruments. Molt probablement, tot i tenir un extens repertori d'unes 60 òperes, per molts de vosaltres (i nosaltres) resultarà un autèntic desconegut fet que malauradament ens dóna a conèixer, en gran part, la seva realitat existencial. Una al·legoria fidel d'una vida marcada pels èxits però també pels molts fracassos els quals, tot i ser una paraula menyspreada sistemàticament, són els que ens ajuden a créixer, a progressar, a evolucionar i a entendre que a la vida, el fracàs, és tant o més important que l'èxit. En el cas de Generali, ens centrarem en una edició monotemàticament orientada, com el seu nom ens indica, a la Música Sacra Inèdita. En aquest sentit, deduïm que la permanent indiferència del públic italià vers la seva lírica teatral, va induir a reorientar la seva carrera a la litúrgia tenint en compte que també va ser mestre de capella d'alguna catedral. Fet important per a contextualitzar la història de la seva sacrosanta religiositat. Ara bé, la d'avui és una edició tècnicament millorable, tot sigui dit, però malauradament és la única que disponible. Per tant, en aquest dia de celebració i de record del seu nom, no tindrem altre remei que posar-nos algun tap dissuasiu d'enregistraments maldestres i afinar les oïdes per captar-ne l'essència i el fruït. En aquest sentit, escoltarem el motet Quia Fecit mihi per a baix, cor i orquestra, el Gloria Patri sicut erat per a veus femenines i orquestra, el Ave Maria per a cor femení i orquestra i el Kyrie per a cor i orquestra. En tots ells, de data desconeguda, escoltarem clarament el característic to italià belcantista. Alhora, recuperaré una de les poques simfonies, en una transcripció per a orgue, que s'han publicat de l'italià. No dubto que el seu nom mereix una aproximació més decent i si aquesta no sorgeix a Italià que, com a mínim, ho faci a Barcelona ja que Generali també va ser, per poc temps, director teatral a casa nostra i per aquest històric fet ja mereix un reconeixement al nostre petit país, regió, autonomia, pa amb tomàquet o com en vulguin dir!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Coro della Radiotelevisione Ceka; Orchestra Sinfonica di Praga; Eduardo Brizio 
INTÈRPRETS: Giancarlo Parodi (organ)
AMAZON: Musica Sacra Inedita: Pietro Generali
AMAZON: Sinfonie d'opera e sonate

4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Could you please re-up the Generali - the link had been down - broken for along time - looking forward to this release

      regards

      Michael

      Elimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina