diumenge, 11 de setembre del 2016

LECHNER, Leonhard (c.1553-1606) - Missa Domine Dominus noster (1582)

Adam de Coster - Three Singers (c.1620)
Obra d'Adam de Coster (c.1586-1643), pintor flamenc (1)


- Recordatori de Leonhard Lechner -
En el dia de la commemoració del seu 410è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Adam de Coster (Mechelen, c.1586 - Antwerpen, 4 de maig de 1643) va ser un pintor flamenc. Nascut a Mechelen, el 1607 se'l documenta a Anvers, on va ser admès com a pintor en el Gremi de Sant Lluc. Es dedueix, a través del seu estil, un possible viatge formatiu a Itàlia si bé no hi ha documentació que ho acrediti. El seu traç i el seu tenebrisme denoten una clara influència d'autors com Manfredi o Campi. La seva temàtica fou principalment religiosa si bé també va realitzar algunes escenes costumistes, totes elles amb destacats efectes d'il·luminació. Va morir a Anvers el maig de 1643.




Parlem de Música...

Leonhard Lechner (Südtirol, c.1553 - Stuttgart, 9 de setembre de 1606) va ser un editor i compositor alemany i un dels músics més destacats del segle XVI al seu país. Nascut a la vall del riu Adige, es va formar com a cantant d'un cor de la Hofkapelle de Wilhelm de Landshut. Allà va rebre formació d'Ivo de Vento i d'Antonius Gosswin. En aquells anys es creu que també va rebre formació de Lassus a Munich si bé no hi ha constància documental a tal efecte. De fet, la primera publicació de Lechner de 1575 no fa cap referència als seus mestres. A partir del 1576 es creu va viatjar a Itàlia mostrant influències d'autors d'aquell país en la seva Harmoniae miscellae (1583), col·lecció on també va incorporar obres de 12 compositors italians aparentment desconeguts en aquell temps a Alemanya. Al seu retorn a Alemanya va ser assistent a l'escola de Sant Llorenç de Nuremberg, ciutat on també va escriure gran quantitat de música que el va començar a fer famós arreu del país rebent peticions diverses. El 1583 va ser presentat davant del comte Eitelfriedrich IV von Hohenzollern-Hechingen qui el va nomenar Kapellmeister de la seva cort. El juny de 1585 va provar fortuna a la cort de Dresden no obstant va ser rebutjat. Potser descontent amb el seu protector, va fugir a Tübingen on va ser rebut pel poeta Nikodemus Frischlin. Lluny d'enfadar-se, el comte Eitelfriedrich el va intentar persuadir de tornar amb ell, petició que Lechner va rebutjar motivant una contundent missiva de resposta del comte amb amenaces incloses. Durant uns anys, va ser perseguit obligant-lo a buscar refugi constantment sent finalment contractat pel duc Ludwig de Württemberg qui alhora el va ajudar a resoldre els seus conflictes amb el comte Eitelfriedrich. Al servei de la cort de Württemberg hi va treballar ininterrompudament entre els anys 1586 i 1600. Els darrers anys va tornar a Stuttgart on va escriure, sense publicar, la majoria de la seva obra. Malauradament, la majoria del seu repertori, conservat precàriament en manuscrits, es va perdre per sempre. Va morir a Stuttgart, on va ser enterrat amb tots els honors, el setembre de 1606.

OBRA:

Vocal religiosa:

Motectae sacrae, 4–6vv … addita est in fine motecta, 8vv (2 choirs) (1575); A i
Sanctissimae virginis Mariae canticum, quod vulgo Magnificat inscribitur, secundum octo vulgares tonos, 4vv (1578); A iv
Sacrarum cantionum, liber secundus, 5, 6vv (1581); A vi
Liber missarum … adjunctis aliquot introitibus in praecipua festa, ab Adventu Domini usque ad festum Sanctissimae Trinitatis, 5, 6vv (1584); A viii
Septem psalmi poenitentiales … additis aliis quibusdam piis cantionibus, 6 and more vv (1587); A x
3 motets, 1583 [see ‘Editions’]
Historia der Passion und Leidens Christi, 4vv, perf. Stuttgart, 1593, D-Kl [announced in Messkatalog of 1594 as pubd Nuremberg, 1594; edn lost or possibly never pubd]; A xii
Allein Christus ist gestorben für mich, 6vv, D-BAs HV Msc 576
Und andre Müntz darzue, 6vv, BAs HV Msc 576
3 sacred and secular Lieder, 4vv, 1585
Neue geistliche und weltliche deutsche Gesänge samt 2 lateinischen, 4, 5vv, MS dated 1606, D-Kl (inc.); A xiii

Vocal secular:

Neu teutsche Lieder, nach art der welschen Villanellen gantz kurtzweilig zu singen, auch auff allerley Seytenspil zu gebrauchen, 3vv (1576, 3/1586 as part of Der erst und ander Theil der teutschen Villanellen); A ii
Der ander Theyl neuer teutscher Lieder, nach art der welschen Villanellen, 3vv (1577, 2/1586 as part of Der erst und ander Theil der teutschen Villanellen); A ii
Neue teutsche Lieder, 4, 5vv (1577) [incl. sacred lieder]; A iii
Neue teutsche Lieder, erstlich durch … Jacobum Regnart … componirt mit drey Stimmen, nach art der welschen Villanellen, jetzund aber … mit fünff Stimmen gesetzet … con alchuni madrigali in lingua Italiana, 5vv (1579); A v
Neue teutsche Lieder, 4, 5vv (1582) [incl. sacred lieder]; A vii
Neue lustige teutsche Lieder nach art der welschen Canzonen, 4vv (1586); A ix
Neue geistliche und weltliche teutsche Lieder, 4, 5vv (1589); A xi

Other:
Madrigal, 5vv, 1585

Occasional:
Illustrissimo heroi ac domino … Ioachimo Ernesto, antiquissimi stemmatis Anhaldini … harmoniam hanc panegyricam composuit, 6vv (1582); A xiv
Eadem epitaphia (Martini Crusii), musicis modis, 6vv, in Martini Crusii … De imp. rom. Friderico … Barbarossa … oratio (Tübingen, 1593); A xiv
3 wedding works, 6, 15, 24vv, perf. Nuremberg, 1582–3, Dresden, 1604;
motet in honour of August, Elector of Saxony, 6vv, 1585: D-Dla, Ngm, Welser-Archiv, Neunhof, nr Nuremberg [A xiv–xv]
Wedding work, 5vv, Nuremberg, 1582, lost

Editions:
Harmoniae miscellae cantionum sacrarum, 5, 6vv (Nuremberg, 1583)
O. de Lassus: Selectissimae cantiones, 6 and more vv [2 parts] (Nuremberg, 1579)
Lassus: Liber missarum, 4, 5vv (Nuremberg, 1581)

Font: En català: Leonhard Lechner (c.1553-1606) En castellano: Leonhard Lechner (c.1553-1606) In english: Leonhard Lechner (c.1553-1606) - Altres: Leonhard Lechner (c.1553-1606)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

El redescobriment, esdevingut al llarg dels darrers 70 anys, ha posat de manifest la naturalesa de Leonhard Lechner, un autor llargament oblidat que no obstant va ser considerat un dels grans referents musicals del seu temps. Compromès amb la tradició del moment però alhora portaestendard d'una notable llibertat creativa, associada a un esperit rebel (i sinó que l'hi preguntin al comte Eitelfriedrich IV), va viure en contacte amb el famós Orlando di Lassus, amb qui fins i tot es creu es va formar i amb qui van comparar sistemàticament. Una part de raó devien tenir aquells qui el situaven al mateix nivell d'un Lassus, avui dia figura universal, ja que el seu nom, pel que sembla, era àmpliament conegut arreu d'Alemanya fins el punt que moltes de les seves obres es van convertir en referències en diversos tractats teòrics. No obstant, i com tantíssims mestres de la música, el seu nom ràpidament va caure en l'oblit poc temps després del seu final superat per l'aparició de canvis en l'estil musical però especialment per la "revolucionària" introducció del baix continuo a l'entorn del 1600, en un fet que canviaria la història de la música per sempre. Per tant, no va ser fins al romanticisme, amb la seva exhaustiva incursió a la música antiga, la que iniciaria el renéixer de Lechner, amplificat tot just fa pocs anys. De fet, encara són poques les edicions monogràfiques que en parlen i les que ho fan exploren principalment el seu repertori coral secular. Avui tanmateix serem gustosament afortunats de poder presentar algunes de les seves obres religioses de caràcter cerimonial i festiu, com la Missa Domine Dominus noster de 1582, una missa paròdia d'un motet d'Orlando di Lassus, i que Lechner va escriure en honor al matrimoni entre Sebald Welser i Margarete Imhoff a St Sebaldus de Nuremberg. D'estil proper al dels seus mestres, la bellesa radica en la pulcritud d'unes veus necessàriament afinades i precises per tal d'expressar i fer entendre la paraula sagrada. En definitiva, polifonia renaixentista amb denominació d'origen que personalment m'ha trasbalsat el sentits i m'ha deixat sense retòrica descriptiva possible... gràcies Leonard Lechner!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ensemble OfficiumWilfried Rombach
AMAZON: Leonhard Lechner: Geistliche Festmusik (1582)
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada