diumenge, 26 de març del 2017

ISAAC, Heinrich (c.1450-1517) - Missa paschalis

Master of the Embroidered Foliage - The Virgin and Child Enthroned, c. 1500


- Recordatori d'Heinrich Isaac -
En el dia de la commemoració del seu 500è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Meester van het Geborduurde Loofwerk "Mestre del fullatge brodat" (actiu 1480 - 1510) va ser un pintor holandès o un grup de pintors que va treballar a Bruges i Brussel·les. El 1926, l'historiador d'art alemany Max Jakob Friedländer va atribuir un grup de pintures de la Verge i el Nen en un paisatge, en postures idèntiques al "Mestre del fullatge brodat" El fullatge pintat en aquestes obres va ser comparat per Friedländer al patró repetit de punts de sutura al brodat, d'aquí el nom inusual per a l'artista. Les pintures mostren elements d'obres anteriors de Rogier van der Weyden i Hans Memling. L'Institut d'Art Clark va concloure la seva investigació de la pintura "Verge i el Nen en un paisatge" de la següent manera: "La nostra anàlisi, en base a estudis de laboratori i examen de pràctiques de taller del segle XV, demostra que aquests panells van ser produïts entre el 1482 i principis de segle XV i no per un, sinó per diversos artistes, potser compartint una plantilla comuna per a les figures principals. Llevat que una evidència més concloent surti a la llum, seguirem atribuint les pintures al Mestre del fullatge brodat, alhora que cal reconèixer que es tracta d'un nom que fa referència a una sèrie de pintors actius a Brussel·les i Bruges al segle XV". 

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Meester van het Geborduurde Loofwerk (fl.1480-1510) - Altres: Meester van het Geborduurde Loofwerk (fl.1480-1510)



Parlem de Música...

Heinrich Isaac (Brabant, 1450 - Firenze, 26 de març de 1517) va ser un compositor brabançó. Es desconeix gran part de la vida, formació i obra de joventut. Es creu va tenir una formació notable i competent tot i no assistir a cap universitat. El seu nom va aparèixer documentat per primera vegada a Innsbruck a mitjans de la dècada del 1470. El setembre de 1484 apareix de nou com a compositor de la cort de Sigismund d'Austria a Innsbruck. A partir del juliol de 1485 va entrar com a cantant del Baptisteri de San Giovanni de Florència, si bé també va servir com a cantant de la Catedral de Santa Maria del Fiore i de la Santissima Annunziata. Després de la mort de Llorenç de Mèdicis, a qui va dedicar el cant fúnebre Quis dabit capiti meo aquam?, va ser dissolta la cantoria de Sant Giovanni per ordre de Savonarola i Heinrich Isaac va perdre el seu càrrec. El 1497 va ser nomenat compositor de la cort de Maximilià I, a qui va dedicar el seu motet a sis veus Virgo prudentissima. El 1509 va començar la seva Choralis Constantinus, treball compost per diverses peces de l'ofici catòlic que li va ser encarregat pel capitol de la Catedral de Constança per a les grans celebracions. El 1512, any que van tornar els Médicis al poder, va ser nomenat presidente della capella i un any després va compondre el motet Optime diví date munere pastor a sis veus, en què va celebrar el pontificat de Lleó X. En aquells anys també va treballar com a professor amb alumnes vinguts d'arreu, com per exemple el qui posteriorment seria molt famós Ludwig Senfl. Com a compositor va ser extraordinàriament prolífic, amb centenars d'obres, tant seculars com especialment religioses. Va morir a Florència el març de 1517.

Antoine du Pinet (c.1510-c.1584) - View of the town of Florence, Italy. Includes the Arno River, angels, and coat of arms (1564)
Vista de Florència (1564), obra d'Antoine du Pinet (c.1510-c.1584).

Font: En català: Heinrich Isaac (c.1450-1517) En castellano: Heinrich Isaac (c.1450-1517) In english: Heinrich Isaac (c.1450-1517) - Altres: Heinrich Isaac (c.1450-1517)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Cappella Pratensis; Wim Diepenhorst (orgue)
AMAZON: ISAAC, H. - Missa Paschale
SPOTIFY: ISAAC, H. - Missa Paschale



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada