El Nen, la Verge i els Sants, obra de Gerard David (1460-1523), pintor flamenc.
Pier Francesco Cavalli (1602-1676) compositor i organista italià nascut a Crema. Després d'uns dies en què Alemanya ha quasi monopolitzat aquest espai, canviem de geografia i viatgem al segle XVII per a situar-nos a la Venècia prèvia a la potent irrupció artística de Vivaldi i Canaletto. Perquè, tot i les aparences, abans del pèl-roig més famós de la història de la música a Venècia hi va haver vida i no precisament extraterrestre, si bé aquest extrem seria discutible. Avui doncs m'agradaria parlar d'un actor venecià de qui aquesta setmana se'n commemora l'aniversari del seu decés (uns diuen en un 14 de gener, altres en un 17). Sigui com sigui, un motiu perfecte per a conèixer el bon art de Cavalli... bé, de fet, hauríem de dir de Caletti Bruni, el seu cognom real. Efectivament, Cavalli era el pseudònim amb què honoríficament firmava les seves partitures ja que aquest cognom es corresponia amb el del noble venecià que, amablement, retribuïa a Caletti pels seus treballs. En reconeixement, tacticisme professional o per cortesia, va creure convenient firmar les obres d'aquesta manera. Alumne de Giovanni Battista, organista de la Catedral de Crema, viatjaria a Venècia per a entrar a formar part del cor de veus de la famosa Basílica de Sant Marc. Progressivament aniria madurant com a cantor i també com a intèrpret amb l'ajuda de Monteverdi, director del cor de la Basílica en aquell temps. El privilegi d'haver estat alumne d'un dels més grans mestres barrocs de la història es traduiria en una vasta producció operística amb que Caletti seria àmpliament reconegut. Ara bé, no oblidaria la seva lúdica i acadèmica capacitat interpretativa amb un instrument, l'orgue, amb el qual assoliria l'elevat i prestigiós rang d'organista principal, de la pròpia Basílica de Sant Marc, l'any 1665. Alhora, i pocs anys més tard, ocuparia el càrrec de mestre de capella a la mateixa Basílica, l'estatus més elevat de la seva vida. Aquest nou càrrec, i abandonada l'escena teatral i secular, afavoririen la dedicació, en exclusiva, a un nou gènere en ell, el religiós. En aquest context històric i de finals del XVII haurem de situar, cronològicament, la producció sacre que avui, en honor a Caletti alies "Cavalli", recuperarem. Doncs sí, sota l'etiqueta d'una esplèndida recopilació editada pel segell Harmonia Mundi i en què trobarem obres de Gabrieli o del mateix Monteverdi, entre d'altres, és a on podrem gaudir d'una sèrie d'obres de Cavalli de caràcter litúrgic i situades a l'entorn d'un majestuós Magnificat. L'estil de Cavalli és fidel, a diferència de la òpera, al de Monteverdi. Policorals, a quatre, sis o vuit veus segons el cas i amb l'acompanyament obligat d'instrumentació i baix continuo. El Magnificat serà introduït per una canzona a 8 instrumental i per un preciós Lauda Jerusalem per a cor, instruments i baix continuo. Cavalli, certament, no és un desconegut del paisatge internacional. I no ho és fruit, bàsicament, del seu repertori operístic que va causar furor durant bona part del segle XVII i que ha estat recuperat, testimonialment, a finals de la nostra era. No obstant, no hem de menystenir el fet que, així mateix, va dedicar el seu bon temps, des de 1639 i fins a l'últim dels seus dies, al servei musical i a la devoció catòlica a la Basílica de Sant Marc. Per tant, resulta comprensible redimensionar la producció litúrgica que fou, tot i el que pugui semblar, la més important i la més extensa del seu brillant catàleg. Podem afirmar que possiblement la òpera era una de les seves diversions, lucratives evidentment, però que no han de restar mèrit, en absolut, a l'art religiós que un bon dia va decidir regalar a Venècia i de pas a la humanitat!
A la interpretació el cor i els instruments de la Balthasar-Neumann sota la direcció de Thomas Hengelbrock.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaOh Yes, Cavalli c.s.
ResponElimina