dimarts, 17 de gener del 2012

VITALI, Tomasso (1663-1745) - Chaconne fur Violine und Orgel

El violinista, obra de Gerard ter Borch, pintor holandès coetani de T. Vitali.




Tomasso Vitali (1663-1745) compositor i violinista italià nascut a Bologna, ciutat medieval i geogràficament propera als Apenins. Fill gran de G.B. Vitali, va estudiar composició i interpretació a Mòdena amb el "maestro Pacchioni". Poca cosa podem dir i explicar de la vida d'aquest artista italià d'estil barroc tardà i mestre del violinista Evaristo Felice Dall'Abaco, conegut per la seva sèrie de concerts per a molts instruments. De vida sedentària, va viure tota la seva vida artística i musical a Mòdena, concretament en el càrrec de violinista de la orquestra de la cort d'Este. Trios, sonates i altres obres de cambra per a violí configuren la totalitat dels seus treballs compositius. És un d'aquells artistes de la història de la música que han passat a la història per una obra que, sembla ser, no es seva. Com aquesta que presentaré avui. De fet, històricament s'havia associat aquesta xacona per a violí en sol menor a la vida i producció de Vitali, no obstant, estudis recents i en paral·lel a diverses "estafes" musicals de les quals, i ràpidament em ve al cap la del adagio d'Albioni, aquesta n'és una altra. No és un cas tant paradigmàtic com el d'Albinoni, que realment es per treure'n suc, però bé, no deixa de ser una anècdota musical que ens ajuda a entendre la dificultat per a datar i posar nom a moltes de les obres de la història de la música clàssica i com de fàcil, amb una base de voluntat i una dosi de mala fe o d'ingenuitat segons el cas, es pot mantenir el públic profà, amateur i acadèmic, plàcidament enganyat. Fos com fos, m'agradaria recuperar aquesta obra escrita per a violí i que, amb l'acompanyament secundari de l'orgue, donen fe d'una peça de gran bellesa on la interpretació del violí requereix d'un bon pols tècnic. Qui la va compondre coneixia bé l'art amb el violí talment com T. Vitali el qual potser ha passat a la història injustament... o no!

Ens la interpreta Boris Goldstein al violí i Claus Kühnl a l'orgue.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):


Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Interessant post, i per això mateix,
    he de respondre oferint la qual, sense cap dubte,
    és la millor versió d'aquesta peça mai gravada.

    La interpreta Ricardo Odnoposoff i Heinz Wehrle tocant l'òrgan,
    i va ser gravada cap a 1950. En FLAC, aquí la teniu, "per a qui l'interessi".

    TAVchicmRO.rar (60 MB)
    http://www.mirrorcreator.com/files/M9MKJORU/TAVchicmRO.rar_links

    Dóna pura glòria escoltar, escoltin,
    i si no em creuen, gaudeixin abans de baixar.

    L'he extret d'una antologia de la seva carrera en 6CDs,
    publicada pel segell Doremi i present en Ru.Tracker.

    [IMG]http://i816.photobucket.com/albums/zz88/deodac/fwnbm1_thumb.jpg[/IMG]

    Un bon bloc, que publica obres tan curioses, ha de tenir suport.

    Salutacions de deodac des de l'illa d'A Toxa.

    Comentaris? @ Meu àlies ad gmail dot com

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Deodac!

      No l'havia escoltada mai aquesta versió, realment emocionant!
      Moltíssimes gràcies per compartir-la amb nosaltres!

      Salutacions des de Barcelona!

      Elimina