Obra d'Alexander Helwig Wyant (1836-1892), pintor nord-americà (1)
- Recordatori d'Adolf Jensen -
En el dia de la celebració del seu 179è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Alexander Helwig Wyant (Port Washington, 11 de gener de 1836 - New York, 29 de novembre de 1892) va ser un pintor nord-americà especialment destacat en vistes i paisatges. Va ser alumne del pintor noruec Hans Gude a Karlsruhe. Ràpidament, Wyant es va especialitzar en vistes i paisatges realitzats a les muntanyes Adirondack. El 1869 va ser triat membre honorari de la National Academy of Design a Nova York. Durant una exploració patrocinada pel govern nord-americà a Arizona i Nou Mèxic del 1872, Wyant va patir una paràlisi al braç dret i es va veure obligat a pintar amb el braç esquerra. Tot i això, va ser molt prolífic al llarg de la seva carrera. Va morir a Nova York el novembre de 1892.
Font: En català: No disponible - En castellano: Alexander Helwig Wyant (1836-1892) - In english: Alexander Helwig Wyant (1836-1892) - Altres: Alexander Helwig Wyant (1836-1892)
Parlem de Música...
Adolf Jensen (Königsberg [ara Kaliningrad], 12 de gener de 1837 - Baden-Baden, 23 de gener de 1879) va ser un compositor alemany. Provinent d'una família de músics, va estudiar primer amb el mestre de capella de Königsberg, Eduard Sobolewski. Entre els anys 1849 i 1852 va ser alumne de Louis Ehlert, Louis Köhler i Friedrich Marpurg. Un primer volum de cançons Op.1 va ser publicat pel seu pare el 1849. A principis de 1856 va viatjar a Brest Litovsk com a professor de música de la família del governador rus Rejch. Allà va compondre, entre altres obres, un trio de piano que va dedicar a Liszt. El 1857-58 va treballar com a mestre de capella als teatres de Posen, Bromberg i Copenhaguen, on va romandre com a professor de piano i on va entrar en contacte amb Gade i J.P.E. Hartmann. Va ser allà on també va realitzar una sèrie de gires de concerts per Escandinàvia amb el violoncel·lista Christian Kellermann. Degut a una inoportuna infecció a la gola, no va poder acceptar una invitació per a convertir-se en mestre de capella de l'orquestra privada del príncep Nicolau Yusupov a Sant Petersburg. Al febrer de 1861 es va convertir en el segon director de l'acadèmia musical de Königsberg. Després de la seva renúncia al febrer de 1862 va continuar fent aparicions freqüents com a pianista.
Durant l'octubre de 1866 va viatjar a Berlín invitat per Carl Tausig per tal d'ensenyar a la seva escola de piano però dos anys més tard va renunciar per establir-se a Dresden on es va dedicar a la composició. El 1869 va buscar una cura per la seva infecció a la gola i als pulmons tot visitant Ems, Reichenhall i Meran, però la seva salut va anar empitjorant gradualment. Va cultivar, al llarg de la seva vida, bones relacions d'amistat amb artistes ben coneguts del seu temps tot dedicant composicions a Bülow (opp.4, 20 no.4, 36), Brahms (opp.7, 25), Gade (opp.10 no.1, 23), Franz (op.14), Paul Heyse (op.22), Berlioz (op.27), Emanuel Geibel (op.29) i Raff (op.31). El seu avi, Wilhelm Gottlieb Martin (c.1780-1842), va ser organista, professor de música a la universitat i compositor de corals, cançons i altres obres vocals. El seu pare, Julius, va ser professor de piano, afinador de pianos i copista. El seu oncle Eduard va ser professor de cant i cantant, també actiu a Königsberg, i el fill d'Eduard, Paul (1850-1931), va ser un cantant d'òpera i un professor al conservatori de Dresden. El seu germà Gustav Jensen va ser violinista i compositor. Adolf Jensen va morir a Baden-Baden el gener de 1879.
OBRA:
Vocal secular:
Opera i coral:
Die Erbin von Montfort (op, 2, A. Jensen), 1858–65; rev. W. Kienzl as Turandot (op with ballet, 3, E. Jensen), vs (Leipzig, 1888)
Frithjof, MS fragment, c1858
Gesang der Nonnen (L. Uhland), S, female vv, 2 hn, hp; Brautlied (Uhland), chorus, 2 hn, hp; pubd together as op.10 (Hamburg, 1863)
Am Pregelstrom am Ostseestrand, 8 male vv, c1864
Jephthas Tochter (after Byron), solo vv, chorus, orch, op.26 (Leipzig, 1864)
[8] Lieder von Geibel, SATB, op.28 (Leipzig, 1865)
8 Lieder von Geibel, SATB, op.29 (Leipzig, 1865)
Donald Caird ist wieder da! (W. Scott), T/Bar, male vv, orch, op.54 (Breslau, 1875)
3 Lieder (P. Heyse, R. Hamerling, W. Hertz), female vv, op.63 (Berlin, 1881)
2 Marienlieder (Heyse, after Sp. poems), T, vas, vcs, dbs, timp, op.64 (Berlin, 1881)
Adonis-Klage (A. Wolf); pt.1 rev. G. Jensen as Adonisfeier, solo vv, chorus, pf (Berlin, 1881)
Einkehr (G.A. Bürger), 3 female vv (Berlin, 1882)
Lieder:
[?6] Gesänge (C. Beck and others), op.1 (Königsberg, 1849) [withdrawn];
6 Lieder (H. Heine, R. Gottschall, G. Pfarrius, Heyse, folksong, J. Eichendorff), op.1 (Breslau, 1859);
7 Gesänge aus dem Spanischen Liederbuch (F.E. Geibel, Heyse), op.4 (Hamburg, 1860);
4 Gesänge (G. Herwegh, Eichendorff), op.5 (Hamburg, 1861);
[6] Minneweisen (Geibel), op.6 (Leipzig, 1862);
8 Lieder (A. Traeger), op.9 (Leipzig, 1863);
[7] Lieder des Hafis (trans. G. Daumer), op.11 (Hamburg, 1863);
[6] Liebeslieder (F. Rückert, O. Roquette, T. Ullrich, Traeger, J. Grosse, G. Kühne), op.13 (Leipzig, 1863);
6 Lieder im Volkston (W. Hertz), op.14 (Leipzig, 1864)
7 Gesänge aus dem Spanischen Liederbuch (Geibel, Heyse), op.21 (Hamburg, 1864);
12 Gesänge (Heyse), op.22 (Leipzig, 1864);
6 Lieder (Geibel, Rückert, K. Beck, Hamerling, Roquette, Uhland), op.24 (Leipzig, 1864);
6 Lieder (H. Hertz, J.W. von Goethe, F. von Schiller and others), op.23 (Leipzig, 1865);
Alt-Heidelberg, du feine (J.V. von Scheffel), op.34 (Leipzig, 1867);
Dolorosa (A. von Chamisso), 6 songs, op.30 (Leipzig, 1868);
6 Lieder (Roquette), op.35 (Dresden, 1870);
12 Lieder aus Scheffels Gaudeamus, op.40 (Dresden, 1870);
2 Lieder (A.S. Pushkin), op.39 (Vienna, 1871);
[6] Romanzen und Balladen (Hamerling), op.41 (Vienna, 1871);
7 Lieder (R. Burns), op.49 (Breslau, 1875)
6 Gesänge (Scott), op.52 (Breslau, 1875);
2 Lieder (O. von Brandenburg, Roquette), op.55 (Berlin, 1875);
7 Lieder (T. Moore), op.50 (Breslau, 1876);
4 Balladen (A. Cunningham), op.51 (Breslau, 1876);
6 Gesänge (A. Tennyson), op.53 (Breslau, 1876);
4 Gesänge aus Stimmen der Völker (J.G. Herder), op.58 (Breslau, 1877);
6 Lieder (Geibel, Beck, Heyse, Eichendorff, Goethe), op.57 (Dresden, 1878);
6 Lieder (Roquette, H.J.C. von Grimmelshausen, W. Müller, C. Lemcke, R. Urban, P.B. Shelley), op.61 (Breslau, 1880)
Without op. no.:
7 Lieder (Eichendorff, R. Reinick, Hoffmann von Fallersleben, F. Bodenstedt, Goethe), 1855–7; Nacht liegt auf fremden Wegen (Heine), 1857;
Lasst mich ruhen (Hoffmann von Fallersleben), ed. in Im Frühling: Lenzlieder (Leipzig, c1870);
6 Lieder (Heyse, Beck, T. Storm, F. Kugler, Goethe), ed. R. Becker (Berlin, 1881);
3 Lieder (W. Osterwald, Heine, H. von Meissen), 2vv, pf (Berlin, 1882);
3 Lieder (Hoffmann von Fallersleben, Beck, Eichendorff), ed. Becker (Berlin, 1883);
2 Lieder (W. Marsano, Geibel), ed. (Baden-Baden, 1899);
Leis rudern hier (Moore), 1864, facs. in Niggli (1900), 108f
Instrumental:
Orch:
Der Gang nach Emmahus: geistliches Tonstück, op.27 (Hamburg, 1865);
Konzertouvertüre [ov. to Die Erbin von Montfort] (Berlin, 1882)
Chbr:
Pf Trio, f [op.6], 1856, unpubd
Piano:
Innere Stimmen, 5 pieces, op.2 (Hamburg, 1861);
Valse brillante, op.3 (Breslau, ?1861);
[6] Fantasiestücke, op.7 (Hamburg, 1862);
[17] Romantische Studien, op.8 (Hamburg, 1862);
Berceuse, op.12 (Hamburg, 1863);
Jagdszene, op.15 (Leipzig, 1864);
Der Scheidenden, 2 romances, op.16 (Leipzig, 1864);
[12] Wanderbilder, op.17 (Leipzig, 1864);
Präludium und Romanze, op.19 (Leipzig, 1864);
4 Impromptus, op.20 (Hamburg, 1864);
Sonata, f , op.25 (Leipzig, 1864);
3 Valses-caprices, op.31 (Leipzig, 1866);
25 Klavier-Etüden, op.32 (Leipzig, 1866);
[20] Lieder und Tänze, op.33 (Leipzig, 1866)
Deutsche Suite, b, op.36 (Berlin, 1869);
Impromptu, op.37 (Leipzig, 1869);
2 Nocturnos, op.38 (Leipzig, 1869);
Alla marcia, Canzonetta, Scherzo, op.42 (Hamburg, 1871);
[8] Idyllen, op.43 (Breslau, 1873);
Eroticon, 7 pieces, op.44 (Berlin, 1873);
[14] Ländler aus Berchtesgaden, op.46 (Breslau, 1874);
Waldidyll, scherzo, op.47 (Breslau, 1874);
[5] Erinnerungen, op.48 (Leipzig, 1874);
[18] Scènes carnavalesques, op.56 (Berlin, 1876);
Ricordanza, study, ed. in Ein Studienwerk (Budapest, 1880)
4 hands:
Scherzo, Wiegenlied, Pastorale, op.18 (Hamburg, 1864);
Hochzeitsmusik, op.45 (Breslau, 1874);
Abendmusik, op.59 (Breslau, 1877);
[5] Lebensbilder, op.60 (Breslau, 1877);
[6] Silhouetten, op.62 (Breslau, 1878);
2 Klavierstücke, op.65 (Berlin, 1881);
Ländliche Festmusik (Berlin, 1882) [arr. from Die Erbin von Montfort]
Font: En català: Adolf Jensen (1837-1879) - En castellano: No disponible - In english: Adolf Jensen (1837-1879) - Altres: Adolf Jensen (1837-1879)Durant l'octubre de 1866 va viatjar a Berlín invitat per Carl Tausig per tal d'ensenyar a la seva escola de piano però dos anys més tard va renunciar per establir-se a Dresden on es va dedicar a la composició. El 1869 va buscar una cura per la seva infecció a la gola i als pulmons tot visitant Ems, Reichenhall i Meran, però la seva salut va anar empitjorant gradualment. Va cultivar, al llarg de la seva vida, bones relacions d'amistat amb artistes ben coneguts del seu temps tot dedicant composicions a Bülow (opp.4, 20 no.4, 36), Brahms (opp.7, 25), Gade (opp.10 no.1, 23), Franz (op.14), Paul Heyse (op.22), Berlioz (op.27), Emanuel Geibel (op.29) i Raff (op.31). El seu avi, Wilhelm Gottlieb Martin (c.1780-1842), va ser organista, professor de música a la universitat i compositor de corals, cançons i altres obres vocals. El seu pare, Julius, va ser professor de piano, afinador de pianos i copista. El seu oncle Eduard va ser professor de cant i cantant, també actiu a Königsberg, i el fill d'Eduard, Paul (1850-1931), va ser un cantant d'òpera i un professor al conservatori de Dresden. El seu germà Gustav Jensen va ser violinista i compositor. Adolf Jensen va morir a Baden-Baden el gener de 1879.
OBRA:
Vocal secular:
Opera i coral:
Die Erbin von Montfort (op, 2, A. Jensen), 1858–65; rev. W. Kienzl as Turandot (op with ballet, 3, E. Jensen), vs (Leipzig, 1888)
Frithjof, MS fragment, c1858
Gesang der Nonnen (L. Uhland), S, female vv, 2 hn, hp; Brautlied (Uhland), chorus, 2 hn, hp; pubd together as op.10 (Hamburg, 1863)
Am Pregelstrom am Ostseestrand, 8 male vv, c1864
Jephthas Tochter (after Byron), solo vv, chorus, orch, op.26 (Leipzig, 1864)
[8] Lieder von Geibel, SATB, op.28 (Leipzig, 1865)
8 Lieder von Geibel, SATB, op.29 (Leipzig, 1865)
Donald Caird ist wieder da! (W. Scott), T/Bar, male vv, orch, op.54 (Breslau, 1875)
3 Lieder (P. Heyse, R. Hamerling, W. Hertz), female vv, op.63 (Berlin, 1881)
2 Marienlieder (Heyse, after Sp. poems), T, vas, vcs, dbs, timp, op.64 (Berlin, 1881)
Adonis-Klage (A. Wolf); pt.1 rev. G. Jensen as Adonisfeier, solo vv, chorus, pf (Berlin, 1881)
Einkehr (G.A. Bürger), 3 female vv (Berlin, 1882)
Lieder:
[?6] Gesänge (C. Beck and others), op.1 (Königsberg, 1849) [withdrawn];
6 Lieder (H. Heine, R. Gottschall, G. Pfarrius, Heyse, folksong, J. Eichendorff), op.1 (Breslau, 1859);
7 Gesänge aus dem Spanischen Liederbuch (F.E. Geibel, Heyse), op.4 (Hamburg, 1860);
4 Gesänge (G. Herwegh, Eichendorff), op.5 (Hamburg, 1861);
[6] Minneweisen (Geibel), op.6 (Leipzig, 1862);
8 Lieder (A. Traeger), op.9 (Leipzig, 1863);
[7] Lieder des Hafis (trans. G. Daumer), op.11 (Hamburg, 1863);
[6] Liebeslieder (F. Rückert, O. Roquette, T. Ullrich, Traeger, J. Grosse, G. Kühne), op.13 (Leipzig, 1863);
6 Lieder im Volkston (W. Hertz), op.14 (Leipzig, 1864)
7 Gesänge aus dem Spanischen Liederbuch (Geibel, Heyse), op.21 (Hamburg, 1864);
12 Gesänge (Heyse), op.22 (Leipzig, 1864);
6 Lieder (Geibel, Rückert, K. Beck, Hamerling, Roquette, Uhland), op.24 (Leipzig, 1864);
6 Lieder (H. Hertz, J.W. von Goethe, F. von Schiller and others), op.23 (Leipzig, 1865);
Alt-Heidelberg, du feine (J.V. von Scheffel), op.34 (Leipzig, 1867);
Dolorosa (A. von Chamisso), 6 songs, op.30 (Leipzig, 1868);
6 Lieder (Roquette), op.35 (Dresden, 1870);
12 Lieder aus Scheffels Gaudeamus, op.40 (Dresden, 1870);
2 Lieder (A.S. Pushkin), op.39 (Vienna, 1871);
[6] Romanzen und Balladen (Hamerling), op.41 (Vienna, 1871);
7 Lieder (R. Burns), op.49 (Breslau, 1875)
6 Gesänge (Scott), op.52 (Breslau, 1875);
2 Lieder (O. von Brandenburg, Roquette), op.55 (Berlin, 1875);
7 Lieder (T. Moore), op.50 (Breslau, 1876);
4 Balladen (A. Cunningham), op.51 (Breslau, 1876);
6 Gesänge (A. Tennyson), op.53 (Breslau, 1876);
4 Gesänge aus Stimmen der Völker (J.G. Herder), op.58 (Breslau, 1877);
6 Lieder (Geibel, Beck, Heyse, Eichendorff, Goethe), op.57 (Dresden, 1878);
6 Lieder (Roquette, H.J.C. von Grimmelshausen, W. Müller, C. Lemcke, R. Urban, P.B. Shelley), op.61 (Breslau, 1880)
Without op. no.:
7 Lieder (Eichendorff, R. Reinick, Hoffmann von Fallersleben, F. Bodenstedt, Goethe), 1855–7; Nacht liegt auf fremden Wegen (Heine), 1857;
Lasst mich ruhen (Hoffmann von Fallersleben), ed. in Im Frühling: Lenzlieder (Leipzig, c1870);
6 Lieder (Heyse, Beck, T. Storm, F. Kugler, Goethe), ed. R. Becker (Berlin, 1881);
3 Lieder (W. Osterwald, Heine, H. von Meissen), 2vv, pf (Berlin, 1882);
3 Lieder (Hoffmann von Fallersleben, Beck, Eichendorff), ed. Becker (Berlin, 1883);
2 Lieder (W. Marsano, Geibel), ed. (Baden-Baden, 1899);
Leis rudern hier (Moore), 1864, facs. in Niggli (1900), 108f
Instrumental:
Orch:
Der Gang nach Emmahus: geistliches Tonstück, op.27 (Hamburg, 1865);
Konzertouvertüre [ov. to Die Erbin von Montfort] (Berlin, 1882)
Chbr:
Pf Trio, f [op.6], 1856, unpubd
Piano:
Innere Stimmen, 5 pieces, op.2 (Hamburg, 1861);
Valse brillante, op.3 (Breslau, ?1861);
[6] Fantasiestücke, op.7 (Hamburg, 1862);
[17] Romantische Studien, op.8 (Hamburg, 1862);
Berceuse, op.12 (Hamburg, 1863);
Jagdszene, op.15 (Leipzig, 1864);
Der Scheidenden, 2 romances, op.16 (Leipzig, 1864);
[12] Wanderbilder, op.17 (Leipzig, 1864);
Präludium und Romanze, op.19 (Leipzig, 1864);
4 Impromptus, op.20 (Hamburg, 1864);
Sonata, f , op.25 (Leipzig, 1864);
3 Valses-caprices, op.31 (Leipzig, 1866);
25 Klavier-Etüden, op.32 (Leipzig, 1866);
[20] Lieder und Tänze, op.33 (Leipzig, 1866)
Deutsche Suite, b, op.36 (Berlin, 1869);
Impromptu, op.37 (Leipzig, 1869);
2 Nocturnos, op.38 (Leipzig, 1869);
Alla marcia, Canzonetta, Scherzo, op.42 (Hamburg, 1871);
[8] Idyllen, op.43 (Breslau, 1873);
Eroticon, 7 pieces, op.44 (Berlin, 1873);
[14] Ländler aus Berchtesgaden, op.46 (Breslau, 1874);
Waldidyll, scherzo, op.47 (Breslau, 1874);
[5] Erinnerungen, op.48 (Leipzig, 1874);
[18] Scènes carnavalesques, op.56 (Berlin, 1876);
Ricordanza, study, ed. in Ein Studienwerk (Budapest, 1880)
4 hands:
Scherzo, Wiegenlied, Pastorale, op.18 (Hamburg, 1864);
Hochzeitsmusik, op.45 (Breslau, 1874);
Abendmusik, op.59 (Breslau, 1877);
[5] Lebensbilder, op.60 (Breslau, 1877);
[6] Silhouetten, op.62 (Breslau, 1878);
2 Klavierstücke, op.65 (Berlin, 1881);
Ländliche Festmusik (Berlin, 1882) [arr. from Die Erbin von Montfort]
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)
---
This is Steven Haller territory, but Steven has not been well lately, so I will review it and dedicate the review to him. This is Adolf Jensen, a German composer, not to be confused with a Danish composer with the same last name, whose music we have reviewed before. (“Jensen” could be German, Dutch, or Scandinavian.) Adolf was born in 1837 in what is now Kaliningrad (then Konigsberg). Tausig appointed him to teach in his music school in Berlin, but in 1868 he moved to Dresden and spent his time composing. The last five years of his life were spent in Baden-Baden (I wouldn’t mind spending five years there myself), and he died there in 1879. So he was very much a romantic German composer, a follower of Schumann (he planned to study with him, but Schumann died) and later Wagner and Liszt. All of this music is pleasant and well crafted, but mostly not very memorable. The Wedding Music is attractive; it was written in Graz for two pianos, for a Berlin banker’s wedding. The excellent orchestration is by Reinhold Becker (1842–1924). Becker’s instrumentation is so good that you cannot imagine it was not by Jensen himself (especially after hearing the other pieces here). On the Road to Emmaus is a scene every Christian knows from the gospel of Luke. It has great possibilities: a conversation with an unknown stranger who gradually reveals himself to be Jesus. The music is somewhat descriptive—at least of emotional states—and brilliantly instrumented. He dedicated it to Berlioz, who wrote him in response that “it is full of vitality and captivating fervor. Your instrumentations and modulation are masterly.” Gregorian elements and chorales are blended into it. The opera excerpts are instrumental: the overture, the introduction to Act II, and an entertaining ballet. In fact, it is the ballet that I think Steven Haller would like best. It is bright and lively but not frivolous. It also has melodies that may very well stick in your mind.
Donald R Vroon (source/font: aquí)
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
PRESTOCLASSICAL: JENSEN, A. - Orchestral works
IMSLP: Adolf Jensen (1837-1879)
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaGracias Master,un golazo este cd extraño,abrazo desde la Patagonia.Tapirman
ResponEliminaGracias Tapirman!!
EliminaLa Patagonia... ufff que envidía, quisiera ir!
Abrazo desde Barcelona!
Merci beaucoup pour ce Romantique
ResponElimina♪(-^_^-)♪
EliminaThank you só much, Pau!
ResponEliminaHug, Sasja
Thanks Sasja!
EliminaHugs!
Pau
Muchas gracias!
ResponElimina