diumenge, 16 de març del 2014

CASTRO LOBO, Joao de Deus (1794-1832) - Missa em Re maior

Eduard Hildebrandt - A Glória, Rio de Janeiro (c.1846)
Obra de Eduard Hildebrandt (1818-1868), pintor alemany (1)



- Recordatori de João de Deus de Castro Lobo -
En el dia de la celebració del seu 220è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Eduard Hildebrandt (Danzig, 9 de setembre de 1818 - Berlin, 25 d'octubre de 1868) va ser un pintor alemany. La seva primera formació va anar a càrrec del seu pare. No obstant, aviat va entrar a l'estudi del pintor Wilhelm Krause. Després de viatjar a París el 1840, on va estudiar les tècniques de l'aquarel·la i la pintura paisatgística, Hildebrandt es va fer amic del naturalista i geògraf alemany Alexander von Humboldt. Va ser a través d'Humboldt que va rebre el seu primer encàrrec important per part del rei de Prússia, Frederic Guillem IV, per pintar una vista de Rio de Janeiro a Brasil. Hildebrandt va tenir aleshores l'oportunitat de viatjar pel continent americà on va pintar i representar, sovint amb aquarel·la, tot allò que veia. L'estil de Hildebrandt està marcat per les pinzellades gairebé pre-impressionistes així com per un ús vibrant del color i contrast. La cromolitografia, el primer mètode viable de la impressió en color, era ideal com un mitjà de transmetre la seva obra de forma impresa, l'estratificació minuciós dels colors que demanda el procés garanteix que les impressions es mantenien fidels a la visió audaç i dramàtica del món de Hildebrandt. Aquestes preciosistes imatges es troben entre les impressions topogràfiques més recognoscibles i en diferents col·leccions publicades durant el segle XIX.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Eduard Hildebrandt (1818-1868) - Altres: Eduard Hildebrandt (1818-1868)



Parlem de Música...

João de Deus de Castro Lobo (Vila Rica, 16 de març de 1794 - Mariana, 1832) va ser un compositor brasiler. Fill de Gabriel de Castro Lobo, també músic, i de Quitéria da Costa i Silva, va estudiar música al Seminari Marià on va ser ordenat sacerdot. Va ser organista de la Tercera Ordre de Sant Francesc de la Penitència i mestre de capella de la catedral. A Vila Rica va ser l'organista de la Tercera Orde del Carme, i fins i tot va actuar com a regent del cor i orquestra de l'òpera. El seu catàleg d'obres inclou 23 peces, aproximadament, entre Matines, Responsórios Fúnebres e Novenas, de les que destaquen la Missa a 8 veus, la Missa en Re Major i Matines de Nadal, totes elles per a solistes, cor i orquestra, a banda d'una Obertura en Re major per a orquestra. El seu estil classicista és, potser, el que el diferencia d'altres compositors miners del segle XVIII.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: No disponible - Altres: Joao de Deus Castro Lobo (1794-1832)



Parlem amb veu pròpia...

João de Deus de Castro Lobo va ser el compositor afro-brasiler més productiu de l'estat de Mines Gerais, Brasil, durant la primera meitat del segle XIX, tant pel volum com per la difusió de les seves obres. La major part de la música brasilera colonial, de la que en aquest espai ja n'hem vist diversos exemples, s'emmarca en el classicisme europeu i generalment s'emmiralla en l'estil bel-cantista italià, sota influència de Paisiello, Cimarosa i Rossini. A diferència d'Europa, al Brasil l'únic mitjà d'introducció de la música clàssica va ser a través de les esglésies i generalment en nom de la música religiosa. Aquesta, en terres colonials brasileres, va viure una extraordinària acceptació i difusió en nom de compositors com el mateix Castro Lobo però també gràcies a autors com Nunes Garcia, Lobo de Mesquita, Dias de Oliveira o Santos Cunha, entre molts altres. El nombre d'obres que actualment es preserven en catedrals, esglésies i biblioteques brasileres és tant extens com desconegut tot i la contemporània labor de recuperació duta a terme, especialment, al Brasil. En nom i en celebració de Castro Lobo, un autor del que probablement no n'escoltarem cap de les seves obres a Catalunya, recuperarem una de les diverses misses que va escriure. La Missa en Re major, composta durant el regnat de Joao VI de Portugal, és una obra escrita en una tonalitat solemne i influenciada pels models estètics i formals exuberants que en aquell temps destil·lava, amb èxit, el seu col·lega Nunes Garcia. Probablement escrita el 1817, en la seva localitat natal de Vila Rica, és una missa de només dos moviments, el Kyrie i el Gloria, però d'una majestuositat indiscutible per a solistes, cor i gran orquestra. El model clàssic vienès, en aquest cas, és evident i en certa forma, possiblement, inspirat en la música de Sigismund von Neukomm un austríac, alumne de Michael Haydn, que en aquell temps servia a la cort de Joao VI. La interpretació és, en general, bona i equilibrada tant pel que fa a les veus com pel que fa a la orquestra fet que ens permet apreciar a un bon nivell l'esplèndid art de Castro Lobo el qual, espero, pugui tenir continuïtat en el futur!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...
Joao de Deus Castro Lobo (1794-1832) - Missa em Re maior

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: