Obra de Pieter Bruegel "el vell" (1525-1569), pintor flamenc.
Jean-Baptiste Morin (1677-1745) compositor francès nascut a Orleans. Seguim a França per a celebrar el 336è aniversari de naixement d'un dels seus il·lustres compositors. En aquest dissabte de neu i fred al Pirineu més axial, recuperem l'alè i escalfem-nos amb la presència d'un desconegut actor francès que, tot i el seu ostracisme, va gaudir del seu temps i espai de glòria a les ordres i sota regència del duc Felip III d'Orleans. En nom seu i sota la seva supervisió, Morin seria l'encarregat de la devoció i composició musical de la Cort. Tant encantat en devia estar el seu mecenes i protector reial que el designaria mestre de música de la seva filla, Lluïsa Adelaida d'Orleans. En aquest ambient i en nom del duc, faria i desfaria musicalment com bonament va poder. I a diferència de molts francesos, com el d'ahir, Morin va procurar enllaçar tendències musicals en el seu art. Per exemple, va intentar fusionar subtilment l'estil italià amb el refinament francès. Possiblement, el testimoni artístic d'avui sigui una eloqüent mostra d'aquesta dualitat d'estils. El cert és que Morin va dedicar el seu temps a compondre, principalment, música vocal de caràcter sacre i secular. Avui recuperarem una dels seus divertiments, el que porta per títol La Chasse du Cerf (Caça del Cèrvol) per a cor, solistes i orquestra. No cal ser un erudit per conèixer la històrica passió monàrquica per la cacera. Per tant, Morin va dedicar aquesta partitura al Rei i la va estrenar el 25 d'agost de 1708. Amb un ús massiu de trompes de caça, la composició es presenta amb una fanfàrria en forma d'obertura, seguida de set passatges que descriuen, seguint les paraules escrites pel poeta Jean Serre de Rieux, la caça i el seu protocol d'una forma clarament festiva, solemne i marcadament emotiva. Poques són les composicions, més enllà d'aquesta, que es coneixen de Morin. Com a detall curiós del dia, comentar que el gran Joseph Haydn es va inspirar en aquesta obra per la seva Simfonia No.73 La Chasse. Festival de trompetes el d'avui perquè la caça, per bé o per mal, forma part de la història de la humanitat. No sols trobarem exemples en música sinó també en escultura i en pintura prehistòrica, medieval, clàssica o moderna. Tot i l'animadversió que la seva existència pot provocar en molts de nosaltres, no deixa de ser un ritual i, conseqüentment, de tant en tant aquells que l'han adorat i que l'adoren, en rendeixen el pertinent culte. Així ho va fer Morin, potser a contracor o potser amb la més ferma de les conviccions ara bé, i musicalment parlant, tot un regal pels sentits!
A la interpretació Jean-François Paillard amb la Orchestre de Chambre Jean-François Paillard i el conjunt vocal Stéphane Caillat.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina