dimarts, 7 de març del 2017

ALBRECHTSBERGER, Johann Georg (1736-1809) - Concertino (1772)

Jean-Louis de Marne - Jahrmarkt im Dorf
Obra de Jean-Louis de Marne (1752-1829), pintor flamenc (1)


- Recordatori de Johann Georg Albrechtsberger -
En el dia de la commemoració del seu 208è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Jean-Louis de Marne (Brussels, 7 de març de 1752 - Batignolles, 24 de març de 1829) va ser un pintor flamenc. Es va formar amb Gabriel Briard a París, ciutat on havia emigrat després de la mort del seu pare. Ràpidament, es va especialitzar en pintura històrica abans de consolidar-se com a pintor de paisatges i escenes de gènere. En aquest sentit, va rebre una marcada influència dels autors holandesos i flamencs del segle XVII com Aelbert Cuyp, Paulus Potter, Adriaen van de Velde i Karel Dujardin, entre altres, els quals eren molts populars a París en aquell temps. El 1783 va entrar com a membre de l'Académie Royale. A partir del 1792 va iniciar la que seria la millor època de la seva carrera rebent encàrrecs, fins i tot, del mateix Napoleó. El 1815, i després d'haver rebut nombroses condecoracions, va ser nomenat membre de l'Institut de França i el 1828 va rebre la Legió d'Honor. Va morir a París el març de 1829.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Jean-Louis de Marne (1752-1829) - Altres: Jean-Louis de Marne (1752-1829)



Parlem de Música...

Johann Georg Albrechtsberger (Klosterneuburg, 3 de febrer de 1736 - Wien, 7 de març de 1809) va ser un organista, professor, teòric i compositor austríac. Es va formar des de ben petit com a cantant d'un cor a Klosterneuburg, ciutat on també va aprendre a tocar l'orgue amb Leopold Pittner. En aquell temps també va rebre formació en composició de G.M. Monn. Posteriorment, va seguir com a cantant de l'Abadia de Melk entre els anys 1749 i 1754, centre on també va rebre instrucció en orgue de Marian Gurtler i de Joseph Weiss. Des d'allà es va traslladar a Viena on va entrar al Seminari Jesuïta i on va treballar com a organista ocasional de diverses esglésies de l'entorn de Viena. El 1765 va viatjar, acompanyat del seu germà Anton Johann Albrechtsberger, a Silesia per treballar al servei del baró Neissen. A partir del 1772 va treballar com a regens chori de l'Església de les Carmelites de Viena i com a organista de l'orquestra de la cort imperial. Addicionalment, el 1791 va ser nomenat, sota recomanació de Mozart, assistent del mestre de capella Leopold Hofmann a la Catedral de Sant Esteve. El 1793, i després de la mort d'Hofmann, va assolir el càrrec oficial de mestre de capella de la catedral en un càrrec que va preservar la resta de la seva vida. Allà va compondre la majoria del seu corpus musical format per unes 300 obres religioses i unes 500 obres instrumentals. Com a professor, va ser un dels més importants del seu temps amb alumnes com Beethoven, Hummel, Moscheles, Ries o el fill de Mozart, Franz Xaver Mozart, entre molts altres. En aquest sentit, els seus escrits teòrics van assolir quotes mai vistes de popularitat i difusió. Johann Georg Albrechtsberger va morir a Viena el març de 1809.

OBRA:

Vocal religiosa:

Orats:
Oratorium III Christo Kreutz-Erfindung (P. Metastasio), 1757;
Oratorium II, c1760;
Oratorium de Passione Domini (Metastasio), Melk, 1762;
Oratorium de nativitate Jesu, 1772;
Oratorium no.7 Geburth Christi, 1772;
Die Pilgrime auf Golgatha (J.F.W. Zachariä), Vienna, Kärntnerthor, 1 April 1781

Cants.:
Sacrificium Jubilaeum (G. Müller), Säusenstein, 18 July 1762, music lost, pubd lib (Krems, 1762);
Applausus musicus, Melk, 24 Feb 1763, music lost (see Walter);
Mea dilecta coronato Urbano [Hauer] (H. Teufel), Melk, 15 Aug 1763, music lost (see Walter), lib A-M;
Singgedichte bey der Durchreise der Kaiserlichen … Majestäten (B. Schuster), Melk, 21 Jan 1765, autograph, Wn;
Hellsteigenter Tag (U. Petrack), Melk, 5 April 1785, music lost, lib M

Latin sacred (1755–1806, mostly for 4vv, insts and/or org):
35 masses, 3 ed. in Österreichische Kirchenmusik, i, viii, xiii (Vienna, 1946–);
3 Requiem settings;
48 graduals;
42 offertories;
21 psalms;
10 vespers;
38 hymns;
16 Magnificat;
2 Te Deum;
25 Marian antiphons;
5 litanies;
4 introits;
Compline;
15 motets;
c20 miscellaneous works; principal sources GÖ, KN, KR, M, H-Bn (c160 in autograph); for thematic index see Weissenbäck (1914)

Instrumental:

Orch:
4 syms., F, C, 1768, D, 1770, D, 1772, 2 ed. in K;
Org Conc., 1762, ed. in Musica rinata, i (Budapest, 1964);
Trbn Conc., 1769, ed. in Musica rinata, x (Budapest, 1966);
2 concs., jew's hp, mandora, 1770–71;
Hp Conc., 1773, ed. in Musica rinata, ii (Budapest, 1964);
Kbd Conc., before 1792;
Sonata in pieno coro, 1801

Chbr.:
5–8 str:
6 sonate, 2 vn, 2 va, b, op.3, 1782, 1787–8, 1 ed. in B;
6 sonate, 3 vn, va, b, op.6, 1783, 1787;
Sonata, B , 3 vn, va, b, op.9b, 1791;
6 sonate, 5 str, op.12, 1794–5, 1 ed. in B;
Quintuor, 3 vn, va, b, 1798 (Vienna, c1803), ed. in K;
6 sextuors, 2 vn, 2 va, vc, b, op.13 (Vienna, c1802);
6 sonate, 2 vn, va, vc, b, op.15, A-Wgm;
3 sonate a 2 cori, double str qt, op.17, 1798–9 (Vienna, 1803), 1 ed. in B;
6 sonate, 2 vn, 2 va, b, op.22, 1801–3, 1 ed. in B;
6 qnts, opp.25, 27, cited in Seyfried (1826), lost

Str qt:
4 divertimentos, 1760, 1764, 1 ed. in B;
6 quatuors en fugues, op.1, 1780, as op.2 (Berlin, 1781), 2 ed. in Organum, 3rd ser., 1xx–1xxi (Cologne, 1969);
6 quatuors en fugues, op.2, 1782 (Offenbach, ?1835), 1 ed. in B;
6 sonate, op.5, 1786;
III quartetti, op.7 (Pressburg, c1781–3), ed. in K;
3 as op.7, 1787; qt, 1790, ed. in B;
6 sonate, op.10, 1791–2, 1 ed. in K;
Sonata pro festo Paschalis, op.11a, 1792;
6 as op.16, 1798, as op.21 (Vienna, 1803);
3 sonate, op.19, 1799, 1 lost;
6 sonate, op.23, 1805;
6 sonate, op.24, 1806–7;
6 sonate, op.26, 1807–8, Wn;
divertimento, attrib. J. Haydn,h III:D3;
18 arrs. of kbd fugues, opp.1, 7, Wn

2–4 str:
8 divertimentos, 3 str, 1756–9, 1767, 1786, 2 ed. in B;
2 partitas, vn, va d'amore, b, c1770, 1772, ed. in Musica rinata, xix (Budapest, 1971);
6 terzetti, 2 vn, b, op.4, 1784, 1 ed. in B;
6 sonate, 2 vn, b, op.8, 1789;
6 terzetti, vn, va, vc, op.9a, 1789, 1793 (Offenbach, 1796);
6 sonate, vn, va, b, op.11b, 1794–5, 2 ed. in B;
6 sonate, vn, vc, 1797, Wgm (Leipzig, c1803);
6 sonate, vn, va, vc, b, op.14, 1798–9;
6 sonate, vn, 2 va, b, op.18, 1799;
6 quartetti con fughe per diversi stromenti, op.20, 1800 (Vienna, c1801), 1 ed. in B;
6 sonate, 2 va, 2 vc, op.21, 1801, 1 ed. in B;
Sonata alla camera, vn, 2 va, vc, 1802

Other chbr:
2 divertimentos, fl, str, 1761, 1777;
2 concertinos, jew's hp, mandora/kbd, 2 str, b, 1769, 1771, ed. in Musica rinata, xxi–xxii (Budapest, 1974);
4 concertinos, hp, insts, 1772, 1 ed. in Musica rinata, xvii (Budapest, 1970);
Partita, fl, va d'amore, vle, 1773;
Notturno, concertino, ob, str, 1775–6, ed. in Concertino (Mainz, 1967);
Notturno, fl, str, 1777;
Qt, kbd, str (Vienna, ?1785);
Quintetto, fl, str, 1801;
Serenata, 2 ob, cl, hn, bn, 1806

Keyboard:
Fugues:
12 as op.1, org/hpd (Berlin, 1783), 2 ed. in B;
Fuga, C, org/pf, op.4 (c1786);
Fuga sopra do, re, mi, fa, sol, la, org/hpd, op.5 (c1789);
6 as op.7, org/hpd (1796);
6 as op.8, org/hpd (1799);
6 fughe colle cadenze, org/pf, op.9 (c1800), 1 ed. in K;
6 as op.10, org/pf (1802), 1 ed. in K;
6 as op.11, org/hpd (1802);
Fuga a 4 mani, org/pf (c1808);
27 for org/pf:
6 as op.16 (c1809), 1 ed. in B, 6 as op.17 (1810);
6 as op.18, 1808;
A-Wgm, Wst (c1809);
3 as op.21 (1802);
6 as op.29 (n.d.); 1 in 3 Orgelfugen von Kirnberger, Albrechtsberger und Gelineck (c1808)

Other works:
12 préludes et 1 fugue, org/hpd, op.3 (Amsterdam, c1781), fugue (Wn*) and 3 preludes ed. in K and B;
6 fughe e preludie, org/hpd, op.6 (c1787);
IIIte Sammlung von [12] Praeludien, 1790, M;
12 Präludien, org/pf, op.12, 6 autograph, Wgm* (1802–3), 2 ed. in K and B;
6 préludes et fugues, hpd/pf, op.15 (c1795), 2 ed. in K;
12 neue leichte Präludien, org, 1804, D-Bsb*, 8 ed. in K and B;
Prélude et fugue, pf 4 hands (1805);
Sonata, hpd/pf 4 hands, autograph, Wgm*;
6 Praeludien, pf (1810);
44 Versetten oder kurze Vorspiele, org/pf (c1812);
50 Versetten und 8 Fugen, org (c1836), ed. R. Walter as Octo toni ecclesiastici per organo (Altötting, 1974), 1 in K;
26 further preludes, fugues and verset collections cited in Fuchs, sources unknown

Literatura:

Edition: J.G. Albrechtsberger's sämmtliche Schriften über Generalbass, Harmonie-Lehre, und Tonsetzkunst, ed. I. von Seyfried (Vienna, 1826, 2/1837/R; Fr. trans., 1830 as Méthodes d'harmonie et de composition; Eng. trans., 1834, 2/1844, as Methods of Harmony, Figured Base, and Composition)
Gründliche Anweisung zur Composition … mit einem Anhange von der Beschaffenheit und Anwendung aller jetzt üblichen musikalischen Instrumente (Leipzig, 1790/R, enlarged 3/1821; Fr. trans., 1814, as Méthode élémentaire de composition)
Kurzgefasste Methode den Generalbass zu erlernen (Vienna, c1791, enlarged 2/1792; Eng. trans., 1815)
Ausweichungen von C-dur und C-moll in die übrigen Dur- und Moll-Töne (MS, 1793, D-Bsb) [holograph; incl. Inganni: Trug Schlüsse, per l'organo o piano-forte and Unterricht über den Gebrauch der verminderten und übermässigen Intervallen]; pubd separately (Vienna, c1806; Eng. trans., of Ausweichungen, c1823)
Anfangsgründe zur Klavierkunste (MS, A-Wgm) [?autograph]; pubd as Clavierschule für Anfänger (Vienna, c1800)
Kurze Regeln des reinsten Satzes als Anhang zu desselben gründlicher Anweisung zur Composition (Vienna, c1804)
Generalbass- und Harmonielehre (MS, Wgm)

Font: En català: Johann Georg Albrechtsberger (1736-1809) En castellano: Johann Georg Albrechtsberger (1736-1809) In english: Johann Georg Albrechtsberger (1736-1809) - Altres: Johann Georg Albrechtsberger (1736-1809)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Rachel Talitman (harp); Marcos Fregnani-Martins (flute); Damien Ventula (cello); Benjamin Braude (violin); Pierre-Henry Xuereb (viola)
SPOTIFY: ALBRECHTSBERGER, J.G. - Harp Concerto



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Can you put this cd again, please? Thank you my friend!

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. otro excelente descubrimiento para mí. gracias !

    ResponElimina