divendres, 22 de febrer del 2013

MARTINI, Giovanni Battista (1707-1784) - Salmo Beatus Vir

Francesco Zugno - Abraham and the Three Angels
Obra de Francesco Zugno (1709-1787), pintor italià.




Giovanni Battista Martini (1707-1784) compositor i organista italià nascut a Bolonya. M'omple de joia i d'esplendorosa i brillant satisfacció el poder parlar de Martini. El filòsof per antonomàsia del classicisme no tan sols es mereixeria una entrada en un despistat bloc de música sinó una enciclopèdia pel volum i per la quantitat de referències que els seus postulats, d'una forma directa, van influir decisivament en tot el grupuscle de tendències musicals que van derivar en el classicisme. De fet, no hi ha discussió en què va ser així i que va ser el pedagog musical més sol·licitat del segle XVIII per a mestres de totes les edats, geografies i condicions. Per entendre el per què de tot plegat ens hem de situar en la cronologia dels fets. Martini, que va néixer en una de les principals ciutats dels Estats Pontificis, una àmplia regió italiana sota poder de la jerarquia eclesiàstica, va entrar en contacte amb la música de la mà de Giovanni Antonio Ricieri, un castrat i compositor realment poc conegut però determinant per ell a l'hora d'orientar-lo per tal de desenvolupar la seva apassionant i antològica carrera filosòfica i musical. És així com aprendria l'art interpretatiu amb l'orgue, el clavicèmbal i el violí i també, de passada, el compositiu que, posteriorment, ampliaria amb noves idees que ressonarien amb força a l'Europa il·lustrada. El seu caràcter, la seva perseverança, la brillant capacitat intel·lectual i el seu perfeccionisme el van dotar d'un geni innat per tal d'estudiar i de transmetre els seus coneixements a tota una generació daurada de mestres de la música, entre ells, Mozart, Gluck, Jommelli, J.C. Bach,... Ara bé, el cas de Martini és superlativament peculiar perquè si bé el coneixem molt bé com a mestre docent, en parlem relativament poc com a mestre compositor. I no hem d'oblidar que la seva dilatada experiència la va aplicar amb excel·lència a un treball propi com a compositor en el seu càrrec de mestre de capella a Bolonya.

Allà crearia una producció musical descomunal amb més de 2000 obres catalogades entre litúrgia i instrumentació. Malauradament, menys d'un 5% del seu catàleg ha estat convenientment editat i recuperat. La història, per tant, té un enorme deute pendent amb el pare "Martini" que tant de bo i amb el temps es pugui esmenar amb la justícia i el reconeixement que, sens dubte, mereix. Avui, en aquest divendres de fred rigorós, parlarem de la seva producció sacre. Crec recordar que el dia que vaig parlar de Martini ho vaig fer, també, en relació a un himne típic i tòpic en aquest espai, un preciós Te Deum en Re major que invito, evidentment, a escoltar amb el deteniment que mereix. En el cas que ens ocupa, centrarem un seguit d'obres diferenciades i les situarem a l'entorn del preciós i delicat salm bíblic Beatus Vir per a cor i baix continuo. L'acompanyaran, indistintament, sonates d'orgue i de clavecí en un estil genuí i tant característic del classicisme de l'Italià. Entre elles, he situat dos motets a capella i un motet per a cor i baix continuo. Com he comentat, no resulta gens fàcil trobar bona discografia del gran pare musical del segle XVIII. Per nosaltres el plaer que representa poder-ne parlar sonorament ja és un regal per la trajectòria, la importància històrica i el llegat que, en cos i ànima, va deixar per a la posteritat. Perquè la humanitat, tot i la immundícia superficial en què actualment viu de forma plaent, va néixer, va créixer, va desenvolupar-se i va consolidar-se al voltant de figures com les de Martini que van dedicar la seva vida al servei de l'art, de la música, de la cultura i del coneixement. Nosaltres, éssers mediocres de la postmodernitat, no podem sinó fer honors al seu nom perquè possiblement al nostre temps personatges com tu, Giovanni Battista Martini, sou més necessaris que mai. Per sempre, gràcies!

A la interpretació Norbert Düchtel a l'orgue, Oscar Milani al clavecí i el cor de la Freiburger Domkapelle.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)


Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina