dissabte, 6 d’abril del 2013

KUHNAU, Johann (1660-1722) - La Battaglia "Biblical Sonata No.1"

Jan van Huchtenburg - De slag aan de Boyne
Obra de Jan van Huchtenburg (1647-1733), pintor holandès.


- En record del 353è aniversari del naixement de Johann Kuhnau -



Johann Kuhnau (1660-1722) compositor i organista alemany nascut a Geising. Seguim sumant autors i constel·lacions musicals relacionades amb la geografia germànica perquè avui dissabte, sant tornem-hi. Abans que res, si fem una ullada a la prehistòria d'aquest espai observarem, amb deleix, que Kuhnau, el mestre que avui celebra el seu 353è aniversari, ja va fer acte de presència amb un magnífic Magnificat, valgui la redundància. Avui, situarem el nostre centre d'interès en la seva música organística ja que, tot i ser un dels tants contemporanis de Bach i en tant que va dedicar bona part de la seva existència i del seu treball a la música religiosa, també va tenir temps per a la literatura i el vocabulari estrictament instrumental. I ja que parlem de Bach hem de dir que Kuhnau va ser un dels principals referents del mestre d'Eisenach ja que ocupava el càrrec de Kantor de l'Església Sant Tomàs de Leipzig abans que aquest fos adjudicat al Déu alemany. Escoltant a Kuhnau un pot percebre, perfectament, l'essència bachiana i l'estil tant característic de l'escola germànica de finals del XVII i principis del XVIII. És extraordinari poder contextualitzar la demografia musical d'aleshores ja que el fet de poder cartografiar-la ens ajuda a situar els esdeveniments d'una forma més clara, nítida i precisa. Des d'un punt de vista històric, és de gran valor fer-ho ja que dimensiona la importància d'un o altre compositor i Kuhnau fou, sens dubte, un dels actors clau del seu temps. I Kuhnau, com va fer posteriorment el gran mestre Bach, va dedicar gran part del seu univers creatiu a la composició i a l'estudi teòric de l'orgue i de les múltiples possibilitats que aquest ofereix. En aquest sentit, va compondre tota una sèrie d'històries bíbliques per nom Sechs Musikalische Vorstellugen einiger Biblische Historien, de 1700 i que representen, en sí mateixes, la primera aproximació a allò que anomenem Música programàtica. D'aquest relat extrauré les partitures del dia d'avui. D'entrada, la Sonata Bíblica No.5 per a orgue i en què s'explica, musicalment, la història de Gedeó, el salvador del poble d'Israel. Preludi de l'espectacular Batalla corresponent a la Sonata Bíblica No.1 i en aquest cas transcrita per a conjunt d'instruments de vent. Fa referència a la història de la lluita entre David i GoliathEn definitiva, una forma singular de celebrar a Kuhnau en aquest dissabte fresc i primaveral. Els passatges musicals pictòrics i al·legòrics d'una història de llegenda d'aquestes sonates són el testimoni d'un temps en què la música formava part de forma efectiva de la vida d'unes societats que van fer de la cultura un dels seus motors de renovació i, el que és més important, de profunda evolució. Kuhnau, mestre de Heinichen i de Graupner, ambdós grandíssims compositors, és encara a dia d'avui un desconegut ja que el seu mercat és escàs i resulta poc explorat... de moment. Des d'aquí, el nostre petit homenatge a Kuhnau qui amb el seu art va influenciar, de forma determinant, al seu col·lega Johann Sebastian Bach. Felicitem-lo i felicitem-nos ja que poder gaudir-ne és un privilegi i una fortuna tot i el soroll estrident del nostre temps que sembla voler, tot i que no podrà, apaivagar definitivament la veu d'una història tant potent i tant fascinant que, per sempre, romandrà amb nosaltres!

A la interpretació de la Sonata No.5, la organista del Mozarteum de Salzburg, Elisabeth Ullmann.

La Sonata No.1 interpretada pel conjunt Phil Jones Brass Ensemble.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):


Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris: