Obra de William Turner (1775-1851), pintor anglès.
- En record del 244è aniversari del naixement de Johann Georg Lickl -
Johann Georg Lickl (1769-1843) compositor i organista austríac nascut a Korneuburg. Seguim mirant de reüll el conjunt d'autors que, d'una o altra forma, ja formen part de la història de vida d'aquest espai per centrar-nos en un dels vells coneguts nostres, alumne de Franz Joseph Haydn. Perquè Lickl, de qui ja n'he parlat un parell de vegades en relació amb dues obres de connotacions religioses, també va ser un mestre en l'art instrumental. En aquest sentit, i de moment, val a dir que són poques les partitures recuperades d'un repertori prou extens però considerablement desconegut. La seva condició de mestre de capella i posteriorment de mestre del cor d'una església local de Pécs (Hongria) el dimensionen com a compositor, exclusivament, de litúrgia musical. I si bé en el pertinent exemple dominical de fa uns quants mesos en relació amb una de les seves misses solemnes denoten i, el que és més important, ratifiquen la condició d'acadèmic solvent, també hem de posar una mirada a la clarividència instrumental que Lickl, amb comptagotes, ens ha deixat per a la posteritat. Perquè si bé a dia d'avui en tenim poques referències haurem de fer l'esforç de situar el nostre interès en aquelles partitures que ja han estat editades. Exemples en tenim tot i que principalment i pel que fa a música de cambra com la que presentarem avui. Un interessant Quintet concertant en Fa major per a trompa, clarinet, oboè, fagot i flauta. Hem de recordar que la forma instrumental per a instruments de vent té un clar precursor en el seu contemporani txec Anton Reicha inductor, en essència, d'aquesta peculiar conjugació d'instruments de vent amb els quals va obrir una nova finestra conceptual i pràctica del món de la música. Doncs bé, Lickl que vivia atent als aires de canvi romàntics i a la potència vienesa de Beethoven, va decidir provar fortuna amb aquesta fórmula experimental. Desconec l'èxit obtingut en el seu cas no obstant, i al seu favor, hem de dir que el conjunt que presentem avui, de cinc moviments, presenta un discurs clàssic virtuós i temàticament entretingut. Seguim sumant aniversaris i commemoracions ja que, de fet, amb tants i tants compositors existents resulta relativament senzill que cada dia de l'any podem fer-ne un o altre recordatori. Avui un nou exemple que ens ha servit d'excusa per a situar la nostra mirada a l'escorredís i misteriós Lickl el qual, no dubto, té molta menys fama de la que mereix. Possiblement, no tant a nivell a instrumental. Tanmateix, no deixaré de recordar que el seu llegat religiós és descomunal i hereu, de ple, de la tradició clàssica. Conseqüentment, per tots aquells que el classicisme litúrgic simplement ens resulta apassionant, el poder resar i desitjar més i noves edicions del seu llegat en aquest sentit, és un profund i sincer anhel. Mentrestant felicitem-lo i, com tantes vegades dic i diré, felicitem-nos de poder gaudir del seu art, el que porta per signatura el nom de Johann Georg Lickl!
A la interpretació el conjunt Stuttgart Brass Quintet.
Gaudiu i compartiu!
A la interpretació el conjunt Stuttgart Brass Quintet.
Gaudiu i compartiu!
Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):
BIOGRAFIA: Johann Georg Lickl (11 April 1769 – 12 May 1843)
RECICLASSICAT: LICKL, Johann Georg (1769-1843)
RECICLASSICAT: LICKL, Johann Georg (1769-1843)
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEstimado Pau Muchas gracias por la cantata de Mayr, las joyas de: Fritz flute sonatas, obras para clave de Elsner, la misa de celebración de Courcelle, la música coral de Telemann.
ResponEliminaUn fuerte abrazo mi amigo.
Milton
Gracias Milton!!!
EliminaAbrazo!
Pau
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina