Obra d'Emanuel de Witte (1617-1692), pintor holandès (1)
- Recordatori de Matthias Weckmann -
En el marc de la celebració del seu 400è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Emanuel de Witte (Alkmaar, 1617 - Amsterdam, 1692) va ser un pintor holandès. Fill d'un mestre d'escola, es va formar a Delft amb el pintor Evert van Aelst. El 1636 ja constava inscrit en el gremi de pintors d'Alkmaar, i el 1639 i 1640 apareix esmentat en diversos documents a la ciutat de Rotterdam. El 1641, en motiu del bateig de la seva filla Jaquemyntgen, se'l documenta novament a Delft, on l'any següent va figurar en el gremi de pintors, establint-se en aquesta ciutat. Els primers anys va realitzar retrats i pintura històrica en què va mostrar una certa influència de Gerrit Dou i dels artistes de l'Escola d'Utrecht. A partir del 1650, va començar a especialitzar-se en pintura d'arquitectures, en concret, d'interiors d'esglésies i juntament amb Gerard Houckgeest i Hendrick Cornelisz. van Vliet, se'l va considerar un dels principals representants d'aquest gènere a Delft. Al voltant del 1652 es va traslladar a Àmsterdam, on els edificis de la ciutat, com l'església nova i l'interior de la sinagoga portuguesa, van ser font d'inspiració per a les seves composicions, si bé pocs dels seus quadres són reproduccions fidels ja que sovint va reorganitzar els interiors d'una forma lliure i imaginària. El seu únic alumne va ser Hendrick van Streek. De Witte va morir a Àmsterdam el 1692.
Font: En català: Emanuel de Witte (1617-1692) - En castellano: Emanuel de Witte (1617-1692) - In english: Emanuel de Witte (1617-1692) - Altres: Emanuel de Witte (1617-1692)
Parlem de Música...
Matthias Weckmann (Niederdorla, ?1616 - Hamburg, 24 de febrer de 1674) va ser un organista i compositor alemany. Es va formar com a cantant d'un cor a Dresden per més tard estudiar orgue i cant amb Heinrich Schütz. El 1633 va viatjar a Hamburg on va estudiar amb el famós organista Jacob Praetorius a la Petrikirche. Allà va entrar en contacte amb la música italiana i especialment amb les formes concertato i els estils monòdics i policorals. També va conèixer l'obra de Jan Pieterszoon Sweelinck a través d'alguns dels seus alumnes, en aquell temps instal·lats a Hamburg. El 1637 i en companyia de Schütz va viatjar a Dinamarca si bé aquell mateix any va tornar a Dresden on va assolir la condició d'organista de la cort. El 1642 va tornar a Dinamarca on va ser organista de la capella reial fins el 1647. El 1649 va tornar a Dresden on va fer amistat amb Johann Jakob Froberger en un concurs organitzat per l'elector. El 1655 va ser nomenat organista de la Jakobkirche d'Hamburg, ciutat on hi va viure la resta de la seva vida. Allà va fundar el Collegium Musicum i va compondre la major part del seu repertori format principalment per cantates i obra de teclat. El seu fill Jacob Weckmann va ser organista i compositor. Va morir a Hamburg el febrer de 1674.
OBRA:
Vocal religiosa:
Angelicus coeli chorus, S, B, 2 vn, bc, MS dated 1665; ed.in S
Der Tod ist verschlungen, S, T, B, 2 vn, va da gamba, bc; ed. in S
Es erhub sich ein Streit, 5/4vv, 2 vn, 3 trbn, bc; ed. in S
Dialogus: Gegrüsset seyst du, S, T, 2 vn, 2 fl, MS dated 1664; ed. in S
Herr, wenn ich nur dich habe, A, T, B, 2 vn, 3 va da gamba, bc, MS dated 1663; ed. in SI
Ich habe dich einem kleinen Augenblick verlassen, B, 2 vn, bc, MS dated 1662, Freiburg, Altertumsverein, only bc part extant
Kommet her zu mir alle, B, 2 vn, 2 va da gamba, bc, MS dated 1664; ed. in S, SI
Rex virtutum, B, 2 vn, bc, MS dated 1665; ed. in S
Weine nicht, es hat überwunden, A, T, B, 3 vn, 3 va da gamba, bc, MS dated 1663; ed. in S, I
Wenn der Herr die Gefangnen zu Zion erlösen wird, S, A, T, B, 2 vn, 2 va da gamba, bc; ed. in S and in Organum, 1st ser., ii (Leipzig, 1924), incorrectly attrib. J. Weckmann
Wie liegt die Stadt so wüste, S, B, 2 vn, 3 va da gamba, bc, MS dated 1663; ed. in SI
Dialogo von Tobia undt Raguel: Wo willen wir einkehren, A, T, B, 2 vn, bc, MS dated 1665; ed. in Organum, 1st ser., xxi (Leipzig, 1930), incorrectly attrib. J. Rosenmüller
Zion spricht, der Herr hat mich verlassen, A, T, B, 2 vn, 3 va da gamba, bc, MS dated 1663; ed. in SI
9 songs (P. von Zesen): 2 in 16687, 2 in 16688, 5 in 16706; all ed. in I
Lost:
In te Domine speravi, perf. at Weckmann's funeral;
15 works with Lat. and Ger. texts, listed in Seiffert (1907–8)
Instrumental:
Canzonen, 2 vn, bn, bc (Freiberg, 1650–51), lost
8 sonatas a 4, cornettino, vn, trbn/va, bn/bombardo, bc; ed. in I
2 sonatas a 3, cornettino/vn, bn/va da gamba, bc; ed. in I
Sonata a 4, cornettino, vn, trbn, bn, bc, inc.; ed. in I
Keyboard:
9 chorale variation cycles: Ach wir arme Sünder; Es ist das Heil uns kommen her; Gelobet seist du Jesu Christ (2 cycles); Gott sei gelobet und gebenedeiet; Komm Heilger Geist Herre Gott; Nun freuet euch lieben Christen Gemein; Magnificat secundi toni; O lux beata trinitas; all ed. in B
5 canzonas (C, c, d, C, G);
Fantasia (d); Fuga (d);
Preambulum primi toni (d);
Toccata vel praeludium (d);
5 toccatas (d, e, e, a, C); all ed. in D, R
6 partitas (5 dance suites, d, c, b, e, a; variations on Die liebliche Blicke); ed. in R
Other works:
Canon sine fine a 3, in album of Georg Neumark; facs. in Schieckel (1983), 606
Doubtful:
Variations on Lucidor einss hütt der Schaf, ed. in R;
Praeludium a 5(G), ed. in D
Font: En català: Matthias Weckmann (1616-1674) - En castellano: Matthias Weckmann (1616-1674) - In english: Matthias Weckmann (1616-1674) - Altres: Matthias Weckmann (1616-1674)OBRA:
Vocal religiosa:
Angelicus coeli chorus, S, B, 2 vn, bc, MS dated 1665; ed.in S
Der Tod ist verschlungen, S, T, B, 2 vn, va da gamba, bc; ed. in S
Es erhub sich ein Streit, 5/4vv, 2 vn, 3 trbn, bc; ed. in S
Dialogus: Gegrüsset seyst du, S, T, 2 vn, 2 fl, MS dated 1664; ed. in S
Herr, wenn ich nur dich habe, A, T, B, 2 vn, 3 va da gamba, bc, MS dated 1663; ed. in SI
Ich habe dich einem kleinen Augenblick verlassen, B, 2 vn, bc, MS dated 1662, Freiburg, Altertumsverein, only bc part extant
Kommet her zu mir alle, B, 2 vn, 2 va da gamba, bc, MS dated 1664; ed. in S, SI
Rex virtutum, B, 2 vn, bc, MS dated 1665; ed. in S
Weine nicht, es hat überwunden, A, T, B, 3 vn, 3 va da gamba, bc, MS dated 1663; ed. in S, I
Wenn der Herr die Gefangnen zu Zion erlösen wird, S, A, T, B, 2 vn, 2 va da gamba, bc; ed. in S and in Organum, 1st ser., ii (Leipzig, 1924), incorrectly attrib. J. Weckmann
Wie liegt die Stadt so wüste, S, B, 2 vn, 3 va da gamba, bc, MS dated 1663; ed. in SI
Dialogo von Tobia undt Raguel: Wo willen wir einkehren, A, T, B, 2 vn, bc, MS dated 1665; ed. in Organum, 1st ser., xxi (Leipzig, 1930), incorrectly attrib. J. Rosenmüller
Zion spricht, der Herr hat mich verlassen, A, T, B, 2 vn, 3 va da gamba, bc, MS dated 1663; ed. in SI
9 songs (P. von Zesen): 2 in 16687, 2 in 16688, 5 in 16706; all ed. in I
Lost:
In te Domine speravi, perf. at Weckmann's funeral;
15 works with Lat. and Ger. texts, listed in Seiffert (1907–8)
Instrumental:
Canzonen, 2 vn, bn, bc (Freiberg, 1650–51), lost
8 sonatas a 4, cornettino, vn, trbn/va, bn/bombardo, bc; ed. in I
2 sonatas a 3, cornettino/vn, bn/va da gamba, bc; ed. in I
Sonata a 4, cornettino, vn, trbn, bn, bc, inc.; ed. in I
Keyboard:
9 chorale variation cycles: Ach wir arme Sünder; Es ist das Heil uns kommen her; Gelobet seist du Jesu Christ (2 cycles); Gott sei gelobet und gebenedeiet; Komm Heilger Geist Herre Gott; Nun freuet euch lieben Christen Gemein; Magnificat secundi toni; O lux beata trinitas; all ed. in B
5 canzonas (C, c, d, C, G);
Fantasia (d); Fuga (d);
Preambulum primi toni (d);
Toccata vel praeludium (d);
5 toccatas (d, e, e, a, C); all ed. in D, R
6 partitas (5 dance suites, d, c, b, e, a; variations on Die liebliche Blicke); ed. in R
Other works:
Canon sine fine a 3, in album of Georg Neumark; facs. in Schieckel (1983), 606
Doubtful:
Variations on Lucidor einss hütt der Schaf, ed. in R;
Praeludium a 5(G), ed. in D
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina