Obra de Juan Sánchez Cotán (1560-1627), pintor espanyol (1)
- Recordatori de Marco Scacchi -
En el dia de la commemoració del seu 354è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Juan Sánchez Cotán (Orgaz, 1560 - Granada, 8 de setembre de 1627) va ser un pintor espanyol. Batejat a l'església parroquial de la seva localitat natal el 25 de juny de 1560, va viure i va treballar a Toledo. Es va formar en el ric ambient cultural toledà de finals del segle XVI, on eren especialment apreciades les novetats, com les natures mortes comprades a Flandes pels col·leccionistes. Sembla ser que va ser deixeble del pintor toledà Blas de Prado i pel que sembla es va dedicar a pintar bodegons abans d'ingressar a l'Ordre de la Cartoixa el 1603, realitzant el noviciat a El Paular per traslladar-se el 1612 definitivament a la Cartoixa de Granada. Són molt poques les natures mortes que se'n coneixen, però ell va ser qui va definir les qualitats i característiques de la natura morta espanyola, que es van mantenir sense grans variacions al llarg de gran part del segle XVII. Són obres en les que va representar molt pocs elements, com fruites, hortalisses i aus, que apareixen penjats o alineats sobre l'ampit d'una finestra, tractats amb cal dibuix i dens modelatge, mentre una intensa lluminositat els destaca sobre un fosc fons, accentuant així el seu realisme i plasticitat. Segons la majoria dels especialistes, Sánchez Cotán va pintar aquests objectes amb un sentit religiós, buscant en ells, no la seva aparença concreta, sinó l'acció creadora de Déu, idea també recollida en la literatura de l'època. Va viure bona part de la seva vida a Granada, ciutat on va morir el setembre de 1627.
Font: En català: Juan Sánchez Cotán (1560-1627) - En castellano: Juan Sánchez Cotán (1560-1627) - In english: Juan Sánchez Cotán (1560-1627) - Altres: Juan Sánchez Cotán (1560-1627)
Parlem de Música...
Marco Scacchi (Gallese, c.1600 - Gallese, 7 de setembre de 1662) va ser un teòric i compositor italià. Es coneixen pocs detalls de la seva vida. Va ser deixeble de Giovanni Francesco Anerio abans de viatjar a Varsòvia com a violinista el 1621. Allà va servir primer com a músic del príncep Ladislau i més tard com a professor privat del príncep. El 1633, després de la coronació del príncep com a Ladislau IV, Scacchi va assolir la condició de mestre de la capella reial. No obstant, la seva delicada salut el va obligar a tornar a Gallese el març de 1649 on va treballar com a professor i escriptor i on hi va romandre la resta de la seva vida, morint el setembre de 1662.
OBRA:
[4] Missarum liber I, 4vv, (Rome, 1633)
[15] Madrigali … concertati, 5vv, bc (1634), inc.;
Ger. contrafacta of entire collection, D-Bsb;
3 Ger. contrafacta, 1646;
1 Lat. contrafactum, 1646; ed. in ZHMP, xxvi (1979), 1 ed. in A. and Z. Szweykowski (1997)
3 madrigals, 2–4vv, Cribrum musicum, ed. in Palisca (1972) and ZHMP, xxvi (1979)
Die Pater extreme cum vitae, motet, in J. Stobaeus: Cantilenae et lacrimae sepulchrales, 5vv (Venice, 1647), lost; MS copy in Chybiński archive, PL-Pu
Missa omnium tonorum pro electione regis Poloniae Casimiri, 3 vocal choirs, 1 inst choir, D-Bsb
Missa super pacis, polychoral, inc. Bsb
Osanna Alleluia vivat et floreat rex Casimirus, 2 vv, 2 inst, ed. in Muzyka w dawnym Krakowie (Kraków, 1964)
Qui timet Dominum, ed. in A. and Z. Szweykowski (1997)
10 sacred works, Bsb, LT-V, S-Uu
Il ratto di Helena (dramma musical, V. Puccitelli), Vilnius, 4 Sept 1634, music lost
Literatura:
Cribrum musicum ad triticum Syferticum, seu Examinatio succinta psalmorum (Venice, 1643); contains anthology Xenia apollinea, comprising works by Scacchi and 49 other composers (full list in Grove6)
Lettera per maggiore informatione a chi leggerà il mio ‘Cribrum’ (Venice, 1644) [lost; MS transcr. in D-Bsb copy of Cribrum and in I-Bc, dated 22 Sept 1745]
Epistola ad excellentissimum Dn. CS. Wernerum (MS, c1648), ed. in Katz
Judicium cribri musici (Warsaw, c1649) [lost, MS transcr., Bc]
Breve discorso sopra la musica moderna (Warsaw, 1649; ed. and Eng. trans. in Palisca, 1972 and Carter, 1993)
OBRA:
[4] Missarum liber I, 4vv, (Rome, 1633)
[15] Madrigali … concertati, 5vv, bc (1634), inc.;
Ger. contrafacta of entire collection, D-Bsb;
3 Ger. contrafacta, 1646;
1 Lat. contrafactum, 1646; ed. in ZHMP, xxvi (1979), 1 ed. in A. and Z. Szweykowski (1997)
3 madrigals, 2–4vv, Cribrum musicum, ed. in Palisca (1972) and ZHMP, xxvi (1979)
Die Pater extreme cum vitae, motet, in J. Stobaeus: Cantilenae et lacrimae sepulchrales, 5vv (Venice, 1647), lost; MS copy in Chybiński archive, PL-Pu
Missa omnium tonorum pro electione regis Poloniae Casimiri, 3 vocal choirs, 1 inst choir, D-Bsb
Missa super pacis, polychoral, inc. Bsb
Osanna Alleluia vivat et floreat rex Casimirus, 2 vv, 2 inst, ed. in Muzyka w dawnym Krakowie (Kraków, 1964)
Qui timet Dominum, ed. in A. and Z. Szweykowski (1997)
10 sacred works, Bsb, LT-V, S-Uu
Il ratto di Helena (dramma musical, V. Puccitelli), Vilnius, 4 Sept 1634, music lost
Literatura:
Cribrum musicum ad triticum Syferticum, seu Examinatio succinta psalmorum (Venice, 1643); contains anthology Xenia apollinea, comprising works by Scacchi and 49 other composers (full list in Grove6)
Lettera per maggiore informatione a chi leggerà il mio ‘Cribrum’ (Venice, 1644) [lost; MS transcr. in D-Bsb copy of Cribrum and in I-Bc, dated 22 Sept 1745]
Epistola ad excellentissimum Dn. CS. Wernerum (MS, c1648), ed. in Katz
Judicium cribri musici (Warsaw, c1649) [lost, MS transcr., Bc]
Breve discorso sopra la musica moderna (Warsaw, 1649; ed. and Eng. trans. in Palisca, 1972 and Carter, 1993)
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
GROVE MUSIC ONLINE (font/source: aquí)
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina