Aparició de Crist a Sant Pere, obra d'Annibale Carracci, pintor italià del segle XVI
Francesc Valls (1671-1747) compositor català nascut, sembla ser, a Barcelona. De tornada a casa, el nostre petit país aquell que, segons diuen, des de dalt d'un campanar pots veure'l quasi be tot. I de ben segur que Valls des del campanar de la Catedral de Barcelona, on treballaria la major part de la seva vida podia veure, si més no, l'esplendorosa ciutat de Barcelona. Aquella on hi faria vida, on hi escriuria més de 300 partitures de les quals 266 foren oratoris i que romanen inèdites esperant que alguna ànima desinteressada les tregui de l'ostracisme. Mestre de capella de l'església parroquial de Marató i de la Catedral de Girona, va fer vida per un breu període a la majestuosa església gòtica de Santa Maria del Mar abans d'ocupar el lloc vacant de mestre de capella de la Catedral de Barcelona. Professor de Pere Rabassa, de qui n'havia parlat fa unes setmanes en relació amb la seva Missa Simeon Iustus, Valls fou, sense discussió possible, el més gran exponent del barroc musical català. Sobri en l'estil, elegant en la música, la seva obra és testimoni d'un període que, fins i tot a Catalunya i degut a la inherent indiferència generalitzada pels compositors del nostre país, roman en els subterranis dels arxius o biblioteques esperant, en la foscor, la llum del renaixement. L'obra d'avui és una de les composicions sui géneris del propi autor, de fet, és una peça excepcional ja que Valls hi va introduir tot un seguit d'innovacions en relació al cor, a la instrumentació i a la forma que va rebre multitud de crítiques per aquest fet. Tantes foren les controvèrsies al respecte, que va haver d'escriure un tractat teòric l'any 1742, el Mapa Armónico Práctico, per a justificar, amb exemples de composicions pròpies, l'obra que avui escoltarem. La seva Missa Scala Aretina, l'obra mestra de Valls escrita l'any 1702 per a 11 veus en tres cors, dos violins, dos oboès, violó, dos clarins (o trompetes), orgue i baix continu per a arpa. Aquesta missa ens obre els ulls, com en el seu dia ho feia l'elegant missa de Pere Rabassa, a una nova dimensió musical, la porta d'un nou paradigma desconegut i que tot just comencem a percebre i a entendre realment, la de la Catalunya barroca, exuberant en quantitat però sobretot en qualitat. Seguirem investigant!
I paradoxalment, hem de viatjar lluny de les nostres fronteres per a trobar-hi a Gustav Leonhardt (1928-2012) a l'orgue i el cor i les veus de la Koor & Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging en aquesta extraordinària interpretació!
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
IMSLP: Francesc Valls (1671-1747)
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThis mass seems to be an exceptional work in music history. Thank you for sharing it with us.
ResponEliminaNot seems... it is an exceptional work! :P
EliminaThanks for your comment.
Greetings,
Pau
Por favor, você poderia revalidar o link? Muito obrigado.
ResponEliminaJ.Geraldo - Brasil
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaCaro Pau, o link já não está disponível. Pode voltar a fazer um upload? Ficaria muitíssimo agradecido!
ResponEliminaFinalmente, no es necesario volver a hacer un reup. He encontrado el disco en otro lado. Gràcies!
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina