Obra d'Edouard Manet (1832-1883), pintor francès.
Daniel-Françoise Esprit Auber (1782-1871) compositor francès nascut a Caen, a la preciosa Normandia. Si ahir parlàvem de Dinamarca, avui baixarem lleugerament cap al Sud per parlar, també en commemoració d'un aniversari, d'un dels mestres romàntics de l'escena lírica i teatral francesa. Efectivament, avui celebrem el 231è aniversari d'Auber i ens centrarem, tot i el marcat caràcter operístic de la seva obra, en la part instrumental de la mateixa doncs, tot i les aparences, és possible trobar-hi, fent una minuciosa cerca, alguna sorpresa en aquest sentit. Auber, fill i nét de pintors al servei del Rei Lluís XVI, va néixer en ple context aristocràtic, per tant, amb les necessitats bàsiques ben cobertes per la qual cosa va poder orientar, des de ben petit, el seu talent i la seva ambició vers la música gràcies, tot s'ha de dir, als esforços i a l'estima d'un exiliat italià a París, el famós i reconegut Luigi Cherubini que promocionaria la seva producció operística en ambients aristocràtics. En aquell temps, d'Auber era principalment un músic aficionat que escrivia òperes còmiques les quals es convertirien, amb el temps, amb el seu modus vivendi i amb un estil clarament influenciat pel seu contemporani italià Gioacchino Rossini. De fet, aquesta influència és evident en la música instrumental d'Auber. Ara bé, no resta mèrits a un treball esplèndid i a un èxit fulgurant al seu país natal. Seria reconegut amb la Legió d'Honor i Napoleó III l'hi adjudicaria el càrrec de Mestre de Capella Imperial l'any 1857. Alhora, substituiria al mateix Cherubini al Conservatori de París, un càrrec que ostentaria fins el dia de la seva mort l'any 1871. No dubto que pels aficionats a la òpera, parlar d'Auber és fer-ho d'un mestre indiscutible i àmpliament reconegut amb un repertori total d'òperes prou important com per tenir-lo en compte i com per desitjar que de tant en tant s'en representi alguna al nostre país. Avui, tot i que parlarem d'obertures d'òpera, ens fixarem en la obra que porta per títol l'entrada del dia. Un Rondó per a orquestra i violoncel en La menor. De fet, tot i la sorpresa instrumental, el cert és que algunes fonts parlen que Auber va compondre fins a quatre Concerts de violoncel, un parell de Quartets de corda, obres de piano i un parell de variacions en honor a Cherubini i a Händel, entre altres. Per tant, tot i l'extravagància del dia, esperem que en un futur se'n faci una pertinent edició del conjunt instrumental del seu catàleg. Pel que fa a la partitura del dia, com bé diu el títol, no és cap secret que és un Rondó, d'aires clàssics tot i que singular en la forma, el tractament i prou elegant com per fer-se'n ressò el dia del seu aniversari. Introduït per l'obertura deliciosa de la seva òpera La Sirene, de 1844 i tancarem el repertori del dia amb la obertura de la seva òpera Jenny Bell, de 1855. Deixeu-me ressaltar l'estupenda edició en què trobarem aquest rondó de violoncel perquè hi podem trobar obres sorprenents de Rossini, Verdi, Weber i dels Strauss. Una edició de luxe que mereix la nostra atenció i admiració pels tresors amb què se'ns presenta i per la brillant interpretació que se'n fan. En qualsevol cas, un bon motiu per a celebrar aquesta data commemorativa. I ja que en aquest espai no parlem d'òpera, com a mínim, parlar de compositors que van dedicar els seus esforços i esperit a aquest gènere és un luxe i un reconeixement ja que també es mereixen, com cal, el protagonisme en un espai virtual eminentment musical!
A la interpretació la Jena Philharmonic Orchestra amb el violoncel de Daniel Raiskin.
Les obertures ens les interpreta la Gothenburg Opera Orchestra sota la direcció de Tommy Andersson.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPlease throw off the link
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina