dimecres, 7 de setembre del 2016

SCACCHI, Marco (c.1600-1662) - Madrigal

Juan Sánchez Cotán - Bodegón de caza, hortalizas y frutas
Obra de Juan Sánchez Cotán (1560-1627), pintor espanyol (1)


- Recordatori de Marco Scacchi -
En el dia de la commemoració del seu 354è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Juan Sánchez Cotán (Orgaz, 1560 - Granada, 8 de setembre de 1627) va ser un pintor espanyol. Batejat a l'església parroquial de la seva localitat natal el 25 de juny de 1560, va viure i va treballar a Toledo. Es va formar en el ric ambient cultural toledà de finals del segle XVI, on eren especialment apreciades les novetats, com les natures mortes comprades a Flandes pels col·leccionistes. Sembla ser que va ser deixeble del pintor toledà Blas de Prado i pel que sembla es va dedicar a pintar bodegons abans d'ingressar a l'Ordre de la Cartoixa el 1603, realitzant el noviciat a El Paular per traslladar-se el 1612 definitivament a la Cartoixa de Granada. Són molt poques les natures mortes que se'n coneixen, però ell va ser qui va definir les qualitats i característiques de la natura morta espanyola, que es van mantenir sense grans variacions al llarg de gran part del segle XVII. Són obres en les que va representar molt pocs elements, com fruites, hortalisses i aus, que apareixen penjats o alineats sobre l'ampit d'una finestra, tractats amb cal dibuix i dens modelatge, mentre una intensa lluminositat els destaca sobre un fosc fons, accentuant així el seu realisme i plasticitat. Segons la majoria dels especialistes, Sánchez Cotán va pintar aquests objectes amb un sentit religiós, buscant en ells, no la seva aparença concreta, sinó l'acció creadora de Déu, idea també recollida en la literatura de l'època. Va viure bona part de la seva vida a Granada, ciutat on va morir el setembre de 1627.




Parlem de Música...

Marco Scacchi (Gallese, c.1600 - Gallese, 7 de setembre de 1662) va ser un teòric i compositor italià. Es coneixen pocs detalls de la seva vida. Va ser deixeble de Giovanni Francesco Anerio abans de viatjar a Varsòvia com a violinista el 1621. Allà va servir primer com a músic del príncep Ladislau i més tard com a professor privat del príncep. El 1633, després de la coronació del príncep com a Ladislau IV, Scacchi va assolir la condició de mestre de la capella reial. No obstant, la seva delicada salut el va obligar a tornar a Gallese el març de 1649 on va treballar com a professor i escriptor i on hi va romandre la resta de la seva vida, morint el setembre de 1662.

OBRA:

[4] Missarum liber I, 4vv, (Rome, 1633)
[15] Madrigali … concertati, 5vv, bc (1634), inc.;
Ger. contrafacta of entire collection, D-Bsb;
3 Ger. contrafacta, 1646;
1 Lat. contrafactum, 1646; ed. in ZHMP, xxvi (1979), 1 ed. in A. and Z. Szweykowski (1997)
3 madrigals, 2–4vv, Cribrum musicum, ed. in Palisca (1972) and ZHMP, xxvi (1979)
Die Pater extreme cum vitae, motet, in J. Stobaeus: Cantilenae et lacrimae sepulchrales, 5vv (Venice, 1647), lost; MS copy in Chybiński archive, PL-Pu
Missa omnium tonorum pro electione regis Poloniae Casimiri, 3 vocal choirs, 1 inst choir, D-Bsb
Missa super pacis, polychoral, inc. Bsb
Osanna Alleluia vivat et floreat rex Casimirus, 2 vv, 2 inst, ed. in Muzyka w dawnym Krakowie (Kraków, 1964)
Qui timet Dominum, ed. in A. and Z. Szweykowski (1997)
10 sacred works, Bsb, LT-V, S-Uu
Il ratto di Helena (dramma musical, V. Puccitelli), Vilnius, 4 Sept 1634, music lost

Literatura:

Cribrum musicum ad triticum Syferticum, seu Examinatio succinta psalmorum (Venice, 1643); contains anthology Xenia apollinea, comprising works by Scacchi and 49 other composers (full list in Grove6)
Lettera per maggiore informatione a chi leggerà il mio ‘Cribrum’ (Venice, 1644) [lost; MS transcr. in D-Bsb copy of Cribrum and in I-Bc, dated 22 Sept 1745]
Epistola ad excellentissimum Dn. CS. Wernerum (MS, c1648), ed. in Katz
Judicium cribri musici (Warsaw, c1649) [lost, MS transcr., Bc]
Breve discorso sopra la musica moderna (Warsaw, 1649; ed. and Eng. trans. in Palisca, 1972 and Carter, 1993) 

Font: En català: Marco Scacchi (c.1600-1662) En castellano: No disponible In english: Marco Scacchi (c.1600-1662) - Altres: Marco Scacchi (c.1600-1662)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Scacchi composed in all genres of vocal music. Most of his religious music is in what his own theoretical writings called ‘stile imbastardito’ – a mixed style that he judged admissible in the seconda pratica. It was his duty to provide music for official court occasions, and he must have written numerous polychoral works (there is a reference to one for 16 voices), but only one such work has survived complete, the Missa omnium tonorum. The mass is a rare example of a work incorporating all the modes. Scacchi's concertato religious works frequently use trio texture and solo passages in recitative style (for example in Qui timet Dominum). Venetian influence is discernible in the form of some of these pieces, for example the rondo structure of Laudate pueri Dominum. Among his compositions in the prima pratica are the collection of masses (1633) and the works in the Cribrum musicum. The only dramatic work to which Scacchi's name can be firmly attached is Il ratto di Helena (1634), but he probably contributed to a number of works staged at the Polish court. Since the music is lost, we can only speculate as to its style. On the basis of Scacchi's theoretical writings and his familiarity with the music of Monteverdi, we may assume that his recitative was less rigorous and more tuneful than that of the early Florentines. Scacchi composed madrigals throughout his career. He probably published three books, though only one survives. The poetic texts of this book are mostly by Guarini, and the madrigals show the influence of Monteverdi's Guarini settings in his fourth and fifth books of madrigals.

GROVE MUSIC ONLINE (font/source: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ensemble Vocale Veneto
AMAZON: SCACCHI, M. - Madrigali
IMSLP: No disponible
SPOTIFY: SCACCHI, M. - Madrigali



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: