Retrat d'Horatio Nelson, obra de Lemuel Francis Abbott, pintor anglès del segle XVIII
Franz Joseph Haydn (1732-1809) compositor austríac nascut a Rohrau. Recuperem un dels noms per antonomàsia de la música. El nom d'Haydn el podem associar a la simfonia o també al quartet de corda ambdós gèneres els va fer evolucionar i popularitzar fins a una nova dimensió. Conegut al seu temps i al nostre, el cert és que no va tenir uns inicis gens fàcils. Cantant del cor de veus blanques a la majestuosa Catedral de Viena (on, com a recordatori, cada diumenge es pot fruir d'una missa cantada), va néixer en una família tradicional austríaca, el seu pare era fabricant i mecànic de carruatges. Sembla ser que l'amor per la música de la seva família que, tot i no tenir els més mínims coneixements teòrics musicals, va ser el principal valor a l'hora d'inculcar-li la passió per aquest art. I com dèiem, els primers anys d'Haydn no foren gens fàcils, un cop es va fer adolescent i la veu l'hi va canviar, el mestre del cor on cantava el va fer fora "amablement". Perdut i sense referents a Viena, es guanyava la vida com professor de música, cantant serenates al carrer i com a fidel servidor de Nicola Porpora del qual va aprendre, segons el mateix Haydn, de forma decisiva l'art de la composició. Les primeres mostres que el talent d'Haydn progressava van ser quan ell mateix va observar sorprès com obres que havia escrit estaven a la venda sense el seu permís pertinent. Potser el seu caràcter afable, rialler i al seu físic poc agraciat, tot i la gran quantitat d'amants que cultivaria al llarg de la seva vida, el van ajudar a què un aristòcrata ric l'adoptés musicalment. A partir d'aquí, el seu talent evolucionaria gràcies a la llibertat creativa, contextualitzada al seu temps evidentment, als ingressos regulars i a una millor qualitat de vida allunyada dels temps en què havia de viure en habitacions rellogades d'amics, coneguts o familiars. A mesura que els anys passaven i el seu estil evolucionava el seu nom es faria cada vegada més conegut fins al punt que la potent cort dels Esterhazy el contractaria per a obra i gràcia del seu príncep Nikolaus Esterházy amb el qual conviuria durant més de 30 anys. Multitud de composicions daten d'aquesta època, entre elles aquesta Missa in Angustiis o missa de Nelson. Traduint, Haydn es referia a aquesta obra com la missa "en temps difícils". Hem de tenir en compte que l'any que la va escriure, el 1798, era un període revolucionari de la mà napoleònica i de guerres en terres austríaques. Recordem que tot i passar una temporada a Londres, amb gran èxit tot s'ha de dir, va decidir tornar al seu país tot i la terrible situació en què es trobava. El que Haydn no coneixia en el moment d'escriure aquesta missa és que Napoleó havia sofert una humiliant derrota a mans de les tropes angleses sota el comandament de l'almirall Horatio Nelson. Per això la dualitat semàntica a l'hora de referir-nos a aquesta contundent missa que avui tindrem l'enorme plaer d'escoltar en un dia que, inexplicablement, el rellotge ens ha robat una hora, seran reminiscències Napoleòniques o és que potser ens trobem "en temps difícils"...
Ens la interpreta de forma brillant i pulcre Trevor Pinnock a l'orgue amb els solistes, cor i orquestra de The English Concert.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina