dijous, 26 de maig del 2016

DE BOISMORTIER, Joseph Bodin (1689-1755) - Divertissements de campagne

Philippe Mercier - The Sense of Sight (c.1745)
Obra de Philippe Mercier (c.1689-1760), pintor francès (1)




Parlem de Pintura...

Philippe Mercier (Berlin, c.1689 - London, 18 de juliol de 1760) va ser un pintor i gravador francès. Va estudiar pintura a l'Acadèmia d'Arts de Berlín abans de rebre classes al taller d'Antoine Pesne. Va viatjar a Itàlia i França abans d'establir-se el 1716, i definitivament, a Londres sota la recomanació de la Cort d'Hannover. Allà es va casar i va viure a Leicester Fields. La seva habilitat amb al retrat va afavorir el seu nomenament com a pintor principal i bibliotecari dels Prínceps de Gal·les. Va gaudir del favor reial i va ser autor de nombroses pintures de la pròpia reialesa però també de la noblesa i aristocràcia local. Va pintar escenes de gènere i paisatges. Els darrers anys alguns escàndols van afectar la seva persona i va haver de renunciar com a pintor reial. Va abandonar Londres el 1740 i es va establir a York, on va seguir pintant retrats abans de tornar a Londres el 1751. Des d'allà va viatjar a Irlanda i Portugal sol·licitat per diversos comerciants anglesos. No hi va romandre gaire temps i va tornar a Londres, ciutat on va morir el juliol de 1760.

Font: En català: No disponible En castellano: Philippe Mercier (1689-1760) In english: Philippe Mercier (1689-1760) - Altres: Philippe Mercier (1689-1760)



Parlem de Música...

Joseph Bodin de Boismortier (Thionville, 23 de desembre de 1689 - Roissy-en-Brie, 28 d'octubre de 1755) va ser un compositor i flautista francès. Fill d'un antic militar reconvertit en pastisser, el 1700 es va traslladar amb la seva família a Metz on va iniciar el seu aprenentatge musical amb Joseph Valette de Montigny amb qui va estudiar cant i flauta, un instrument que poc després assoliria gran popularitat. El 1713 va viatjar a Perpinyà, ciutat en què va establir la seva residència durant un temps i en la qual va contraure matrimoni amb una familiar del seu antic professor. Finalment, com tants altres compositors, el 1723 es va dirigir a París on va obtenir, al poc temps d'instal·lar-se, un privilegi reial d'impressió, gràcies al qual va començar a publicar les seves primeres obres el 1724. Aquesta circumstància va resultar decisiva per a comprendre la seva figura ja que durant la resta de la seva vida va continuar publicant la seva pròpia música, fet que li va proporcionar, gràcies a la considerable popularitat de moltes de les seves partitures, abundants recursos econòmics i una independència inusual en els compositors de l'època, independència que es va manifestar molt clarament en el fet que molt poques de les seves partitures van portar dedicatòria. Com a compositor, Boismortier va ocupar una posició destacada en la música francesa del segle XVIII, principalment per haver estat el primer compositor francès a utilitzar la forma del concert italià en els seus Sis Concerts per a 5 flautes, op. 15 de 1727. Així mateix, va ser pioner a l'hora d'escriure concerts per a instruments solistes amb el seu Concert per a violoncel publicat el 1729. Autor prolífic, la seva producció va superar el centenar de partitures entre les quals van destacar sonates, concerts i suites però també òperes, motets i ballets, entre altres. Les obres dedicades a la flauta travessera van ser, amb diferència, les més significatives dins del seu catàleg, no només per quantitat sinó també per qualitat, contribuint decisivament a la seva popularització així com al desenvolupament tècnic de la flauta. Va morir a Roissy-en-Brie l'octubre de 1755.

OBRA:

Published in Paris unless otherwise stated:

Vocal secular:

Stage:
Les voyages de l’Amour, op.60 (ballet, 4, C.-A. Le Clerc de La Bruère), Paris, Opéra, 26 April 1736 (1736)
Don Quichotte chez la Duchesse, op.97 (ballet-comique, 3, C.-S. Favart), Paris, Opéra, 12 Feb 1743, F-Po; (1743); ed. R. Blanchard (1971)
Daphnis et Chloé, op.102 (pastorale, 4, P. Laujon), Paris, Opéra, 28 Sept 1747 (1747)

Unperf.:
Daphné (tragédie lyrique, Pigné), unpubd

Other:
lost
Cantates françoises [Les 4 saisons: Le printemps; L’été; L’automne; L’hyver], 1v, insts, bc, op.5 (1724), also pubd singly; ed. in ECFC, xvi (1991)
[1er] (–14e) Recueils d’airs à boire et sérieux, 1–3vv, opp.16 (1727), 36 (1732), †43 (c1733), 48 (1734), 54 (1735), 58 (1736), 62 (1737), 70 (1738), †76 (c1739), †82 (c1740), †89 (c1741), 93 (1742), †95 (after 1742), †98 (after 1742)
Hilas (cantatille), 1v, musette/vielle, b (1738)
Le buveur dompté (cantatille), basse taille, insts, bc (1740)

Vocal religiosa:

Motets, 1v, insts, b, op.23 (1728)
Exaudiat te Dominus (Ps xix), Motet à grand choeur 1730, F-Pn
Second livre de cantates [Vertumne; Actéon; Ixion; Les Titans], 1v, insts, bc, op.67 (1737), also pubd singly; ed. in ECFC, xvi (1991)
†Cantatilles, op.84 (c1740)
†Fugit nox (motet), 1741
†Cantate Domino (motet), 1743

Instrumental:
lost

Op.
1 [6] Sonates, 2 fl (1724)
2 [6] Sonates, 2 fl (1724)
3 [6] Sonates, fl, b (1724)
4 [12] Petites sonates en trio, 2 fl, b (1724)
6 [6] Sonates, 2 fl (1725)
7 [6] Sonates en trio, 3 fl (1725/R)
8 [6] Sonates, 2 fl (1725)
9 [6] Sonates, fl, b (1725)
10 [6] Sonates, 2 viols (1725)
11 VI suites de pièces, 2 musettes/vielles/rec/fl/ob (1726)
12 [6] Sonates en trio, fls/vns/obs, b (1726)
13 [12] Petites sonates, 2 fl (1726)
14 VI sonates, 2 bn/vc/viols (1726)
15 VI concertos, 5 fl (1727)
17 VI suites, 2 musettes/vielles/rec/fl/ob (1727)
18 [6] Sonates en trio, 2 vn, b (1727)
19 [6] Sonates, fl, b (1727)
20 [6] Sonates, vn, b (1727)
21 Six concerto, fls/vns/obs, b (1728)
22 Diverses pièces … avec des préludes sur tous le tons, fl (1728)
24 Six concerto, fls/vns/obs, b (1729)
25 Six sonates, 2 fl (1729)
26 Cinq sonates … suivies d’un concerto, vc/viol/bn, bc (1729)
27 Six suites … suivies de 2 sonates, 2 vielles/musettes/rec/fl/ob (1730)
28 Six sonates en trio … suivies de 2 concerto, 2 ob/fl/vn, b (1730)
29 Six sonates à 2 dessus, obs/fls/vns (1730)
30 Six concerto, fls/vns/obs, b (1730)
31 Diverses pièces, viol, bc (1730)
†32 Six sonates suivie d’une chaconne, ob/fl/vn, b (1730), see Hyatt King
33 Six gentillesses en 3 parties, musette, vielle, b (1731)
34 Six sonates à 4 parties différentes et également travaillées, 3 fl/vn/other insts, b (1731)
35 Six suites de pièces, fl, b (1731)
XXIV menuets pour l’année 1731, fls/vns/obs/other insts, b (1731)
37 V sonates en trio, 1 tr inst, 2 b insts, suivies d’un concerto à 5, fl, vn, ob, bn, b (1732)
38 VI concerto, 2 fl/other insts (1732)
39 II sérénades ou simphonies françoises en 3 parties, fls, vns, obs (1732)
40 Six sonates … suivies d’un nombre de pièces, 2 bn/vc/viols (1732)
41 VI sonates en trio (fl, vn)/2 vn/2 fl, b (1732)
42 Six pastorales, 2 musettes/vielles/rec/fl/ob (1732)
44 Six sonates, fl, b (1733)
45 2e livre de gentillesses en 3 parties, musettes/vielles/obs/vns/recs/fls, b (1733)
46 Six nuits saltimbanques en 3 parties, vns/obs/fls, b (1733)
47 Six sonates, 2 fl (1733)
Les fleurettes (Airs), vn, 5 vols. (c1733)
49 II divertissemens de campagne, musette/vielle/rec/fl/vn/ob, b (1734)
50 VI sonates, 2 vc/bn/viols (1734), no.6 with b
51 VI sonates, fl, vn (1734)
52 IV balets de village en trio, musettes/vielles/recs/vns/obs/fls (1734)
Quinque sur l’octave, ou Espèce de dictionnaire harmonique, 4 vn, b (1734)
†53 Six concerto en 7 parties (c1734)
†55 Six sonates de chambre en quatuor, fl, vn, vc/viol, b (c1734), see Hyatt King
†56 Huit sonates, 2 rec/fl (c1734), see Hyatt King
57 Six concerto, ou Gentillesses en 3 parties, fls/vns/tr viols/other insts, b (1735)
59 Quatre suites de pièces de clavecin (1736/R)
61 Six sonates, tr viol, b (c1736/R)
†63 Six sonates, tr viols (c1736)
†64 Six concerto, 3 fl (1737)
†65 Fragmens mélodiques, ou Simphonies en trio, vns/tr viols/other insts, b (1737)
66 [9] Petites sonates suivies d’une chaconne, 2 bn/vc/viols (1737)
68 Noels en concerto à 4 parties, musettes/vielles/vns/fls/obs (1737)
69 Fragmens mélodiques, ou Simphonies en 3 parties, musettes/vielles/fls/vns, b (1737)
†71 Duo de violons (c1737)
72 Six sonates, vielle/musette, b (1738)
†73 Fragmens mélodiques, ou Simphonies en 3 parties mêlées de trio, fls/vns, b, Livre III (c1739)
†74 Six concerto en 4 livres d’un nouveau genre, obs/fls/bns/hns/vns/vas/org, other insts (c1739)
†75 Trio, viol, fl, b (c1739)
77 Six sonates, vielle/musette/fl/vn, b (c1739)
78 [4] Sonates, 2 fl/other insts, b (1740)
†79 Quatre gentillesses, musettes/vielles/other insts, b (c1740)
†80 Six sonates, 2 fl (c1740)
†81 Six sonates, vn, b (c1740)
†83 Recueil de duo, 2 hn/other insts (c1740)
†85 Suites et sonates, fl (c1740)
†86 Trio (c1740)
†87 Balets en duo, 2 fl (c1740)
†88 Six concertino, vc/viol/bn, b (c1740)
†90 Principes de flutes, see Bowers
†90 Suites d’airs & sonates en duo … suivis d’un prélude sur chaque mode, 2 fl (c1740), see Hyatt King
91 Sonates, hpd, fl (c1741–2)
†92 Principes de pardessus (c1741 or later)
†94 Pantomines en trio (c1741 or later)
†96 Six sonates en trio (vielle/musette, vn)/other insts, b (c1741 or later)
†99 Noels avec leurs variations, vn, b (c1741 or later)
100 Nouvelles gentillesses, musette/vielle, vn/ob, b (c1741 or later)
†101 Duo, musette, vn (c1741 or later)
†— Diverses pièces, 2 hn/tpt/fl/ob (n.d.)
Les loisirs du bercails, ou Simphonies, musette/vielle, vn (n.d.)
†— Menuets, 2 fl (n.d.)
†— Noëls en concerto (n.d.)
†— Quatre petites suittes, 2 fl (n.d.)
†— Recueil de menuets avec la basse (n.d.)
†— Suite, 2 musettes (n.d.)

Font: En català: Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) En castellano: Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) In english: Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) - Altres: Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Es de sobras conocido, al menos entre los aficionados a la música, el lugar de privilegio que en nuestro vecino septentrional ocupa la producción destinada a la flauta travesera. El número de flautistas franceses es considerable, encontrándonos en el siglo XVIII con algunos tan destacados como Naudot, Buffardin, Blavet, Quentin, y por encima de todos, al menos en la faceta de compositor, a  J. Bodin de Boismortier.  Boismortier fue uno de los primeros compositores en vivir libremente de su trabajo sin depender de un cargo en una corte o una iglesia, y lo hizo además con notable éxito, a lo que no fue ajeno el hecho de que supo adaptarse perfectamente a los gustos y sensibilidad de la época que le tocó vivir, en la que un número creciente de “amateurs” demandaba, cada vez más, obras que pudieran ser ejecutadas por un pequeño número de intérpretes ante auditorios reducidos. Además era frecuente que se asegurara de que sus obras pudiesen ser interpretadas adecuadamente por diferentes instrumentos con lo que conseguía ampliar el espectro de posibles compradores. Con la excepción de sus obras más tardías, su música es sencilla y sin grandes exigencias virtuosísticas aunque siempre caracterizada por una indiscutible elegancia.

Javier 'Frantisek' (lector inseparable a qui agraeixo la seva amable i valuosa col·laboració!)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Stéphane Van Dyck (tenor); Les Menus-Plaisirs du Roy
AMAZON: DE BOISMORTIER, J.B. - Divertissements de campagne
CPDL: No disponible
SPOTIFY: DE BOISMORTIER, J.B. - Divertissements de campagne



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Gracias,cuando el placer de tocar jocosa y libremente llegó a la humanidad,el periodo más fértil,me pregunto,en pleno s.21.¿cuál será el destino de la Musik? miles de jóvenes continúna apostando a ella,especialistas barrocos,música antigua,clásicoromántica,pero...¿qué nos depara el futuro? de tanta libertad musical(incluso ordenadores que ya ´´componen´´música incidental)hay un tedio cósmico,ya no habrá más Ligetis,Xenakis,Messiaens¿habrá otro paso? ¿La música por computadoras cuánticas reemplazará en absoluto a la mente creativa humana?¿o retornaremos a una música medieval,bucólica espontánea y sin ataduras académicas o digitales?Una cosa es cierta,el Bien Musical está en nuestro genoma y es inextinguible,la Música-aunque no lo deseemos-seguirá conservando nuestra especie como lo hacen los pájaros o las ballenas con sus cantos.Abrazos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Interesantes preguntas... lograremos alcanzar las respuestas?
      El hecho de escuchar esta música y no otra nos habla muy bien de ella ya que más allá del tiempo, sigue siendo vigente y sin duda sigue emocionándonos!

      Gracias!
      Saludos,
      Pau

      Elimina