Crist curant al paralític en el llac de Betesda, obra Bartolomé Esteban Murillo, pintor espanyol del XVII
Christoph Graupner (1683-1760) compositor i clavecinista alemany nascut a Hartmannsdorf. Contemporani de ple de Bach i Handel, va ser un dels més grans exponents del barroc i preclassicisme alemanys del seu temps. Sense cap mena de dubte el seu és un dels casos més paradigmàtics de la història de la música. De ben segur que el seu nom, tot i que potser us pot sonar, és un dels noms més injustament oblidats tot i l'enorme producció que se'n conserva. Malauradament per ell i pel seu art original i creatiu, el fet de coincidir en l'espai i el temps amb autors d'una magnetosfera tant atractiva i potent com Bach, Telemann i Handel l'ha fet caure en una foscor que en cap cas és representativa del seu art. Va néixer en una família de valors tradicionals i de relativa poca influència en la vida musical. De fet, els seus primers estudis els va fer amb el seu oncle interpretant petites obres a l'orgue. Tot i això, va seguir amb la seva docència reglada a la Universitat de Leipzig on es formaria en Jurisprudència, sembla ser una matèria recurrent en molts dels compositors de l'època. Un cop acabada la Universitat, i amb la il·lustració i disciplina necessàries per a dedicar-se de ple en la composició, va buscar el mestratge de Johann Kuhnau (autor que curiosament en parlàvem en relació al seu excels Magnificat en Do major) cantor, en aquell temps, de l'església de Sant Tomàs de Leipzig. Hem de tenir en compte que Graupner va ser considerat una eminència situada al mateix nivell que Bach amb el qual va compartir amistat, professió i ciutat durant gran part de les seves paral·leles vides. Al mateix nivell artístic no ho sabem encara, no obstant, era considerat a un o dos esglaons per sobre, artísticament parlant, de Telemann i Handel. Probablement, la descomunal obra de Graupner, amb més de 1400 cantates, 113 simfonies, 8 òperes, 86 suites orquestrals, més de 40 concerts, partites per a clavicèmbal... són un repte per a qualsevol intèrpret actual i exigiran una o dues vides per a veure recuperada la seva obra al complet. Com dèiem, el seu Magnificat en Do escrit pels vols de 1722 i que ens recordarà al seu mestre Kuhnau. Curiosament, tot i escriure cantates de forma industrial només una d'elles és un magnificat. Sigui com sigui, és una obra que ens obrirà les portes de la dimensió Graupner, la quarta dimensió de la música amb el permís de Bach, Telemann i Handel que, de ben segur, estarien encantats de compartir un lloc a la història amb Graupner, un dels grans!
De propina a mode d'obertura del seu Magnificat en Do, una interessantíssima partitura concertant, el seu concert de fagot, dos violins, viola i clavecí interpretat pel conjunt Antichi Instrumenti amb Györgyi Farkas al fagot.
El Magnificat i en aquesta primera gravació mundial per obra i gràcia del segell CARUS, i com ja ens té acostumats, brillant amb llum pròpia la interpretació de la Rastatter Hofkapelle amb la batuta enèrgica de Jürgen Ochs.
Un plaer pels sentits, gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Reinhard Keiser – Keiser, R.: Dialogus Von Der Geburt Christ / Graupner, C.: Magnificat in C Major
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
You've made me curious, Pau...:-))
ResponEliminaGreetings, Sasja.
Thanks Sasja,
EliminaThe link below!
Greetings,
Pau
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina