dissabte, 21 de febrer del 2015

BONI, Pietro Giuseppe Gaetano (c.1650-c.1741) - Divertimenti per Camera, Op.2

Gerrit van Honthorst - Woman Playing the Guitar (1624)
Obra de Gerard van Honthorst (1590-1656), pintor flamenc (1)




Parlem de Pintura...

Gerard van Honthorst (Utrecht, 4 de novembre de 1590 - Utrecht, 27 d'abril de 1656) va ser un pintor flamenc especialitzat en temes d'història, de gènere i retratista. Va ser conegut per les seves escenes nocturnes en un estil proper al de Caravaggio. Format a Utrecht, va adoptar l'estil italià durant un viatge a Roma, on va residir entre els anys 1619 i 1621 i a on era conegut amb el nom de Gerardo della Notte. Allà es va especialitzar en l'ús del clarobscur (marcats contrastos de llums i ombres), els colors forts i el dramatisme en l'expressió de les figures. Moltes de les seves primeres obres representen temes bíblics. Més endavant es va dedicar a la pintura de gènere i als retrats, com mostra el quadre Violinista alegre amb un got de vi (1624) especialment després del seu nomenament com a pintor de cambra a l'Haia el 1637. Va destacar en particular per les seves escenes nocturnes en les que utilitza la llum amb un enorme dramatisme com en la pintura Crist davant Pilat (c.1617) i El concert (c.1620). El seu estil va tenir una gran influència en les primeres obres de Rembrandt i els seus últims treballs, realitzats en un estil més lleuger i neoclàssic, van influir en el mestre retratista holandès Frans Hals. Gerard van Honthorst va morir a Utrecht l'abril de 1656.

Font: En català: No disponible En castellano: Gerard van Honthorst (1590-1656) In english: Gerard van Honthorst (1590-1656) - Altres: Gerard van Honthorst (1590-1656)



Parlem de Música...

Pietro Giuseppe Gaetano Boni (Bolonya?, c.1650 - Bolonya?, c.1741) va ser un compositor italià. Probablement va néixer a Bolonya durant la segona meitat del segle XVII. Es creu que va ser abat o sacerdot ja que així va signar algunes de les obres. No es té constància de cap document oficial de la seva formació però es creu que va estudiar a Bolonya, ciutat on devia entrar en contacte d'alguna forma amb la famosa Accademia filarmonica. El 1711 pel que sembla es va traslladar a Roma recomanat per Corelli. De fet, la influència de Corelli és notable en l'obra de Boni, principalment partitures de cambra tot i que també va compondre dues òperes i algunes cantates i oratoris. Es creu que va morir a Bolonya en una data posterior al 1741.

OBRA:

Vocal secular:

Il figlio delle Selve (livret de Carlo Sigismondo Capece), créé à Modène le 29 décembre 1700;
Tito Manlio (livret de Matteo Noris), créé à Rome le 8 janvier 1720;

Vocal religiosa:

Cantate à deux voix pour il Santissimo Natale (Rome, 1716);
Cantate da recitarsi la notte del Santisimo Natale « Ritorno a voi mortali » (texte de Silvio Stampiglia), Rome, 24 décembre 1718;
Cantate et symphonie (pour la fête de Santa Maria della Lettera), Rome, 9 décembre 1720;
Santa Rosalia, oratorio (Bologne, 1726);
Cantate per la notte di Natale (Pérouse, 1719);

Instrumental:

Douze sonates pour violoncelle et basse, Op. 1 Rome, 1717;
Divertimenti per camera a violino, violone, cimbalo, flauto e mandola, Op. 2, Rome, 1730;
Dix sonates, Op.3, Rome, 1741;
Douze sonate pour violon et basse, (manuscrit);
Une sonate pour violon, viole et basse;

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Pietro Giuseppe Gaetano Boni (c.1650-c.1741) - Altres: Pietro Giuseppe Gaetano Boni (c.1650-c.1741)



Parlem amb veu pròpia...

L'endemà de l'esgotadora entrada d'ahir, avui em prendré un descans amb un compositor tant poc conegut que amb prou feines podré aportar-ne pinzellades biogràfiques. Bolonya va ser un centre musical, i pel que sembla ho segueix sent, de primer nivell durant els segles XVII i XVIII. Allà tota una generació de compositors i intèrprets, a diferents escales i sinèrgies, van fer-hi vida i van rebre brillant formació sota la pantalla protectora però també exigent de l'Acadèmia Filharmònica. Un d'ells va ser Pietro G.G. Boni, un mestre que va tenir en Corelli l'autèntic mirall on inspirar-se. De fet, ambdós van tenir algun contacte ja que Boni va ser recomanat pel mateix Corelli a Roma, en circumstàncies i per motius que desconeixem. En qualsevol cas, Boni va ser autor d'òperes, obra religiosa i obra de cambra la majoria actualment inèdita. El segell Tactus, incansable en la recuperació dels actius italians de tots els temps, ens permet descobrir i especialment gaudir de petites meravelles com les d'avui. Divertimenti per Camera en la seva versió per a mandolina i clavecí. Els divertiments, com ja he comentat diverses vegades, són obres més aviat pensades per a un oient neòfit i per a un intèrpret de perfil més aficionat ja que essencialment no requereixen elevades dosis de virtuosisme. Així serà en aquest recull de 12 Sonates, de quatre o tres moviments segons el cas, i de les que escoltarem la Sonata No.1 i la Sonata No.7, i en què destacaria la transparència i la precisió d'ambdós instruments però especialment la ressonància d'un clavecí deliciós. Orfebreria artesana en veu d'un enigmàtic italià!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Dorina Frati (mandolin); Daniele Roi (harpsichord)
TACTUS: Boni: Opera II

Boni: Opera II

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: