Charles Camille Saint-Saëns (1835-1921) compositor i pianista francès nascut a París. Orfe de pare des de molt petit, Saint Saens ha estat, juntament amb Mozart, un dels compositors i intèrprets més precoços de la història de la música. Amb dos anys començava a estudiar piano i amb quatre ja componia. De fet, la seva primera obra la firmà l'any 1839 amb una breu sonata per a piano i no content amb això, als 5 anys ja interpretava una obra de Beethoven al piano i amb 10 un concert de piano de Mozart. Sobren els qualificatius per entendre la magnitud de Saint Saens, que per altra banda, sempre se l'ha titllat de ser "excessivament" acadèmic i proper al classicisme i, per tant, allunyat de les noves innovacions que sembla ser "tocaven" al seu temps. Ara bé, la figura de Saint Saens és dual, per una banda, com a music excepcional dotat d'una memòria i ment privilegiada i per altra, un home irreverent, de caràcter indeterminat i polèmic que sovint menyspreava públicament els seus contemporanis amb qui no s'hi avenia del tot bé, fossin francesos o alemanys. Dotat d'una ment brillant, va ser qui va introduir a França el poema simfònic, una forma musical per a orquestra dotada de força i sentiment literari, sovint interpretada en un sol moviment i popularitzada per autors com F. Lizt (amb qui Saint Saens hi tenia una sincera amistat), Berlioz o Debussy. Saint Saens tot i que tocava el piano realment bé, va desenvolupar la seva carrera com a organista de diverses esglésies de París, de forma que era així com es guanyava la vida. I què podem dir de la seva música, més de 200 obres il·lustren un catàleg molt variat que va des d'unes de les primeres obres escrites per al cinema passant per simfonies, obres de cambra, òperes o cançons. Val a dir que els seus 86 anys de vida van ser d'una enorme productivitat més enllà de la música, ja que fou amateur en les més diverses ciències tals com les matemàtiques, l'entomologia, la geologia o l'arqueologia. A la vegada, la seva afició per l'astronomia sovint feia que fes coincidir alguna de les seves obres amb fenòmens astronòmics destacats. Avui, tot i que astronòmicament no sigui una efemèride remarcable tot i la brillant i majestuosa presència de Venus al capvespre, recuperaré una de les obres de joventut de "monsieur" Saint Saens, concretament el seu Opus 17, el concert número 1 per a piano i orquestra en Re major, escrit per un jove de 23 l'any 1858 i que ens recordarà, en certa manera, els concerts que uns anys abans havia escrit un alumne privilegiat de Mozart, l'austríac Johann Nepomuk Hummel. Dijous, primer dia d'un mes de març que ens anticipa la primavera la qual, i meteorològicament parlant, ja fa dies que és amb nosaltres.
Ens l'interpreta la City of Birmingham Symphony Orchestra, amb Stephen Hough al piano i sota la batuta de Sakari Oramo.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
PRESTOCLASSICAL: The Romantic Piano Concerto 27 - Saint-Saëns
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina