- Recordatori d'Ignaz Holzbauer -
En el dia de la celebració del seu 305è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Manuel de la Cruz Vázquez (Madrid, 1750 - Madrid? 1792) va ser un pintor i gravador espanyol. Va ser estudiant de l'Acadèmia de San Fernando des del 1767 i va ocupar fins el 1785 el càrrec de pintor de cambra de l'infant Luis de Borbón, germà de Carles III. El 1789 va ser nomenat acadèmic de mèrit de la institució madrilenya. Va realitzar vistes del Port de Cartagena (Patrimoni Nacional i col·lecció particular) i va participar en el conjunt de retaules encarregats per Carles III per a la decoració de l'Església de Sant Francesc el Gran de Madrid. Inspirant-se en els sainets del seu oncle, l'escriptor don Ramón de la Cruz, va realitzar una sèrie d'escenes de carrer, entre elles del Mercado de la Cebada, del 1790. Composició en què Cruz caracteritza amb encert l'ambient bulliciós del poble i els seus venedors, mercaders i passejants. De la seva mà és també la sèrie sobre tipus populars que guarda el Museu Municipal de Madrid i la meitat de la famosa sèrie de vuitanta-un gravats que componen la Col·lección de trajes de Espanya, posada a la venda en 1777. Va morir probablement a Madrid el 1792.
Font: En català: No disponible - En castellano: Manuel de la Cruz Vázquez (1750-1792) - In english: No disponible - Altres: No disponible
Parlem de Música...
Ignaz Holzbauer (Wien, 17 de setembre de 1711 - Mannheim, 7 d'abril de 1783) va ser un compositor austríac. Ignaz, fill d'un acabalat comerciant de sabates de la capital austríaca, va començar a estudiar dret i teologia a la Universitat de Viena. Resignat perquè no podia estudiar música i al mateix temps que estudiava a la universitat, va començar a rebre classes de música sense el coneixement dels seus pares. El seu talent innat el va promocionar ben aviat a la Catedral de Sant Esteve de Viena on es va ocupar de la instrucció musical dels nens del cor de veus blanques. Per suggeriment del mestre de capella imperial, Johann Joseph Fux, Holzbauer va anar a estudiar a Venècia, on va entrar en contacte amb els grans mestres de l'escola veneciana, entre ells, Vivaldi, Albinoni i Galuppi. Posteriorment, va marxar a Nàpols, on va completar la seva formació amb Porpora i Hasse. Les seves primeres obres van ser òperes, estrenant Lucio Papiro, la primera d'elles, representada el 12 d'octubre de 1737. A partir d'aleshores, va alternar la composició amb la direcció de l'orquestra del Burgtheater de Viena, on va compondre la música d'alguns ballets operístics d'Hasse. El 1750 va accedir al càrrec de mestre de capella de la Catedral de Stuttgart, on va substituir a Brescianello. L'èxit a la ciutat alemanya va facilitar el posterior accés d'Holzbauer a Mannheim on va assolir el càrrec de mestre de capella de la seva Catedral. El 1757 i 1759 va viatjar a Itàlia per a representar algunes de les seves òperes. El 1778 va abandonar Mannheim per entrar al servei del rei de Baviera a Munich. Sota la seva direcció, l'orquestra de Mannheim va arribar a ser una de les més prestigioses d'Europa. Els darrers anys va tornar a Mannheim, on va morir l'abril de 1783.
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
dm dramma per musica
Lucio Papirio dittatore (dm, A. Zeno), Holešov, 12 Oct 1737, lib Milan, Pinacoteca di Brera
La fata meravigliosa (dm), Vienna, Burgtheater, 1748
Il figlio delle selve (favola pastorale, 3, C.S. Capece), Schwetzingen, 15 June 1753, lib US-Wc; rev. Mannheim, Hof, 1771, lib D-MHrm; pts Bsb
Chacun à son tour (pantomime, 3, A. d’Inzeo), Mannheim, Hof, 16 Jan 1754
L’isola disabitata (azione comica per musica, 2, P. Metastasio), Schwetzingen, 16 June 1754, arias Bsb
L’Issipile (dm, 3, Metastasio), Mannheim, Hof, 4 Nov 1754, arias Bsb
L’allégresse du jour (pantomime, ?E. Lauchery), Mannheim, Komödiensaal, 16 Dec 1754
Don Chisciotte (opera serio-ridicola, 2, after M. de Cervantes), Schwetzingen, 16 June 1755, lib DI
I cinesi (componimento drammatico, 1, Metastasio), Mannheim, Hof, spr. 1756, lib HEu, MHrm
Le nozze d’Arianna (festa teatrale, 2, M. Verazi), Schwetzingen, 29 Aug 1756, lib HEu, MHrm
La clemenza di Tito (dm, 3, Metastasio), Mannheim, Hof, 4 Nov 1757, arias Bsb
Nitteti (dm, 3, Metastasio), Turin, Regio, carn. 1758; rev. Mannheim, Hof, 5 Nov 1758, Rp, P-La
Alessandro nell’Indie (dm, 3, Metastasio), Milan, Regio Ducal, carn. 1759, arias and sinfonia I-Nc (R1982: IOB, lxxix), P-La
Ippolito ed Aricia (dm, 5, C.I. Frugoni), Mannheim, Hof, 5 Nov 1759, lib D-HEu, MHrm, US-Wc [?rev. of T. Traetta’s Ippolito ed Aricia, 1759, Parma]
Adriano in Siria (dm, 3, Metastasio), Mannheim, Hof, 5 Nov 1768, libs D-MHrm, US-Wc
Günther von Schwarzburg (Spl, 3, A. Klein), Mannheim, Hof, 5 Jan 1777, D-Bsb (Mannheim, 1777); ed. in DDT, viii–ix (1902)
La morte di Didone (dm, 1, Metastasio), Mannheim, National, 6 July 1779, Bsb; rev. as Der Tod der Dido (Klein), 1780, US-Wc
Tancredi (dm, 3, Balbis, after Voltaire), Munich, Residenz, Jan 1783, lib Wc; aria GB-Lbl
Music in Euridice (favola pastorale), Vienna, 26 July 1750, A-Wn (R1982: IOB, lxxv)
Ballets (in ops by J.A. Hasse):
Ipermestra, Vienna, court, 8 Jan 1744;
Arminio, Vienna, 13 May 1747
Secular cants.:
Adulatrice, c1755, D-Bsb;
La tempesta, Bsb
Vocal religiosa:
Orats:
La Passione de Gesù Cristo (Metastasio), Good Friday, 1754, CZ-KRa;
Isacco (Metastasio), Good Friday, 1757, lost;
La Betulia liberata (Metastasio), Good Friday, 1760, D-Mbs;
Il guidizio di Salomone (M. Verazi), Good Friday, 1765, A-Wn;
Giefte (Verazi), lost
Masses:
c30 Latin, 3 lost, 2 ed. in Bush (1982), 1 ed. J. Reutter (Stuttgart, 1995);
2 German, E (Mannheim, 1779), F, lost;
2 Requiems, E , C minor, both doubtful
2 Christmas cants., 1 ed. O. Biba (Altötting, 1975);
Christmas motet, Salve regina, 2 Miserere, 2 TeD, lit, Vespers, c36 other works, incl. offs, motets, sacred arias
Instrumental:
Syms.:
6 simphonies à 4 parties, op.2 (n.d.);
6 simphonies à 8 parties, op.3 Br. cat (1769);
3 simphonies à grand orchestre, op.4 Br. cat (1769), 1 ed. in S, 1 (La tempesta), ed. in DTB, xiii, Jg.vii/2 (1906), and ed. G. Kehr (Mainz, 1970);
c144 others in contemporary anthologies, MSS or cited in catalogues, 5 ed. in T, 2 ed. in S, 1 ed. in L, 1 ed. E. Rabsch (Hamburg, 1932), 1 ed. F. Schroeder (Vienna, 1968)
Concs.:
1 for vn, B-Bc;
1 for fl, D-KA, ed. I. Gronefeld (Munich, 1958);
1 for va and vc, A-Wgm, ed. U. Drüner (Zürich, 1976);
1 for vc, D-Bsb, Br. cat (1771);
1 for ob, KA, ed. W. Lebermann (Frankfurt, 1975);
1 for kbd, Br. cat (1770)
Chbr:
24 menuetti, 2 vn, b, 1740–50, A-Wgm;
3 qnts, 2vn, 2 va, b [also arr. as Nocturni, fl, ob, vn, va, bn/vc, b], A-Wgm, ed. in L, 3–5 and suppl. ii, 1 ed. in DTB, xxvii, Jg.xv (1914), 1 arr. ed. E. Bodensohn (Baden-Baden, 1983);
2 qnts, kbd, fl, vn, va, vc/b, D-Bsb, 2 ed. in L, 1 ed. F. Schroeter (Wiesbaden, 1963);
4 qts, 3 ed. in L;
Trios, 2 vn, b, op.4 (n.d.), lost;
2 trios, Br. cat (1762);
1 trio, ed. M. Weyer (Bad Godesberg, 1983);
Divertimento, 2 vn, b;
Partita, 2 vn, b;
Duo, 2 fl, Br. cat (1763)
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
dm dramma per musica
Lucio Papirio dittatore (dm, A. Zeno), Holešov, 12 Oct 1737, lib Milan, Pinacoteca di Brera
La fata meravigliosa (dm), Vienna, Burgtheater, 1748
Il figlio delle selve (favola pastorale, 3, C.S. Capece), Schwetzingen, 15 June 1753, lib US-Wc; rev. Mannheim, Hof, 1771, lib D-MHrm; pts Bsb
Chacun à son tour (pantomime, 3, A. d’Inzeo), Mannheim, Hof, 16 Jan 1754
L’isola disabitata (azione comica per musica, 2, P. Metastasio), Schwetzingen, 16 June 1754, arias Bsb
L’Issipile (dm, 3, Metastasio), Mannheim, Hof, 4 Nov 1754, arias Bsb
L’allégresse du jour (pantomime, ?E. Lauchery), Mannheim, Komödiensaal, 16 Dec 1754
Don Chisciotte (opera serio-ridicola, 2, after M. de Cervantes), Schwetzingen, 16 June 1755, lib DI
I cinesi (componimento drammatico, 1, Metastasio), Mannheim, Hof, spr. 1756, lib HEu, MHrm
Le nozze d’Arianna (festa teatrale, 2, M. Verazi), Schwetzingen, 29 Aug 1756, lib HEu, MHrm
La clemenza di Tito (dm, 3, Metastasio), Mannheim, Hof, 4 Nov 1757, arias Bsb
Nitteti (dm, 3, Metastasio), Turin, Regio, carn. 1758; rev. Mannheim, Hof, 5 Nov 1758, Rp, P-La
Alessandro nell’Indie (dm, 3, Metastasio), Milan, Regio Ducal, carn. 1759, arias and sinfonia I-Nc (R1982: IOB, lxxix), P-La
Ippolito ed Aricia (dm, 5, C.I. Frugoni), Mannheim, Hof, 5 Nov 1759, lib D-HEu, MHrm, US-Wc [?rev. of T. Traetta’s Ippolito ed Aricia, 1759, Parma]
Adriano in Siria (dm, 3, Metastasio), Mannheim, Hof, 5 Nov 1768, libs D-MHrm, US-Wc
Günther von Schwarzburg (Spl, 3, A. Klein), Mannheim, Hof, 5 Jan 1777, D-Bsb (Mannheim, 1777); ed. in DDT, viii–ix (1902)
La morte di Didone (dm, 1, Metastasio), Mannheim, National, 6 July 1779, Bsb; rev. as Der Tod der Dido (Klein), 1780, US-Wc
Tancredi (dm, 3, Balbis, after Voltaire), Munich, Residenz, Jan 1783, lib Wc; aria GB-Lbl
Music in Euridice (favola pastorale), Vienna, 26 July 1750, A-Wn (R1982: IOB, lxxv)
Ballets (in ops by J.A. Hasse):
Ipermestra, Vienna, court, 8 Jan 1744;
Arminio, Vienna, 13 May 1747
Secular cants.:
Adulatrice, c1755, D-Bsb;
La tempesta, Bsb
Vocal religiosa:
Orats:
La Passione de Gesù Cristo (Metastasio), Good Friday, 1754, CZ-KRa;
Isacco (Metastasio), Good Friday, 1757, lost;
La Betulia liberata (Metastasio), Good Friday, 1760, D-Mbs;
Il guidizio di Salomone (M. Verazi), Good Friday, 1765, A-Wn;
Giefte (Verazi), lost
Masses:
c30 Latin, 3 lost, 2 ed. in Bush (1982), 1 ed. J. Reutter (Stuttgart, 1995);
2 German, E (Mannheim, 1779), F, lost;
2 Requiems, E , C minor, both doubtful
2 Christmas cants., 1 ed. O. Biba (Altötting, 1975);
Christmas motet, Salve regina, 2 Miserere, 2 TeD, lit, Vespers, c36 other works, incl. offs, motets, sacred arias
Instrumental:
Syms.:
6 simphonies à 4 parties, op.2 (n.d.);
6 simphonies à 8 parties, op.3 Br. cat (1769);
3 simphonies à grand orchestre, op.4 Br. cat (1769), 1 ed. in S, 1 (La tempesta), ed. in DTB, xiii, Jg.vii/2 (1906), and ed. G. Kehr (Mainz, 1970);
c144 others in contemporary anthologies, MSS or cited in catalogues, 5 ed. in T, 2 ed. in S, 1 ed. in L, 1 ed. E. Rabsch (Hamburg, 1932), 1 ed. F. Schroeder (Vienna, 1968)
Concs.:
1 for vn, B-Bc;
1 for fl, D-KA, ed. I. Gronefeld (Munich, 1958);
1 for va and vc, A-Wgm, ed. U. Drüner (Zürich, 1976);
1 for vc, D-Bsb, Br. cat (1771);
1 for ob, KA, ed. W. Lebermann (Frankfurt, 1975);
1 for kbd, Br. cat (1770)
Chbr:
24 menuetti, 2 vn, b, 1740–50, A-Wgm;
3 qnts, 2vn, 2 va, b [also arr. as Nocturni, fl, ob, vn, va, bn/vc, b], A-Wgm, ed. in L, 3–5 and suppl. ii, 1 ed. in DTB, xxvii, Jg.xv (1914), 1 arr. ed. E. Bodensohn (Baden-Baden, 1983);
2 qnts, kbd, fl, vn, va, vc/b, D-Bsb, 2 ed. in L, 1 ed. F. Schroeter (Wiesbaden, 1963);
4 qts, 3 ed. in L;
Trios, 2 vn, b, op.4 (n.d.), lost;
2 trios, Br. cat (1762);
1 trio, ed. M. Weyer (Bad Godesberg, 1983);
Divertimento, 2 vn, b;
Partita, 2 vn, b;
Duo, 2 fl, Br. cat (1763)
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTERPRETS: Collegium Vocale et instrumentale Nova Ars Cantandi; Giovanni Acciai
RECICLASSICAT: HOLZBAUER, Ignaz (1711-1783)
AMAZON: Mozart & Holzbauer: Works for Piano and Orchestra
SPOTIFY: Mozart & Holzbauer: Works for Piano and Orchestra
SPOTIFY: HOLZBAUER - Missa brevissima in F major
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
SPOTIFY: HOLZBAUER - Missa brevissima in F major
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina