dimecres, 11 de maig del 2016

REGER, Max (1873-1916) - Lieder

Odilon Redon - Closed eyes (1889)
Obra d'Odilon Redon (1840-1916), pintor francès (1)


- Recordatori de Johann Baptist Joseph Maximilian Reger -
En el dia de la commemoració del seu 100è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Odilon Redon (Bordeux, 20 d'abril de 1840 - Paris, 6 de juliol de 1916) va ser un pintor francès. Considerat com a pintor postimpressionista, dins del corrent del simbolisme, es va formar inicialment com a escultor, així com en gravats i litografies. El 1870 es va unir a l'exèrcit per servir en la Guerra Francoprussiana. Després de la guerra, a París, va treballar gairebé exclusivament en carbonet i litografia. El seu primer àlbum de litografies va ser Dans le Rêve (1879). Va mantenir cert anonimat fins que el 1884 es va publicar una novel·la de Joris-Karl Huysmans titulada À rebours, en la qual apareix un aristòcrata decadent que col·leccionava dibuixos de Redon. Admirador d'Edgar Allan Poe, la seva relació amb la literatura el va motivar a il·lustrar diversos llibres del seu amic Baudelaire. També va mantenir una relació estreta amb científics com Armand Clavaud o Charles Darwin. D'una o altra forma, aquestes influències van quedar reflectides en el seu treball. El 1884 va ser un dels fundadors del Saló d'Artistes Independents, per tal de poder exposar amb llibertat i amb independència del Saló de París. A partir del 1890 va començar a treballar en la tècnica del pastel i l'oli, que van dominar les seves obres durant la resta de la seva vida. El 1904 va rebre la Legió d'Honor pels seus mèrits. Va morir a París el juliol de 1916.

Font: En català: Odilon Redon (1840-1916) En castellano: Odilon Redon (1840-1916) In english: Odilon Redon (1840-1916) - Altres: Odilon Redon (1840-1916)



Parlem de Música...

Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (Brand, 19 de març de 1873 - Leipzig, 11 de maig de 1916) va ser un compositor, organista, pianista i professor alemany. Els antecedents familiars de Reger ajuden a entendre la barreja d'influències que van distingir el seu caràcter personal i el seu estil musical. El seu pare tocava l'orgue, el baix, el clarinet i l'oboè i va ser, també. l'autor d'un llibre de text d'harmonia molt ben considerat al seu temps. La seva mare, per la seva part, provenia d'una família humil agrícola i profundament religiosa. El 1874 la seva família es va traslladar a Weiden. Allà va rebre classes de piano d'Adalbert Lindner, posant l'accent en els models polifònics de Beethoven i Brahms. Si bé Reger no va mostrar especial interès per l'òpera, el seu contacte amb Wagner va ser significatiu tot i que la influència en el seu estil fou poc destacable. Entre els anys 1886 i 1889, va actuar sovint com a organista adjunt de Lindner. El seu repertori incloïa obres de MendelssohnSchumann i Liszt, així com algunes peces de Bach, si bé el seu coneixement era limitat. A partir d'aleshores va començar a estudiar amb Hugo Riemann que el va introduir en l'obra de Brahms i especialment en les partitures de Bach. El seu mestre va publicar algunes de les obres de Reger i a més a més el va promocionar al Conservatori de Wiesbaden, on va assolir la condició de professor de teoria. Reger va dedicar el seu temps a Wiesbaden a conrear els contactes musicals; Richard Strauss, a qui va conèixer el 1896, Eugen d'Albert i Busoni. Allà també va definir amb més precisió el seu estil musical centrant-se, definitivament, en la cerca de la 'bellesa arquitectònica' a través de la música de Brahms i Bach.

La seva estada a Wiesbaden va anar acompanyada per una creixent afició a l'alcohol fins el punt que alguns estudis suggereixen que va compondre, sovint i amb major creativitat, sota els efectes de la beguda. El 1898, fruit d'algunes crisis de salut, va decidir tornar a Weiden per a recuperar-se. Aquest viatge a Weiden va consolidar un fet important, el seu definitiu retorn a l'orgue com a instrument. Allà també va aprofundir en l'estudi de la música coral protestant. El 1901 va viatjar a Munich on es va dedicar a la docència ja que les seves composicions no van gaudir de l'èxit esperat. La pública antipatia de Reger vers a qui considerava els 'Aktiengesellschaft für angewandte Impotenz' va accentuar encara més el rebuig pel seu ofici. El 1902 es va casar amb Elsa von Bercken en una cerimònia luterana tot i que la seva família materna era catòlica practicant. A partir d'aleshores, va començar a ser més ben rebut i va poder participar en públic en activitats concertants. De fet, la seva reputació va créixer el dia que va publicar el seu Quintet en Do menor (1902). El següent any va publicar el seu tractat teòric més important, Beiträge zur Modulationslehre (Leipzig, 1903). El 1904 va ser, probablement, el seu millor any i el més productiu i possiblement el més viatger ja que va rebre sol·licituds de nombrosos països europeus. Aquell mateix any, va assolir el càrrec de professor de teoria, orgue i composició a l'Akademie der Tonkunst de Munich. El 1907 va ser triat director musical de la Universitat de Leipzig, ciutat on va viure els darrers anys de la seva vida. Allà va tenir nombrosos alumnes i si bé era considerat un compositor conservador, va rebre l'admiració pública. La seva maduresa va quedar demostrada per un progressiu augment en la composició d'obres orquestrals. Precisament, allà va estrenar, el 1910, el monumental Concert de Piano que va dedicar a la seva amiga pianista Frieda Kwast-Hodapp. La convulsa Europa de la Primera Guerra Mundial va afectar el seu treball i en una visita a Leipzig va morir d'un atac de cor el maig de 1916.

OBRA;

Vocal secular:

14 5 Duets, S, A, pf, 1894, R xxx
111a 3 Duets, S, A, pf, 1909, R xxx
124 An die Hoffnung (F. Hölderlin), A/Mez, orch/pf, 1912, R xxxv
136 Hymnus der Liebe (L. Jacobowski), Bar/A, orch, 1914, R xxxv

Lieder:
6 Lieder, op.4, Mez/Bar, pf, 1890–91, R xxxi;
5 Lieder, op.8, S/T, pf, 1892, R xxxi;
5 Lieder ‘Der Manen Franz Schüberts’, op.12, 1v, pf, 1893, R xxxi;
Ich stehe hoch über'm See, op.14b (von Lieven), B, pf, R xxxi;
10 Lieder, op.15, Mez/Bar, pf, 1894, R xxxi;
4 Lieder, op.23, 1v, pf, 1898, R xxxi;
6 Gedichte von Anna Ritter, op.31, Mez/Bar, pf, 1898, R xxxi;
6 Lieder, op.35, Mez/Bar, pf, 1899, R xxxi;
5 Gesänge, op.37, Mez/Bar, pf, 1899, R xxxi;
8 Lieder, op.43, 1v, pf, 1900, R xxxi;
7 Lieder, op.48, Mez/Bar, pf, 1900, R xxxi;
12 Lieder ‘An Hugo Wolf’ op.51, 1v, pf, 1900, R xxxi;
15 Lieder, op.55, 1v, pf, 1900–01, R xxxi;
16 Gesänge, op.62, 1v, pf, 1901, R xxxii;
12 Lieder, op.66, Mez/Bar, pf, 1902, R xxxii;
6 Gesänge, op.68, Mez/Bar, pf, 1902, R xxxii;
17 Gesänge, op.70, S/T, pf, 1902–3, R xxxii;
18 Gesänge, op.75, 1v, pf, 1903, R xxxii;
Schlichte Weisen, op.76, 60 Lieder, 1v, pf, 1903–12, R xxxiii;
8 Kompositionen, op.79c, 1v, pf, 1901–3, R xxxiv;
4 Gesänge, op.88, Mez/Bar, pf, 1905, R xxxiv;
4 Lieder, op.97, 1v, pf, 1906, R xxxiv;
5 Gesänge, op.98, 1v, pf, 1906, R xxxiv;
6 Lieder, op.104, 1v, pf, 1907, R xxxiv;
5 neue Kinderlieder, op.142, S/T, pf, 1915, R xxxiv;
Other lieder without op. no., 1893–1912, R xxxiv
Orchestrations of lieder opp.31/4, 31/5, 37/3, 43/5, 62/11, 75/11, 76/16, 76/22, 76/35, 76/52, 97/1, 98/1, R xxxv

Vocal religiosa:

19 2 geistliche Gesänge, Mez/Bar, org, 1898, R xxxiv
3 geistliche Lieder, Mez/Bar, org, 1900, 1903, R xxxiv
Trauungslied ‘Befiehl dem Herrn deine Wege’, S, A, org, R xxx
105 2 geistliche Lieder, Mez/Bar, org/harmonium/pf, 1907, R xxxiv
137 12 geistliche Lieder, 1v, pf/harmonium/org, 1914, R xxxiv

Instrumental:

Orch.:
op.
Castra vetera (incid music, J. Baltz), 1889–90, R xxxvi
Heroide, d, sym. movt, 1889, R xxxvii
Symphonic movement, d, 1890, R xxxvii
Lyrisches Andante (Liebestraum), str, 1898
Scherzino, hn, str, 1899, R viii
26/1 Elegie, e [arr. pf work], xxxvii
50 2 Romanzen, G, D, vn, orch, 1900, R vii
86 Variations and Fugue on Theme of Beethoven [arr. 2 pf work], 1915, R vi
90 Sinfonietta, A, 1904–5, R i
93 Suite im alten Stil, F [arr. vn, pf work], 1916, R vi
95 Serenade, G, 1905–6, R ii
100 Variations and Fugue on a Theme of J.A. Hiller, E, 1907, R iii
101 Violin Concerto, A, 1907–8, R vii
103(a) Aria, A, vn, small orch [arr. vn, pf work], R vii
108 Symphonischer Prolog zu einer Tragödie, a, 1908, R iii
114 Piano Concerto, f, 1910, R viii
120 Eine Lustspielouvertüre, 1911, R iv
123 Konzert im alten Stil, F, 1912, R iv
125 Eine romantische Suite (after J.F. Eichendorff), 1912, R iv
128 4 Tondichtungen nach Arnold Böcklin, 1913, R v
130 Eine Ballettsuite, D, 1913, R v
132 Variations and Fugue on a Theme of Mozart, 1914, R v; arr. 2 pf, 1914, R xiv
140 Eine vaterländische Ouvertüre, F, 1914, R vi
147 Andante for Rondo, vn, small orch, inc., R xxxvii
choral
6 3 Choruses, SATB, pf, 1892, R xxx
Tantum ergo sacramentum, 5vv, 1895, R xxvii
Gloriabuntur in te omnes, 4vv, ?1898, R xxvii
21 Hymne an den Gesang (L. Steiner), male chorus, orch/pf, 1898, R xxix
38 7 Male Choruses, 1899, R xxvii
39 3 Choruses, SAATBB, 1899, R xxvii
Maria Himmelsfreud! (J.P. Heuberger), 1899 or 1900, R xxvii
61 Simple liturgical pieces: 61a, 8 settings of Tantum ergo; 61b, 4 settings of Tantum ergo, SA/TB, org; 61c, 4 settings of Tantum ergo, 4vv, org; 61d, 8 Marienlieder; 61e, 4 Marienlieder, SA/TB, org; 61f, 4 Marienlieder, 4vv, org; 61g, 6 Trauergesänge; 1901, R xxx
Palmsonntagmorgen (E. Geibel), 5vv, 1902, R xxvii
71 Gesang der Verklärten (K. Busse), SSATB, orch, 1903, R xxix
Auferstanden, auferstanden (cant.), A, chorus, org, 1903–5, arr. J. Haas, R xxx
4 cantatas: Vom Himmel hoch, da komm ich her; O wie selig seid ihr doch, ihr Frommen; O Haupt voll Blut und Wunden; Meinen Jesum lass ich nicht; 1903–5, R xxx
79 79f, 14 arrs., 79g, 3 arrs., female/boys' chorus; 1900, R xxvii
83 10 Gesänge, male vv, 1904, 1909, R xxvii
106 Psalm c, chorus, orch, org, 1908–9, R xxix
Weihegesang (O. Liebmann), A, chorus, wind orch, 1908, R xxviii
Vater unser, 12vv, 1909, completed K. Hasse, R xxvii
110 Geistliche Gesänge, 5vv: Mein Odem ist schwach; Ach, Herr, strafe mich nicht; O Tod, wie bitter bist du; 1912, R xxvii
111b 3 Gesänge, female 4vv, 1909, R xxvii; arr. female 3vv as op.111c
112 Die Nonnen (M. Boelitz), chorus, orch, 1909, R xxix
Lasset uns den Herren preisen (Easter motet, J. Rist), 5vv, ?1911, R xxvii
119 Die Weihe der Nacht (C.F. Hebbel), A, male vv, orch, 1911, R xxviii
126 Römischer Triumphgesang (H. Lingg), male vv, orch, 1912, R xxix
Abschiedslied (M. von Seydewitz), 4vv, 1914, R xxvii
138 8 geistliche Gesänge, 4–8vv, 1914, R xxvii
Requiem: 1st movt, Totenfeier (trans. H. von Hase), 4 solo vv, 4vv, orch, 1914, R xxviii; 2nd movt, Dies irae, vv, orch, 1914, inc., R xxxvi
144 2 Gesänge: Der Einsiedler (Eichendorff), Bar, 5vv, orch; Requiem (Hebbel), A/Bar, chorus, orch; 1915, R xxviii
20 Responsorien (1966)

Chbr.:
Scherzo, g, fl, str qt, R xxxviii
String Quartet, d, with db in finale, 1888–9, R xxv
1 Sonata, d, vn, pf, 1890, R xix
2 Trio, b, vn, va, pf, 1891, R xxii
3 Sonata, D, vn, pf, 1891, R xix
5 Sonata, f, vc, pf, 1892, R xxi
Vn parts for 6 Sonatinas op.36 by Clementi, before 1895
Piano Quintet, c, 1897–8, R xxiii
28 Sonata, g, vc, pf, 1898, R xxi
41 Sonata, A, vn, pf, 1899, R xix
42 4 Sonatas, d, A, b, g, vn, 1900, R xxiv
49 2 Sonatas, A , f , cl, pf, 1900, R xxi
54 2 String Quartets, g, A, 1900, R xxv
Caprice, a, vc, pf, 1901, R xxi
64 Piano Quintet, c, 1901–2, R xxiii
Albumblatt, E , Tarantella, g, cl/vn, pf, ?1902, R xxi
Allegretto grazioso, A, fl, pf, ?1902, R xxi
Prelude and Fugue, a, vn, 1902, R xxiv
Romanze, G, Petite caprice, g, vn, pf, 1902, R xx
72 Sonata, C, vn, pf, 1903, R xix
74 String Quartet, d, 1903–4, R xxv
77 2 Trios: 77a, Serenade, D, fl, vn, va, R xxvi; 77b, String Trio, a, R xxiv; 1904
78 Sonata, F, vc, pf, 1904, R xxi
79 79d, Wiegenlied, Capriccio, Burla, vn, pf, 1902–4, R xix; 79e, Caprice, Kleine Romanze, vc, pf, 1904, R xxi
84 Sonata, f , vn, pf, 1905, R xix
87 Albumblatt, Romanze, vn, pf, ?1905, R xix
91 7 Sonatas, a, D, B , b, e, G, a, vn, 1905, R xxiv
93 Suite im alten Stil, F, vn, pf, 1906, R xx; orchd 1916, R vi; Largo arr. vn, org, R xxxviii
102 Trio, e, vn, vc, pf, 1907–8, R xxii
103 103a, Suite (6 Vortragsstücke), a, vn, pf, 1908, R xx, 3rd movt orchd; 103b, 2 Little Sonatas, d, A, vn, pf, 1909, R xx; 103c, 12 kleine Stücke nach eigenen Liedern [op.76], vn, pf, 1916, R xx
107 Sonata, B , cl/va, pf, 1908–9, R xxi
109 String Quartet, E , 1909, R xxv
113 Piano Quartet, d, 1910, R xxii
116 Sonata, a, vc, pf, 1910, R xxi
117 Preludes and Fugues, b, g, e, g (Chaconne), G, d, a, e, vn, 1909–12, R xxiv
118 Sextet, F, 2 vn, 2 va, 2 vc, 1910, R xxvi
121 String Quartet, f , 1911, R xxv
122 Sonata, e, vn, pf, 1911, R xx
131 131a, Preludes and Fugues, a, d, G, g, D, e, vn, 1914, R xxiv; 131b, 3 Duos (Canons und Fugen) im alten Stil, 2 vn, 1914, R xxiv; 131c, 3 Suites, G, d, a, vc, 1915, R xxiv; 131d, 3 Suites, g, D, e, va, 1915, R xxiv
Allegro, A, 2 vn, ?1914, R xxiv
133 Piano Quartet, a, 1914, R xxii
139 Sonata, c, vn, pf, 1915, R xx
141 141a, Serenade, fl/vn, vn, va, 1915, R xxvi; 141b, String Trio, d, 1915, R xxiv
146 Clarinet Quintet, A, 1915, R xxvi
Prelude, e, vn, ?1915, R xxiv

Piano:
9 12 Walzer-Capricen, duet, 1892, R xiii
10 20 deutsche Tänze, duet, 1893, R xiii
11 7 Walzer, 1893, R ix
13 Lose Blätter, 1894, R ix
17 Aus der Jugendzeit, 1895, R ix
111 Canons durch alle Dur- und Molltonarten, 1895, R xii
Etude brillante, c, 1896
18 Improvisationen, 1896, R ix
20 5 Humoresken, 1896, R ix
22 6 Walzer, duet, 1898, R xiii
An der schönen blauen Donau, improvisation, 1898
Grüsse an die Jugend, 1898, R xii
24 6 morceaux, 1898, R ix
25 Aquarellen, 5 kleine Tonbilder, 1897–8, R ix
3 Albumblätter, 1898–9, R xii
26 7 Fantasie-Stücke, 1898, R ix
32 7 Charakterstücke, 1899, R ix
34 5 pièces pittoresques, duet, 1899, R xiii
36 Bunte Blätter, 1899, R ix
Blätter und Blüten, 12 pieces, 1900–02, R xii
44 10 kleine Vortragsstücke, 1900, R ix
45 6 Intermezzi, 1900, R x
53 Silhouetten, 7 pieces, 1900, R x
58 6 Burlesken, duet, 1901, R xiii
4 Piano Pieces 1901–6, R xii
79a 10 Piano Pieces, 1901–3, R x
4 Spezialstudien, left hand, ?1901, R xii
In der Nacht, 1902, R xii
81 Variations and Fugue on a Theme of J.S. Bach, 1904, R x
82 Aus meinem Tagebuch, 35 little pieces, 1904–12, R x
86 Variations and Fugue on a Theme of Beethoven, 2 pf, 1904, R xiv; orchd 1915, R vi
Perpetuum mobile, c , 1905, R xii
89 4 Sonatinas, e, D, F, a, 1905, 1908, R xi
Scherzo, f , Caprice, f , 1906, R xii
94 6 Pieces, duet, 1906, R xiii
96 Introduction, Passacaglia and Fugue, b, 2 pf, 1906, R xiv
99 6 Preludes and Fugues, e, D, a, b, G, d, 1906–7, R xi
Ewig dein!, salon piece, 1907, R xii
115 Episoden, 8 pieces, 1910, R xi
Marsch der Stiftsdamen, 1914, R xii
132a Variations and Fugue on a Theme of Mozart, 2 pf [arr. orch work], 1914, R xiv
134 Variations and Fugue on a Theme of G.P. Telemann, 1914, R xi
143 Träume am Kamin, 12 little pieces, 1915, R xi
Fughette über das Deutschlandlied, 1916, R xii

Organ:
7 3 Organ Pieces, 1892, R xv
16 Suite ‘Den Manen J.S. Bachs’, e, 1894–5, R xv
27 Chorale Fantasia ‘Ein' feste Burg ist unser Gott’, 1898, R xv
29 Fantasia and Fugue, c, 1898, R xv
30 Chorale Fantasia ‘Freu' dich sehr, o meine Seele’, 1898, R xv
33 Sonata no.1, f , 1899, R xv
40 Chorale Fantasias ‘Wie schön leucht't uns der Morgenstern’, ‘Straf' mich nicht in deinem Zorn’, 1899, R xv
46 Fantasia and Fugue on B–A–C–H, 1900, R xv
47 6 Trios, 1900, R xv
52 Chorale Fantasias ‘Alle Menschen müssen sterben’, ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’, ‘Hallejula! Gott zu loben, bleibe meine Seelenfreud’, 1900, R xv
56 5 Easy Preludes and Fugues, 1904, R xvi
57 Symphonic Fantasia and Fugue, 1901, R xvi
59 12 Pieces, 1901, R xvi
60 Sonata no.2, d, 1901, R xvi
63 Monologe, 12 pieces, 1901–2, R xvi
65 12 Pieces, 1902, R xvi
67 52 Easy Chorale Preludes, 1902, R xvii
69 10 Pieces, 1903, R xvii
Schule des Triospiels [arr. Bach: 2-part inventions], 1903, collab. K. Straube
73 Variations and Fugue on an Original Theme, f , 1903, R xvii
79b 13 Chorale Preludes, 1901–3, R xvii
80 12 Pieces, 1904, R xvii
85 4 Preludes and Fugues, c, G, F, e, 1904, R xvii
92 Suite, g, 1905, R xviii
127 Introduction, Passacaglia and Fugue, e, 1913, R xviii
129 9 Pieces, 1913, R xviii
135a 30 Little Chorale Preludes, 1914, R xviii
135b Fantasia and Fugue, d, 1916, R xviii
145 7 Organ Pieces, 1915–16, R xviii
Several small pieces, 1893–1906, R xviii
Principal publishers: Augener, Bote & Bock, Breitkopf & Härtel, Junne, Kahnt, Lauterbach & Kuhn, Leuckart, Peters, Schott, Simrock, Tischer & Jagenberg, Universal

Edicions i arranjaments:

(selective list)

Orch:
H. Wolf: Italienische Serenade, small orch (Leipzig, 1903);
J.S. Bach: Vn Concs., a. E, 1911;
G.F. Handel: Conc. grosso in B (Leipzig, 1912);
A. Corelli: La folia (Brussels, 1914);
J.S. Bach: Brandenburg Conc. no.5, Kbd Conc., d, 2 Kbd Concs., C, c, 1915:
J.S. Bach: O Mensch, bewein' dein' Sünde gross, str (Leipzig, 1915);
J.S. Bach: Suites nos.1–3, 1915–16;
J.S. Bach: Suite, g [arr. Kbd Partitas and English Suites] (Leipzig, 1916);
J.S. Bach: Triple Conc., a, 1916

Chbr:
J.S. Bach: Violin-Sonate, f (Leipzig, 1915);
J.S. Bach: Violin-Sonate, A (Berlin and Leipzig, 1922)

Pf:
E. d'Albert: Ouvertüre Esther, op.8, duet (Berlin, 1895);
J.S. Bach: Orgel-Werke (London, 1895);
J.S. Bach: Orgel-Werke, duet (London, 1895–6);
F. Chopin: 5 Spezialstudien (Munich and Leipzig, 1899);
R. Strauss: Auzgewählte Lieder (Munich and Leipzig, 1899);
J.S. Bach: 13 Choralvorspiele (Munich and Leipzig, 1900);
H. Wolf: Penthesilea, duet (Leipzig, 1903);
H. Wolf: Italienische Serenade, duet (Leipzig, 1904);
J.S. Bach: Brandenburg Concs. nos.1–6, duet (Leipzig, 1905–6);
H. Wolf: 12 Mörike-Lieder (Leipzig, 1905);
J.S. Bach: Orchester-Suiten 1–4, duet (Leipzig, 1907);
C.P.E. Bach: 4 Symphonien, duet (Leipzig, 1910);
A. Jensen: 3 Lieder in Jensen-Album (Leipzig, 1910);
R. Wagner: Auserlesene Stücke aus Opern, 2 pf (Leipzig, 1914);
J. Brahms: 5 langsame Sätze aus den Sinfonien (Berlin and Leipzig, 1916);
J.S. Bach: 3 Choralvorspiele (Munich and Leipzig, 1943)

Choral:
9 ausgewählte Volkslieder, male vv (Munich and Leipzig, 1899);
6 Madrigalen (Leipzig and Zürich, 1900);
12 Madrigalen, male vv (Leipzig and Zürich, 1900);
H. Wolf: Christnacht (Leipzig, 1903);
H. Wolf: 6 geistliche Lieder, male vv (Leipzig, 1903);
numerous unpubd arrs.

Solo vocal with orch:
H. Wolf: 14 geistliche Lieder (Leipzig, 1908);
7 Lieder [Brahms, Grieg and Wolf] (Leipzig, 1914);
J. Brahms: 6 Lieder (Leipzig, 1914–15);
F. Schubert: 8 Lieder (Leipzig, 1914);
R. Schumann: 5 Lieder, 1916;
F. Schubert: 7 Lieder (Vienna, 1926)

Literatura:

Analyse des Streichquartetts d-moll op.74’, Die Musik, iii (1903–4), 244
Beiträge zur Modulationslehre (Leipzig,1903, 24/1952)
Hugo Wolfs künstlerischer Nachlass’, Süddeutsche Monatshefte, 1–6 (1904), 157–64
Ich bitte um's Wort’, NZM, lxxi (1904), 20–21
Mehr Licht’, NZM, lxxi (1904), 202–3
Zum 1. April’, NZM, lxxi (1904), 274–5
Degeneration und Regeneration in der Musik’, Neue Musikzeitung, xxix (1907–8), 49–51
Musik und Fortschritt’, Leipziger Tageblatt (16 June 1907)
Offener Brief’, Die Musik, vii/1 (1907–8), 10–14
Felix Mendelssohn Bartholdys “Lieder ohne Worte”’, Leipziger illustrierte Zeitung (28 Jan 1909)
ed. E. von Hase-Koehler: Briefe eines deutschen Meisters (Leipzig, 1928, 2/1938)
ed. H. and E.H.Mueller von Asow: Briefwechsel mit Herzog Georg II. von Sachsen-Meiningen (Weimar, 1949)
ed. O. Schreiber: Briefe zwischen der Arbeit (Bonn, 1956/R) 

Font: En català: Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (1873-1916) En castellano: Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (1873-1916) In english: Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (1873-1916) - Altres: Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (1873-1916) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

La firma Carus viene publicando ordenadamente la obra vocal completa de Max Reger. Toca ahora el turno a los volúmenes III y V, cuyos contenidos son de distinta índole. Ante todo, cabe recordar que Reger (1873-1916) vivió entre la eclosión del dúo Wagner-Brahms y el asomo de las vanguardias. Este período convulso de la música europea no afectó su sólida querencia en una suerte de romanticismo depurado, tardío, académico y en el cual se advierte más la huella brahmsiana que la wagneriana. En las canciones para voz y piano se puede percibir una parábola que recorre toda su vida activa y que se parece, sugestivamente, a la historia de la obra cancioneril de Brahms. En efecto, el Reger juvenil propende al acento popular, a la estrofa nítida y al humor desenvuelto y de incauto apasionamiento. En cambio, el otro Reger, el más característico, tentado por un talante visionario y oscuro, y por soluciones macizas y gigantescas, se ve reducido a la sonoridad del Lied en clave de sombría consideración de la vida o melancólico recogimiento ante lo ineluctable. Las soluciones formales son claras y de segura redacción. Se diría que el piano sale beneficiado por un cuidadoso trabajo de sonoridades. En cuanto a los apoyos literarios, los hay de toda suerte: autores ignotos junto a nombres mayores como Uhland, Bierbarum, von Liliencron, Heine y Rückert. Todos ellos caben ajustadamente en el proyecto estético regeriano. De muy otra índole son las series corales para voces mixtas o sólo masculinas. Datan de 1899, cuando Reger era un joven docente y al cual su amigo Richard Strauss recomendó ante el editor Jos Aibl de Munich, que le hizo el encargo. Se trata de canciones de sobremesa, de origen anónimo, a las cuales Reger da un arreglo digamos que erudito, fino y sencillo, que se adapta a las necesidades de las sociedades corales de aficionados, tan abundantes en la Alemania romántica y posromántica. Sin perder la ingenua inspiración anónima, estos conjuntos adquieren categoría de obra menor dentro de un catálogo mayor pero sin perder la dignidad del buen hacer, aplicado y eficaz. 

Blas Matamoro (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Andreas Weller (tenor); Götz Payer (piano)
RECICLASSICAT: REGER, Max (1873-1916)
LAQUINTADEMAHLER: Reger - Vocal Music
SPOTIFY: Reger - Vocal Music



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Estupendo¡¡¡
    Reger es uno de mis compositores favoritos y su obra vocal me parece maravillosa. No sé porque pero me parece extremamente atractivo y de una belleza envidiable. Además si la grabación es tan buena como esta de Carus no has podido dar más en el clavo. Supongo que es verdad la acusación de sus contemporáneos al tildarlo como un compositor conservador pero visto con perspectiva tiene una belleza y suavidad total. Su obra de cámara me parece muy interesante y espero que tengamos ocasión de comentarla.
    Como siempre muchísimas gracias Pau.

    Josep.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Josep!

      Perdona no responder antes pero aproveché el fin de semana largo en Barcelona para desconectar un poco del mundo virtual... aunque nunca de la música!
      Y en relación a Reger, sinceramente sigue siendo un desconocido para mi y con la cantidad de nombres que tengo en cartera será complicado que vuelva a visitarlo pronto...

      Gracias de nuevo!
      Saludos!
      Pau

      Elimina