Obra de John Philip Falter (1910-1982), pintor nord-americà (1)
- Recordatori de Kurt Magnus Atterberg -
En el dia de la commemoració del seu 42è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
John Philip Falter (Plattsmouth, 28 de febrer de 1910 - University of Pennsylvania Hospital, 20 de maig de 1982) va ser un pintor nord-americà. Va estudiar a l'Institut d'Art de Kansas City i més tard es va traslladar a Nova York on es va matricular a l'Art Students League. Més endavant va assistir a classes a la Grand Central School of Art on va estudiar amb George Wright. El 1930 va iniciar professionalment la seva carrera com a pintor en un any en què va vendre la seva primera obra a la revista Liberty. A partir d'aquest primer èxit, va poder fer nous contactes i va continuar publicant moltes de les seves obres en revistes 'pulp magazines'. Poc després es va convertir en l'il·lustrador del The Saturday Evening Post. Durant els seus anys amb el Post, va pintar més de 200 portades, majoritàriament amb escenes que va experimentar en la seva joventut a Nebraska i Kansas, així com 47 llibres. Va ser també un bon retratista i va tenir l'oportunitat de pintar els ídols del jazz de l'època com Louis Armstrong i Art Tatum. Els darrers anys, va pintar retrats d'una sèrie de personatges famosos, probablement per encàrrec, entre ells l'actriu Olivia de Havilland, l'actor James Cagney i l'almirall William Halsey. Va morir a Pennsylvania el maig de 1982.
Font: En català: No disponible - En castellano: No disponible - In english: John Philip Falter (1910-1982) - Altres: John Philip Falter (1910-1982)
Parlem de Música...
Kurt Magnus Atterberg (Göteborg, 12 de desembre de 1887 - Stockholm, 15 de gener de 1974) va ser un compositor suec i germà del famós químic Albert Atterberg. Es va formar al Conservatori d'Estocolm on va acabar els estudis el 1911. Poc després va realitzar diverses activitats abans d'assumir, el 1916, la direcció de l'orquestra del Teatre Reial i a partir del 1940 del secretariat permanent de l'Acadèmia Reial de Música. Com a compositor va destacar pel seu cicle de nou Simfonies escrites en un període comprès entre el 1911 i el 1957, la majoria d'elles, en un estil neo-romàntic i properes a la filosofia de Sibelius. Va ser autor també de nombrosa música de cambra, d'obra vocal secular (òperes com 'Fanal' de 1934 o 'Aladdin' de 1941) i religiosa (cantates i una Missa de Rèquiem, entre altres) així com de dos Concerts per a violí, un Concert per a Piano i altres obres orquestrals. Considerat un dels més grans compositors moderns de Suècia, juntament amb Hugo Alfven, va morir als 86 anys a Estocolm.
OBRA:
(selective list)
Vocal secular:
stage
op.
– Jefta (incid music, Didring), 1913; used in Suite no.1
9 Per Svinaherde (ballet), 1914–15; Stockholm, 1921
– Mats och Petter (incid music, J. Bauer), 1915; used in Suite no.2
12 Härvard harpolekare [Härvard the Harpist] (op, K. Atterberg), 1916–18, Stockholm, 1919; rev. 1934–5; rev. 1952 as Härvards hemkomst [Härvard’s Homecoming], Stockholm, 1954
– Syster Beatrice (incid music, M. Maeterlinck), 1917; used in Suite no.3
13 Perseus och vidundret (incid music, T. Hedberg), 1918
– Balettskizzer, 1919; Stockholm, 1920
17 De fåvitska jungfrurna [The Foolish Virgins] (ballet), 1920; Paris, 1920
– Turandot (incid music, C. Gozzi), 1920; used in Suite no.4
18 Stormen (incid music, W. Shakespeare), 1921; orch suite
– De tre mostrarna (incid music, G. Holmgren), 1923
– En vintersaga (incid music, Shakespeare), 1923; used in Suite no.5
24 Bäckahästen [The White Horse] (op, A. Österling), 1923–4; Stockholm, 1925
– Hassan (incid music, J.E. Flecker), 1925; used in Suite no.6
– Antonius och Kleopatra (incid music, Shakespeare), 1926
35 Fanal (op), 1929–32; Stockholm, 1934
43 Aladdin (op), 1936–41; Stockholm, 1941; ov., op.44, 1941
49 Stormen (op), 1946–7; Stockholm, 1948
Others:
Järnbäraland, op.16, solo vv, chorus, orch, 1919;
Sången, op.25, solo vv, chorus ad lib, orch, 1925;
Sångens land, op.32, solo vv, chorus ad lib, orch, 1928
Vocal religiosa:
Requiem, op.8, solo vv, chorus, orch, 1914;
Cantates;
Instrumental:
Orch.:
Syms.:
no.1, b, op.3, 1909–11;
no.2, F, op.6, 1911–13;
no.3 (Västkustbilder), op.10, 1914–16;
no.4 (Sinfonia piccola), g, op.14, 1918;
no.5 (Sinfonia funebre), d, op.20, 1919–22;
no.6, C, op.31, 1927–8;
no.7 (Sinfonia romantica), op.45, 1942;
no.8, e, op.48, 1944;
no.9 (Sinfonia visionaria), op.54, solo vv, chorus, orch, 1955–6 [after Voluspa]
Concertante works:
Rhapsody, op.1, pf, orch, 1909;
Vn Conc., e, op.7, 1913;
Vc Conc., c, op.21, 1922;
Hn Conc., A, op.28, 1926;
Pf Conc., b , op.37, 1935;
Double Conc., g–C, vn, vc/va, str, 1959–60
Suites:
no.1 (Orientalisk svit), 1913;
no.2, 1915;
no.3, op.19/1, vn, va, str, 1917;
Stormen, op.18, 1921;
no.4 (Turandot), op.19/2, 1920;
no.5 (Suite barocco), op.23, 1923;
no.6 (Orientalisk legend), op.30, 1925;
no.7, op.29, str/str qnt, 1926;
no.8 (Suite pastorale in modo antico), op.34, 1931;
no.9 (Suite drammatica), op.47, 1944
Chbr.:
Str Qt no.1, D, op.2, 1909;
Str Qt no.2, op.11, 1918;
2 Höstballader, op.15, pf, 1918;
Sonata, b, op.27, vc, pf, 1925;
Pf Qnt, op.31 bis [arr. of Sym. no.6];
Str Qt no.3, D, op.39, 1937;
Variations and Fugue, op.46, str qt, 1944
Other works:
Concert Ov., a, op.4, 1910;
Rondeau rétrospectif, op.26, 1925;
Älven [The River], sym. poem, op.33, 1929;
Ballad och passacaglia, op.38, 1935;
Concert Ov., op.41, 1940;
Rondeau caractéristique, op.42, 1940;
Indian Tunes, sym. movt, op.51, 1950;
Svensk sommarfest, 1957
Literatura:
ed.: Föreningen svenska tonsättare 25 år (Stockholm, 1943)
Med notpenna och taktpinne: ett och annat om partiturskrivning och taktslagning (Stockholm, 1946)
‘In- och utländska musikminnen från tidigt 1900–tal’, Musikrevy, xii (1967), 322–6
OBRA:
(selective list)
Vocal secular:
stage
op.
– Jefta (incid music, Didring), 1913; used in Suite no.1
9 Per Svinaherde (ballet), 1914–15; Stockholm, 1921
– Mats och Petter (incid music, J. Bauer), 1915; used in Suite no.2
12 Härvard harpolekare [Härvard the Harpist] (op, K. Atterberg), 1916–18, Stockholm, 1919; rev. 1934–5; rev. 1952 as Härvards hemkomst [Härvard’s Homecoming], Stockholm, 1954
– Syster Beatrice (incid music, M. Maeterlinck), 1917; used in Suite no.3
13 Perseus och vidundret (incid music, T. Hedberg), 1918
– Balettskizzer, 1919; Stockholm, 1920
17 De fåvitska jungfrurna [The Foolish Virgins] (ballet), 1920; Paris, 1920
– Turandot (incid music, C. Gozzi), 1920; used in Suite no.4
18 Stormen (incid music, W. Shakespeare), 1921; orch suite
– De tre mostrarna (incid music, G. Holmgren), 1923
– En vintersaga (incid music, Shakespeare), 1923; used in Suite no.5
24 Bäckahästen [The White Horse] (op, A. Österling), 1923–4; Stockholm, 1925
– Hassan (incid music, J.E. Flecker), 1925; used in Suite no.6
– Antonius och Kleopatra (incid music, Shakespeare), 1926
35 Fanal (op), 1929–32; Stockholm, 1934
43 Aladdin (op), 1936–41; Stockholm, 1941; ov., op.44, 1941
49 Stormen (op), 1946–7; Stockholm, 1948
Others:
Järnbäraland, op.16, solo vv, chorus, orch, 1919;
Sången, op.25, solo vv, chorus ad lib, orch, 1925;
Sångens land, op.32, solo vv, chorus ad lib, orch, 1928
Vocal religiosa:
Requiem, op.8, solo vv, chorus, orch, 1914;
Cantates;
Instrumental:
Orch.:
Syms.:
no.1, b, op.3, 1909–11;
no.2, F, op.6, 1911–13;
no.3 (Västkustbilder), op.10, 1914–16;
no.4 (Sinfonia piccola), g, op.14, 1918;
no.5 (Sinfonia funebre), d, op.20, 1919–22;
no.6, C, op.31, 1927–8;
no.7 (Sinfonia romantica), op.45, 1942;
no.8, e, op.48, 1944;
no.9 (Sinfonia visionaria), op.54, solo vv, chorus, orch, 1955–6 [after Voluspa]
Concertante works:
Rhapsody, op.1, pf, orch, 1909;
Vn Conc., e, op.7, 1913;
Vc Conc., c, op.21, 1922;
Hn Conc., A, op.28, 1926;
Pf Conc., b , op.37, 1935;
Double Conc., g–C, vn, vc/va, str, 1959–60
Suites:
no.1 (Orientalisk svit), 1913;
no.2, 1915;
no.3, op.19/1, vn, va, str, 1917;
Stormen, op.18, 1921;
no.4 (Turandot), op.19/2, 1920;
no.5 (Suite barocco), op.23, 1923;
no.6 (Orientalisk legend), op.30, 1925;
no.7, op.29, str/str qnt, 1926;
no.8 (Suite pastorale in modo antico), op.34, 1931;
no.9 (Suite drammatica), op.47, 1944
Chbr.:
Str Qt no.1, D, op.2, 1909;
Str Qt no.2, op.11, 1918;
2 Höstballader, op.15, pf, 1918;
Sonata, b, op.27, vc, pf, 1925;
Pf Qnt, op.31 bis [arr. of Sym. no.6];
Str Qt no.3, D, op.39, 1937;
Variations and Fugue, op.46, str qt, 1944
Other works:
Concert Ov., a, op.4, 1910;
Rondeau rétrospectif, op.26, 1925;
Älven [The River], sym. poem, op.33, 1929;
Ballad och passacaglia, op.38, 1935;
Concert Ov., op.41, 1940;
Rondeau caractéristique, op.42, 1940;
Indian Tunes, sym. movt, op.51, 1950;
Svensk sommarfest, 1957
Literatura:
ed.: Föreningen svenska tonsättare 25 år (Stockholm, 1943)
Med notpenna och taktpinne: ett och annat om partiturskrivning och taktslagning (Stockholm, 1946)
‘In- och utländska musikminnen från tidigt 1900–tal’, Musikrevy, xii (1967), 322–6
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
STERLING: ATTERBERG, K. - Symphony No. 1 & Symphony No. 4
CPDL: No disponible
SPOTIFY: ATTERBERG, K. - Symphony No. 1 & Symphony No. 4
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina