dissabte, 21 de setembre del 2013

MELCER, Henryk (1869-1928) - Piano concerto in c (1898)

Irving Ramsay Wiles - The Sonata (c.1889)
Obra d'Irving Ramsey Wiles (1861-1948), pintor nord-americà (1)


- Recordatori d'Henryk Melcer -
En el dia de la celebració del seu 144è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Irving Ramsey Wiles (8 d'abril de 1861 - 1948) va ser un artista nord-americà d'Útica, Nova York. Va ser educat a l'Institut Sedgwick de Great Barrington, Massachusetts, i va aprendre els principis bàsics sobre pintura amb el seu pare, Lemuel Maynard Wiles (1826-1905), centrat, principalment, en paisatges. Des de 1879-1881 va estudiar a l'Art Students League of New York, amb James Carroll Beckwith i William Merritt Chase, i més tard a París amb Carolus-Duran. En els seus primers anys va treballar com a il·lustrador per a diverses revistes americanes, i més tard es va dedicar amb gran èxit a pintar retrats. Era membre de la Societat Americana d'Artistes, la qual va introduir la seva elecció de 1897 a l'Acadèmia Nacional de Disseny dels Estats Units com associat. Wiles també va ser membre de la Societat Americana d'Aquarel·la. Entre les seves obres s'inclouen Russian Tea, Lady at Fireplace, i Scallop Boats, Peconic.

Font: En català: No disponible En castellano: Irving Ramsey Wiles (1861-1948) In english: Irving Ramsey Wiles (1861-1948) - Altres: Irving Ramsey Wiles (1861-1948)



Parlem de Música...

Henryk Melcer-Szczawiński (21 de setembre de 1869 - 18 d'abril de 1928) va ser un compositor, pianista i director d'orquestra polonès, destacat exponent del romanticisme tardà del seu país i figura d'enllaç entre l'adveniment de Ignacy Jan Paderewski i Karol Szymanowski, en aquell temps un dels majors compositors polonesos de la segona meitat del segle XIX i de la primera meitat del segle XX, respectivament. Pianista excepcional, va aconseguir la celebritat gràcies als seus dots amb l'instrument, exercint una doble carrera de virtuós i professor, alhora que se li haurien obert les portes a la direcció orquestral. Les obres més prestigioses de Melcer -i les úniques que han assolit un cert ressò fora de les fronteres del seu país- són els seus dos concerts per a piano, de segell i factura pròpia: tan el 'Concert per a piano No 1 en Mi menor' (1894) com el 'Concert per a piano No 2 en Do menor' (1898) són brillants i eloqüents mostres d'un gènere en ple declivi, el concert romàntic. A mig camí entre el virtuosisme rapsòdic de Liszt i el simfonisme de Txaikovski en el primer, més proper a la moderació d'un Brahms en el segon, sengles obres suposen, però, l'aportació més sòlida de la música polonesa al piano concertant de finals del segle XIX. Melcer va morir a Varsòvia el 28 d'abril de 1928, d'un atac de cor. El seu repertori, tot i no ser abundant, inclou, entre altres, les obres següents:

Symfonia c-moll (1900)
I Koncert fortepianowy e-moll (1895)
II Koncert fortepianowy c-moll (1898)
Trio fortepianowe g-moll (1895)
Sonata skrzypcowa G-dur
Maria (opera, Warszawa 1904), według poematu Antoniego Malczewskiego
Protesilas i Laodamia (opera, Paryż 1925)
Pani Twardowska, ballada na tenor, chór i orkiestrę (1898), do słów Adama Mickiewicza

Font: En català: No disponible En castellano: Henryk Melcer-Szczawiński (1869-1928) In english: Henryk Melcer-Szczawiński (1869-1928) Altres: Henryk Melcer-Szczawiński (1869-1928)



Parlem amb veu pròpia...

El Concert per a piano número 2 en Do menor de 1898, consta de tres moviments i Melcer el va dedicar al seu mestre vienès Theodor Leschetizky. Va ser publicat, per primera vegada, per Léon Idzikowski a Kíev i posteriorment a Varsòvia el 1913. El primer moviment del concert, Allegro moderato, està en forma sonata-allegro i en compàs ternari. El segon, Andante non troppo lento, està en forma de cançó i amb un començament en Do major. El final, Allegro con fuoco, està en compàs binari, a diferents ritmes i amb un caràcter de dansa en la forma de sonata-rondó. L'estrena oficial i en públic va tenir lloc a Leipzig durant l'agost de 1898. Els concerts de Melcer exigeixen un elevat virtuosisme tècnic, versatilitat i resistència per part de l'intèrpret solista. Per exemple, la cadència del tercer moviment (on apareix el segon tema) planteja un altre problema tècnic greu per al pianista. Per sobre de tot, però, la resistència és el principal problema, especialment en aquest segon concert on el pianista toca ininterrompudament. En la seva biografia, escrita pel seu pare Wanda Melcer, cita una opinió que va aparèixer al Poranny Kurier després d'una actuació a Varsòvia del segon concert l'any 1912. El crític romanès Jasin'ski va escriure: 
"Cal preguntar-se perquè el Concert en Do menor no troba un lloc permanent en el repertori [a Polònia]. Hi ha temes plens d'expressió on el caràcter polonès es desenvolupa esplèndidament i en general ens deixen extasiats... una impressió inoblidable roman després d'escoltar aquest concert."
Possiblement, la curiositat més destacada de l'esplèndida i històrica edició en què trobarem aquesta i altres obres, és la del propi pianista que les interpreta. Jozef Smidowicz (1888-1962) va viure, ni més ni menys, en contacte directe amb el compositor Melcer fins el punt que va ser un dels principals promotors de la seva obra sent, ell, un dels primers pianistes en interpretar aquest majestuós concert número 2 a principis del segle XX. Per tant, la música que escoltarem avui ens enllaça directament amb el seu autor. Són realment poques les vegades que tindrem la oportunitat de compartir i contextualitzar la música d'una forma tant directa. Desconec l'any en què aquest enregistrament es va fer però, en qualsevol cas, ha de ser d'abans de 1962. Sorprenentment, la qualitat del so en prou feines ho pateix tot i la comprensible restricció cronològica i tecnològica. Tresors i més tresors, ben recòndits molts d'ells, que massa sovint ens deixen emocionalment perplexos i que en un dia com avui ens ajudaran a celebrar un aniversari... el d'Henryk Melcer!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...
CPDL: No disponible.
















Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Hi Pau,
    this is certainly very interesting music, I have to get used to his way of telling me in music, what he means. He is most surely not the "Middle of the Road" composer, but one with a language of his own.
    Thank You for this music.

    Greetings,
    Peter

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thanks Peter!!
      Really, is an unknown composer but his music is interesting to explain the transition between Romantic and 20th Century music.

      Greetings!!
      Pau

      Elimina
  2. Es usted el arquetipo de lo que siempre pensamos que era un catalán auténtico. Su blog debería ser mirado y estudiado por muchos ciudadanos de Cataluña.
    Molt gracies per tot!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchisimas gracias! Perdona responderte casi 3 años más tarde. Simplemente blogger no me avisó de tu comentario. Un abrazo fuerte!!!
      Pau

      Elimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina