dilluns, 9 de febrer del 2015

EYBLER, Joseph Leopold (1765-1846) - Symphony in C, No.1

Antoine de Favray (1706-1798) - Portrait of David George van Lennep and family (c.1770)
Obra d'Antoine de Favray (1706-1798), pintor francès (1)

- Recordatori de Joseph Leopold Eybler -
En el dia de la celebració del seu 250è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Chevalier Antoine de Favray (Bagnolet, 8 de setembre de 1706 - Malta, 9 de febrer de 1798) va ser un pintor francès. Es va formar a Roma amb Jean-François de Troy abans d'establir-se i treballar a Malta. Allà va viure la major part de la seva vida exceptuant el període 1760-1770, dècada que va viure a Constantinople. Va ser dels pocs pintors europeus que va desenvolupar la seva carrera a l'illa de Malta. Va morir en aquesta ciutat el febrer de 1798.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Antoine de Favray (1706-1798) - Altres: Antoine de Favray (1706-1798)



Parlem de Música...

Joseph Leopold Eybler (Schwechat, 8 de febrer de 1765 - Viena, 24 de juliol de 1846) va ser un compositor austríac. Es va formar inicialment amb el seu pare, un professor d'escola i mestre d'un cor a Schwechat. Amb 6 any va ser capaç de tocar un concert de piano davant un oficial vienès, que el va recomanar per tal que estudiés a l'escola coral de la Catedral de Sant Esteve de Viena on els seus cosins llunyans, Joseph i Michael Haydn, hi havien estudiat. Des del 1776 fins el 1779 va rebre classes particulars del mestre clàssic Albrechtsberger. El 1782 va començar a estudiar Dret a la Universitat de Viena. Un incendi a la casa familiar el va obligar a abandonar la universitat per a dedicar-se de ple a la música itinerant. Van ser anys difícils per Eybler que va poder superar gràcies a l'ajuda primer de Joseph Haydn i posteriorment de Mozart. Aquest va mostrar sempre una gran estima per Eybler a qui va procurar cuidar i protegir en la mesura del possible. Eybler, anys més tard, va escriure: "Vaig tenir la sort de mantenir la seva amistat sense reserves, fins que va morir, el vaig cuidar, el vaig ficar al llit i el vaig ajudar durant la seva llarga i dolorosa malaltia". Precisament, després de la mort de Mozart, la seva dona va demanar-li la finalització del seu Rèquiem. La profunda admiració i l'etern respecte que Eybler sentia pel seu inseparable amic va provocar que Eybler no fos capaç de fer front a l'encàrrec. Süssmayr va realitzar la compromesa tasca de finalitzar una de les obres mestres de Mozart. El 1792 va assolir el càrrec de director del cor de l'Església del Carme de Viena i posteriorment de la Schottenkloster, mantenint aquest càrrec durant més de 30 anys. El 1801 va ser nomenat mestre de música de la cort, sota recomanació d'Haydn i de l'emperadriu Maria Teresa

A petició d'ella, va escriure una de les seves obres més reconegudes del seu repertori, el Rèquiem en Do menor. Després d'aquest aclamat treball va ser nomenat Hofkapellmeister adjunt de Salieri. Quan aquest es va jubilar el 1824, Eybler va assumir la total responsabilitat d'aquest important càrrec. Conservador en les formes, va impedir l'execució d'una de les misses de Schubert per considerar-la "massa difícil". El 1833 va patir un infart cerebral mentre dirigia el Rèquiem de Mozart que el va incapacitar per la resta de la seva vida. Va rebre nombroses condecoracions i va passar els darrers anys amb la família. Va morir a Viena el juliol de 1846. Les primeres obres de Eybler mostren al llarg de la seva afecció als estils tradicionals i el seu respecte per la família Haydn i Mozart. El seu Rèquiem és molt proper, en molts aspectes, a l'estil dels treballs de Johann Michael Haydn, si bé amb algunes variacions temàtiques i de rutines musicals. Les parts vocals són simples i de fàcil realització, mentre que les parts de la configuració orquestral són sorprenentment independents i sovint tècnicament exigents. L'oratori Die divendres letzten Dinge, que va gaudir d'un èxit notable quan es va presentar per primera vegada, roman actualment en l'oblit així com la majoria de les més de 30 misses que va compondre. Eybler és també conegut per la nombrosa música de cambra en la que destaquen els quintets i quartets de corda ja que mereixen una menció especial per la seva particular bellesa. Les seves dues simfonies així com el seu rèquiem són probablement les obres que amb major dignitat han resistit el pas del temps. Pel que fa a la seva única òpera, Das Zauberschwert un Komödie Romantische en tres actes, tot i viure una fulgurant estrena en el Teatre in der Leopoldstadt el 1802, malviu en els escenaris en comptades ocasions.

Vocal secular:

Opera:
Das Zauberschwert (op, 3, K.F. Hensler), Vienna, Leopoldstadt, 16 Feb 1802, A-Wn, ov. and selections in vs (1802)

Songs:
12 Lieder beym Clavier zu singen (Augsburg, n.d.);
Auf Weihnacht, 1v, pf, music appx to F. Treitschke's poems (1817);
Klag-Toene, 1v, pf, in Wiener Modenzeitung, Jg.i/36 (1816);
Getröstetes Heimweh, 1v, org (?1832);
Danklied an Gott, 1v, org (n.d.)

Other:
4 canons, c8 unacc. choruses, music for 1v, chorus, orch

Vocal religiosa:

Orat.:
Die vier letzten Dinge (J. Sonnleithner), 1810, Wn;
Die Hirten bei der Krippe, 1794, Wn, also arr. as cant.

Cant.:
Dich Schöpfer sanfter Harmonie; 
Il sacrifizio; 
Die Macht der Tonkunst

Masses:
Requiem mit Libera (1825);
Messe zur Krönungs-Feyer … der Kaiserin Carolina als Königin von Ungarn (Missa Sanctorum Apostolorum) (1826);
2. Messe de S Mauritio (1827);
3. Messe de S Leopoldo (1827);
4. Messe de S Ludovico (1829);
5. Messe de S Rudolpho (Missa S Josephi) (1829);
6. Messe de S Rainero (1831);
Messe zur Krönungs-Feyer … Erzherzogs Ferdinand … zum Könige von Ungarn (1832);
c26 others, mass parts, Ws

Graduals:
Tua est potentia (1826);
Sperate in Deo (1827);
Omnes de Saba venient (1827);
Dies sanctificatus illuxit nobis (Viderunt omnes) (1829);
Benedicam Dominum in omni tempore (1829);
Non in multitudine est virtus tua Domine (1831);
Domine Deus omnium creator (1832);
c33 others, Ws

Ofertoris:
Domine si observaveris iniquitates (1826);
Si consistant adversum me castra (1827);
Reges Tharsis et insulae munera offerunt (1827);
Tui sunt coeli et tua est terra (1829);
Jubilate Deo omnis terra (1829);
Timebunt gentes nomen tuum Domine (1831);
Magna et mirabilia sunt opera tua Domine (1832);
Fremit mare cum furore (1814);
c25 others, Ws

Others:
4 Marian ants;
7 TeD;
15 hymns;
others

Instrumental:

Orch.:
Ouvertüre, op.8 (1804);
Die Familie des T.G. Gracchus (pantomime, J.W. Ridler), Wn;
5 scenes from Coriolan, Dario, etc.;
2 syms., 1 ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, v (New York, 1984);
cl conc., 1798, Wst;
Divertimento für den Faschingsdienstag, 1805;
c162 dances

Chbr.:
str qnts: 2 vn, 2 va, vc, op.5 no.1 (1798), vn, 2 va, vc, db, op.6 no.1 (1801), vn, 2 va, vc, db, op.6 no.2 (1803), 2 vn, va, vc, db [no.4], fl/vn, vn, 2 va, vc [no.5];
2 qnts, va d'amore, vn, va, vc, db, 1 also arr. as str sextet; 9 str qts: op.1 (1794), op.10 (1809), 3 without op. no., CZ-CHRm;
12 variationes Augustin;
Str Trio, op.2 (1798);
Pf Trio, op.4 (1798);
Sonata, pf, vn (1798);
3 Sonatas, pf, vn, op.9 (1808), as 3 sonates faciles, pf, vn (?1825);
2 Sonatas, 2 vc, op.7 (1803)

Pf:
12 variations … sur le theme a Schüsserl und a Reinderl (1797);
3 marcie (1798);
10 Variationen [on Pria ch'io l'impegno] (1798);
12 Menuetten und 10 Trios (n.d.);
12 deutsche Tänze und 8 Trios (n.d.);
12 deutsche Tänze und 12 Trios (1810);
Allgemein beliebte Polonaises, Eccossoises und Contre-Taenze (1812);
12 variations (1820);
12 deutsche Tänze und 12 Trios nebst Coda (1823);
Favorit-Deutsche samt Trios und Coda (n.d.);
Alexanders Favorit-Tänze (Berlin, n.d.)

Arranjaments.:
rev. of W.A. Mozart: Requiem [Dies irae, Tuba mirum, Rex tremendae, Recordare, Confutatis, Lacrimosa], ed. in Neue Ausgabe sämtlicher Werke, i/1, Abt.2, Bd.2 (Kassel, 1965/R);
J. Haydn: Gott erhalte Franz den Kaiser;
M. Haydn: Posuisti Domine;
G.B. Pergolesi: Stabat mater

Font: En català: Joseph Leopold Eybler (1765-1846) En castellano: Joseph Leopold Eybler (1765-1846) In english: Joseph Leopold Eybler (1765-1846) - Altres: Joseph Leopold Eybler (1765-1846) 



Parlem amb veu pròpia...

Joseph Leopold Eybler va ser un compositor austríac a qui històricament, per bé o per mal, associem a Mozart. Per bé, en el sentit de tenir l'impagable privilegi, vist en perspectiva, de ser un dels personatges més propers, a tots els nivells, del geni de Salzburg. Com a mestre però també com a bon amic amb qui va compartir, tristament, el cruel final el 1791. Per mal, en el sentit musical de la paraula ja que aquesta proximitat ha estat probablement la causant de l'oblit d'Eybler tot i l'extens repertori del que pot presumir. Obres de tots els gèneres i colors i que actualment viuen en la foscor amb l'excepció del rèquiem, un oratori, algun despistat ofertori, les dues simfonies que va escriure, un concert de clarinet, una obertura i obra de cambra. Misses, cançons, obres de piano i altres romanen encara a l'espera d'algun esperit benèvol i solidari. Potser aquest any, el del 250è aniversari de naixement, tindrem alguna sorpresa. Mentrestant, gaudirem de la Simfonia No.1 en Do major sensiblement més clàssica i per tant fidel a Haydn o Mozart que la segona simfonia, notablement més dramàtica tot i el classicisme estètic d'ambdues obres. Introduïda amb un adagio que ràpidament enllaça amb un allegro spiritoso en forma sonata, s'estructura en quatre moviments, l'andante en forma de variacions, un minuet i allegro finale en forma de rondo. Eybler potser no passarà a la història però per la seva depurada acadèmia i precisa orfebreria clàssica, i de forma natural, hauria de formar part de la llarga llista de referències del gran segle d'or de la il·lustració!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Eybler: Symphonies Nos. 1 and 2 / Overture

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: